۰۹ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۷:۲۲
کد خبر: ۸۵۳۰۰

عامل آتش سوزی حوزه علمیه امام حسن عسکری آمل مشخص شد

خبرگزاری رسا ـ مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمینی شهرداری آمل عامل آتش سوزی حوزه علمیه امام حسن عسکری (ع) آمل را اعلام کرد.
آتش سوزي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در آمل، آتشیارسوم مهرداد کربلایی زاده، مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمینی شهرداری آمل، امروز در جمع خبرنگاران عامل آتش سوزی حوزه علمیه امام حسن عسکری آمل را اعلام کرد.

وی شی بیرونی را مهمترین عامل آتش سوزی قدیمی ترین حوزه علمیه کشور که روز یک شنبه در آتش سوخت بوده است اعلام کرد و افزود: کارشناسان این سازمان اعتقاد دارند که یک شی خارج از فضای حوزه و مسجد موجب ایجاد آتش سوزی در این مدرسه علمیه شده است.

آتشیارسوم مهرداد کربلایی زاده با بیان این‌که کارشناسان این سازمان پس از دو روز پیگیری مواردی مبنی براین‌که سیم های فرسوده برق عامل این آتش سوزی باشد یافت نشد، خاطرنشان کرد: با بررسی صورت گرفته برق این مدرسه علمیه قدیمی نیز مدت طولانی قطع بوده است.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمینی شهرداری آمل تصریح کرد: بر اثر آتش سوزی روز یک شنبه قسمت های کامل سقف این مدرسه علمیه قدیمی که از جنس چوب و ایزوگام بود به طور کامل سوخت.

وی با بیان این‌که این مدرسه علمیه در دو طبقه بنا شده بود، افزود: در این آتش سوزی به غیر از سقف به قسمت های دیگر آن آسیبی نرسید.

آتشیار سوم کربلایی با بیان این‌که این آتش سوزی در کمتر از یک ساعت با حضور مأموران آتش نشانی و نیروهای مردمی مهارشد، خاطرنشان کرد: در این آتش سوزی خوشبختانه هیچ گونه خسارتی به مسجد و مناره قدیمی امام حسن عسگری ( ع ) مجاور این حوزه که مربوط به سدهای سوم و چهارم هجری بود، وارد نشد.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمینی شهرداری آمل با اشاره به این‌که این مکان به لحاظ سابقه تاریخی و علمی دارای ارزش زیادی بوده اما به لحاظ ساختار قدیمی و فرسوده بوده است، اضافه کرد: برآورد میزان خسارات دقیق این آتش سوزی را به میراث فرهنگی و صنایع دستی این شهرستان واگذار کردیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، روز گذشته گزارشی مبسوط از آتش سوزی مدرسه علمیه امام حسن عسکری (ع) آمل بر روی خروجی این خبرگزاری قرار گرفت که بازدید کنندگان بسیاری را به خود جلب کرد و حتی امروز نیز برخی روزنامه های کثیر الانتشار نیز به این خبر پرداختند.

برخی شاهدان عینی آتش سوزی قدیمی ترین مدرسه علمیه کشور در گفت وگو خبرنگار خبرگزاری رسا تأکید کردند: متأسفانه این آثار ماندگار حوزوی کشور بر اثر آتش سوزی کاملاٌ تخریب شده است..

مدرسه علمیه امام حسن عسکری (ع) آمل یکی از قدیمی ترین مدارس علمیه ایران و محل تحصیل علمایی چون حضرت آیت الله جوادی آملی، حسن زاده آملی، آیت‌الله پیشنمازی، آیت‌الله غروی، آیت‌الله فرسیو و آیت‌الله مقتدایی بوده است.

گفتنی است، این آثار تاریخی به عنوان یکی از بناهای با ارزش تاریخی شهرستان آمل در دهه 70 در فهرست آثار ملی کشور نیز ثبت شد./950/ت302/ص
ارسال نظرات