۱۱ شهريور ۱۳۸۹ - ۰۱:۱۸
کد خبر: ۸۵۴۰۴
بخش پایانی/ آیت الله مصباح یزدی:

حقانیت دین اسلام را باید با احترام و ادب اثبات کرد

خبرگزاری رسا ـ عضو مجلس خبرگان رهبری، با تبیین روش های برخورد با سایر ادیان و فرق، بدرفتاری با آنان را کاری غیر عاقلانه خواند و با تاکید بر ضرورت تفکیک قائل شدن بین دو مرحله فکر و رفتار، با پیروان دیگر ادیان، اسلام ناب محمدی را تنها دین حق دانست.
آيت الله مصباح يزدي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی، رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و عضو مجلس خبرگان رهبری، چهارشنبه شب، در شب بیست و دوم ماه رمضان، در جمع طلاب، دانشجویان و دیگر اقشار مردمی در دفتر مقام معظم رهبری در قم، با بیان اینکه امروز در دنیا رشته های متعددی در دانشگاه ها و مجامع علمی برای مکتب پلورالیسم دینی و کثرت گرایی گذاشته شده است، این طرز تفکر و برداشت از دین را انحرافی خواند.

وی گفت: در حال حاضر هزاران مقاله و صدها کتاب در دنیا برای ترویج این مکتب نوشته و تالیف شده است، برخی از اندیشمندان معروف مسلمان خارج نشین در کشور آمریکا و غرب نیز این نوع گرایش را دارند و آن را ترویج می کنند.

آیت الله مصباح یزدی اظهار داشت: اینها حرف شان این است که روح همه ادیان گرایش به معنویت است و آنچه مهم و اساسی می باشد این است که بشر نیاز به درک معنویات دارد و فرقی نمی کند این معنویت را از چه دین، آئین و مکتبی گرفته باشند و متاسفانه این طرز تفکر در برخی ها در کشور ما نیز وجود دارد که باید مراقب آن بود.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در ادامه، با بیان اینکه دین حق همان است که پیامبر گرامی اسلام و ائمه اطهار(ع) معرفی و ترسیم کرده اند تاکید کرد: غیر از این، یک سر سوزن هم حق در جایی دیگر نیست و هر آنچه بر خلاف این مکتب وجود دارد باطل است و احتمال یک درهزار هم که نعوذبالله در حرف های اهل بیت(ع) اشکال وجود داشته باشد، نباید حتی به ذهن ما خطور کند، تا چه رسد به اینکه ادعای اسلام شناسی بکنیم و بگوییم قرآن کریم هم نعوذبالله نقد پذیر است.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: ما باید در ذهن و اعتقاداتمان به قدری قوی، با صلابت و مستحکم باشیم و دلایلمان روشن و شفاف باشد که احتمال بسیار ناچیزی هم برخلاف آن ندهیم.

وی با بیان اینکه بدرفتاری با پیروان سایر ادیان و فرق کار عاقلانه ای نیست و باید از آن اجتناب نمود تاکید کرد: دین اسلام در مقام احتجاج و استدلال، شیوه های خاصی دارد که باید با احترام و ادب بحث کرد تا بتوان حقانیت دین را و همچنین بطان عقاید دیگران را اثبات کرد، اما به هیچ وجه نباید در عقیده و دین خود شک داشته باشیم.

آیت الله مصباح یزدی بیان داشت: از لحاظ فکری، دین اسلام به هیچ وجه فکر باطل را نمی پذیرد حتی اگر به صورت مجاز گفته شود، اما در مقام رفتار و عالم خارج، باید نهایت اخلاق انسانی را با همه مردم دنیا داشته باشیم، مگر اینکه کسی علنا در مقام محو اسلام و دشمنی با دین حق بر بیاید، که در این صورت مساله تفاوت پیدا می کند.

وی با بیان اینکه باید بین دو مرحله فکر و رفتار با پیروان سایر ادیان و فرق تفکیک کرد تصریح کرد: ما باید در مقام رفتار نهایت ملاطفت و خیرخواهی را با آنها داشته باشیم و حتی قسمتی از زکات را به کافرانی که امید اصلاحشان می رود پرداخت کنیم.

آیت الله مصباح یزدی افزود: همانگونه که تولی برای ما مهم است، تبری نیز برای ما مهم است، هر کسی که دشمن اهل بیت(ع) است، دشمن ما نیز هست، اما مقام قلب یک مطلب است و مقام رفتار خارجی چیز دیگری است و قواعد و روش خاص خود را دارد؛ شاید با رفتار محبت آمیز ما با آنها، دل شان نرم شد و به سوی حقیقت گرایش پیدا کردند. /924/پ202/ج
ارسال نظرات