۰۱ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۶:۰۷
کد خبر: ۸۴۵۹۶
آیت‌الله استادی:

برخی در مسأله امامت دچار اشتباه شده و بی‌جهت بر اشتباه خود اصرار می‌کنند

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت قم با بیان این‌که امامت مقام عظیمی است که نصیب کسی غیر از دوازده امام مطرح در مکتب تشیع نشده و نمی‌شود، گفت: برخی با کمال تأسف در مسأله امامت اشتباه کرده و بی‌جهت بر اشتباه خود اصرار می‌کنند.
آيت الله استادي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله رضا استادی، امام جمعه موقت قم، روز گذشته در مسجد اعظم قم در ادامه بیان بحث امامت، گفت: با مراجعه به قرآن و کلمات رسول خدا(ص) خواهیم دید، امامتی که قرآن مطرح کرده با اعتقاد شیعه تناسب است.

وی با اشاره به روایتی مبنی بر این‌که هرکس از دنیا رفت و امام زمان خود را نشناخت به مرگ جاهلیت مرده است، افزود: اگر امام فردی معمولی بود، معرفی و شناخت نمی‌خواست و شناختش در رسالت عملی انسان مؤثر نبود و در هدایت انسان و رشد جامعه دخالت نداشت.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: تمام روایات و عباراتی که مسأله معرفت امام در آن مطرح است، شاهد این مدعا است که عقیده شیعه در مسأله امامت درست است و دیگران دچار اشتباه شده‌اند.

وی با بیان این‌که عصمت ائمه(ع) اجباری نیست، بلکه اختیاری است، ابراز داشت: خدای متعال ائمه اطهار(ع) را حفظ و این استعداد را در آنان ایجاد می‌کند.

آیت‌الله استادی با شرایط امامت از منظر آیه 125 سوره بقره به بیان علامه طباطبایی در کتاب تفسیر المیزان در این‌باره اشاره کرد و گفت: امام باید از طرف خدا نصب شود، لازم است به حفظ الهی معصوم، مؤید به تأییدات الهی، عالم و آگاه به اعمال مردم، عالم به همه چیزهایی که مردم در امور زندگی دنیوی و اخروی به آن نیاز دارند باشد.

وی با بیان این‌که امام باید افضل مردم باشد و نمی‌توان در میان امت کسی را یافت شود که از امام افضل باشد، اظهار داشت: برخی دچار اشتباه بزرگی شده‌اند و به جای این‌که به اشتباه خود اعتراف کنند، اشتباه خود را تصریح می‌کنند.

امام جمعه موقت قم در ادامه سخنان خود با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) درباره شناخت امام گفت: کمترین حد معرفت به امام آن است که بدانى امام مساوى با پیامبر اکرم(ص) است مگر در درجه نبوت.

وی همچنین با اشاره به سخنی از آیت‌الله بهبهانی، افزود: امامت عهد الهی است، عهد الهی بر عهده مردم نیست، از این‌رو مردم در آن دخالت ندارند. امامت مقام معنوی بسیار والایی است که از نبوت هم بالاتر است.

آیت‌الله استادی با بیان این‌که طبق آیات قرآن، کوچک‌ترین گناه با امامت نمی‌سازد و امامت به ظالم نمی‌رسد، تصریح کرد: علمای اهل تسنن نمی‌گویند خلفا گناه نکرده‌اند و سابقه کفر ندارند، بلکه می‌گویند در گذشته کافر بوده‌اند و مسلمان شده‌اند و گاهی هم گناه می‌کردند.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم اضافه کرد: در پاسخ به این سخنان باید گفت که اگر فردی در سابق کافر بوده و مسلمان شده‌ و اگر گاهی گناه می‌کرده، این ظلم است، در حالی که قرآن می‌فرماید امامت به ظالم نمی‌رسد.

وی اذعان داشت: امامت در مکتب اهل بیت(ع) براساس آیات قرآن مجید، روایاتی که از رسول خدا(ص) و ائمه(ع) رسیده به طوری که حرف ائمه حجت است و هرگز نمی‌توان گفت حرف آنان حجت نیست، امامت مقام عظیمی است که نصیب کسی غیر از دوازده امام مطرح در مکتب تشیع نشده و نمی‌شود و دیگران با کمال تأسف اشتباه کرده و بی‌جهت بر اشتباه خود اصرار می‌کنند. /920/پ202/ص

ارسال نظرات