۱۴ مهر ۱۳۸۹ - ۱۷:۱۹
کد خبر: ۸۶۸۷۱
رییس دانشگاه باقرالعلوم:

حوزه توان پاسخگویی به شبهات علوم انسانی را دارد

خبرگزاری رسا ـ‌ رییس دانشگاه باقرالعلوم گفت: تجربه نشان داده حوزه علمیه در عرصه پاسخگویی به پرسش هایی که از سراسر دنیا در زمینه های مختلف علوم انسانی به حوزه ها ارسال می شود توانمند است.
حجت الاسلام محمدجواد ارسطا


به گزارش خبرگزاری رسا، به نقل از واحد خبر دانشگاه باقرالعلوم(ع)، حجت الاسلام محمد جواد ارسطا، معاون آموزش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و رییس دانشگاه باقرالعلوم(ع)،شب گذشته در مراسم استقبال از دانشجویان و دانش پژوهان جدید الورود این دانشگاه گفت: قابل قبول نیست کسی بخواهد در مسائل علوم اسلامی و انسانی اظهار نظر کند و برخوردار از قوه اجتهاد نباشد.

وی در ادامه افزود: یکی از مشکلات ما این است که در مسائل علوم اسلامی و انسانی با اظهار نظر های غیر متخصصانه روبه رو هستیم و این اظهار نظر ها بیشتر بر مشکلات ما می افزاید و چون نتوانسته اند بین علوم اسلامی و انسانی ارتباط برقرار کنند تبدیل به التقاط شده است.

حجت الاسلام ارسطا اظهار داشت: کسانی که بهره اندکی از علوم اسلامی دارند و در علوم انسانی هم تحصیل کرده اند چون علوم اسلامی را به دقت و با روش های اجتهادی نیاموخته اند اظهار نظرهایی که می کنند در بسیاری از مواقع خلط بین مباحث است.

وی یادآور شد: هدف ما در دانشگاه باقرالعلوم(ع)، پرورش افرادی است که هدف نهایی کار خود را رسیدن به درجه اجتهاد، تخصص و اشراف بر آن مبحث خاص علوم انسانی و رشته ای که در آن تحصیل می کنند بدانند.

رییس دانشگاه باقرالعلوم(ع) تأکید کرد: در حیطه علوم حوزوی به دنبال پرورش مجتهدانی هستیم که به علم روز به خوبی آشنایی داشته باشند، برخی می گویند موضوع شناسی کار فقیه نیست این سخن کاملا ناصواب است فقیه تا موضوع را به درستی نشناسد نمی تواند حکمش را بیان کند.

وی تصریح کرد: ادعای ما این نیست که در این دانشگاه کسی که فارغ التحصیل می شود دارای درجه اجتهاد خواهد بود ولی داریم در این راه قدم برمی داریم، ما این هدف بلند را برای خودمان تعریف کرده ایم.

حجت الاسلام ارسطا ادامه داد: با غیر این هدف نمی توانیم به نتیجه برسیم و در مقابل این هجمه فرهنگی که ما را تهدید می کند بایستیم، باید از طریق رسیدن به اجتهاد این راه را دنبال کرد.

وی بیان داشت: اجتهاد در زمان ما دشوارتر شده است، چون لازم است در علوم فراوانی امعان نظر داشته و موضوعات فراوانی را بشناسیم و آن ها را بر علوم آل محمد(ص) عرضه کنیم و پاسخ آن را به دست آوریم.

معاون آموزشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تأکید کرد: تجربه نشان داده است، حوزه علمیه توان پاسخگویی به تمام پرسش هایی را که از سراسر دنیا در زمینه های مختلف علوم انسانی به حوزه ها ارسال می شود دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به هجمه فرهنگی دشمن تصریح کرد: با توجه به آمارهایی که از سوی مسؤولان در خصوص گسترش بدحجابی، آمار طلاق، زنان بی سرپرست و مسائلی از این قبیل داده می شود، در آستانه یک وضعیت نابهنجار فرهنگی قرار گرفته ایم.

وی اضافه کرد: اگر جدیت نورزیم و با قوت به این هجمه فرهنگی توجه نکنیم و در مقابل آن نایستیم ، پاسخی در برابر خداوند متعال و نسل های آینده نخواهیم داشت./919/د102/ع

ارسال نظرات