۱۴ شهريور ۱۳۸۹ - ۰۱:۲۴
کد خبر: ۸۵۷۲۰
بخش دوم/ آیت الله مصباح یزدی:

پایبندی به اصول و مبانی مهم تر از عمل است

خبرگزاری رسا ـ رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، با اشاره به دلبستگی انسان به دنیا و مظاهر مادی ابراز داشت: متاسفانه ما مؤمنان نیز ارزش لذت های دنیوی برایمان بیش از نعمت های اخروی است، چون نقدمان را به نسیه نمی دهیم، متاسفانه این طرز تفکر در بسیاری از ما وجود دارد.
آيت الله محمد تقي مصباح يزدي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی، رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و عضو مجلس خبرگان رهبری شنبه شب، در ادامه بحث تفسیر خطبه فدکیه که با حضور طلاب، دانشجویان و دیگر اقشار مردمی در دفتر مقام معظم رهبری در قم برگزار شد، گرایشات عمل گرایانه را در تضاد با مبانی اسلامی و آموزه های دینی دانست و تاکید کرد: گرایشات عمل گرایانه که حقانیت آن را از عمل بدست می آورند موضوع و گرایشی است که با شدت و ضعف در بین بسیاری از مردم وجود دارد.

وی گفت: این طرز تفکر در برخی از اشخاص معروف کشور ما از ابتدای انقلاب اسلامی وجود داشته است و اگر به سخنان، مقالات و نوشته های آنان نگاه و دقت کنیم، این نوع گرایشات را به وضوح می بینیم.

آیت الله مصباح یزدی اظهار داشت: طرفداران این طرز تفکر مردم را تشویق می کنند که کار پیش برود و کاری هم به صحت و فساد مبانی آن ندارند و در این راستا به اعتقادات، و فکر و مسائل معنوی نیز چندان اهمیتی نمی دهند؛ اینها تنها هدف شان پیشرفت کار است و در این بین اعتقاد به خدا نیز برایشان مهم نیست، کارشان پیش برود با هر عامل و دلیلی که باشد، مشکلی نیست.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه پایبندی به اصول و مبانی مهم تر از عمل است تاکید کرد: در آیات و روایات اسلامی مؤیدات بسیاری برای این مساله وجود دارد که باید به آن توجه کرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری، در ادامه با اشاره به تفاوت افراد در مراتب اظهار داشت: مردم مراتبی دارند، عده ای خیلی به نعمت های اخروی بها نمی دهند و هدف شان دستیابی به نعمت های دنیوی است.

وی تاکید کرد: برخی ها نیز هستند که به امید نعمت های اخروی و جلب رضایت معبود، سختی های دنیوی را داوطلبانه تحمل می کنند به امید اینکه از نعمت های اخروی خدا بهره مند شوند و البته این افراد بسیار کم هستند.

آیت الله مصباح یزدی، با اشاره به دلبستگی انسان به دنیا و مظاهر مادی ابراز داشت: متاسفانه ما مؤمنان نیز ارزش لذت های دنیوی برایمان بیش از نعمت های اخروی است، چون نقدمان را به نسیه نمی دهیم، متاسفانه این طرز تفکر در بسیاری از ما وجود دارد.

وی تصریح کرد: در آموزه های دینی و آیات قرآنی تاکیدات بسیاری وجود دارد و قرآن در جاهای مختلف با تمثیل های قابل فهم سعی کرده است بحث شرک و کفر را برای ما جا بیندازد.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به روایتی افزود: کسانی که کافر شده اند، اعمال شان همچون خاکستری است که تندبادها آن را به این سو و آن سو می برند، این افراد هیچ چیز از اعمال شان به دست آنها نمی رسد؛ توانایی نگهداری آن را هم ندارند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه ضلالت و گمراهی از بی ایمانی نشات می گیرد تصریح کرد: قرآن مثل های زیادی را بیان می کند که خیال نکنید، آنچه انجام می دهید مایه نجات و سعادت شما خواهد بود.

آیت الله مصباح یزدی گفت: چیزی برای انسان سعادت می آورد، که ما را با خدا مرتبط کند؛ اما اگر به خاطر دل خودمان، یا اینکه مردم از ما خوش شان بیاید و گروه ها از ما تعریف و تمجید کنند و به ما رای دهند کاری را انجام دهیم، این فایده نخواهد داشت؛ ولو اینکه مردم به به و چه چه بگویند و میلیون ها نفر هم به ما رای دهند.

وی افزود: اگر کار برای خدا باشد و ایمان الهی در آن دخیل باشد و به حقیقت عالم هستی ارتباط پیدا کند، این گونه عملی مشکل و دردی را از ما برطرف خواهد کرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه فتوای مردم همیشه با فتوای خدا یکی نیست گفت: اگر کار برای خدا باشد، آن کار ارزش دارد، کار و عملی که این ویژگی را داشته باشد، الی الابد باقی خواهد ماند و هر روز نیز بر ارزش و اعتبار آن افزوده می شود.

آیت الله مصباح یزدی بیان داشت: عده ای در روز قیامت می گویند چه شد ما این همه بیمارستان و مدرسه ساختیم و کار خیر انجام دادیم، در جواب اینها گفته می شود: شما مزدتان را در همان دنیا گرفتید، برای دنیا کار کردید در همان دنیا نیز اجر آن را دریافت کرده اید. /924/پ202/ج
ارسال نظرات