۱۷ مهر ۱۳۸۹ - ۱۰:۳۹
کد خبر: ۸۷۰۴۱
در بیست و دومین نشست عاشوراپژوهی عنوان شد؛

کربلا یک الگوی تمام عیار، کامل و مثال زدنی است

خبرگزاری رسا ـ بیست و دومین نشست از دوره دوم سلسله نشست‌های عاشوراپژوهی «چهل منزل تا اربعین» با عنوان «کودکان، نوجوانان و آموزه‌های عاشورایی» در قم برگزار شد.
محمدعلي زارع مدير موسسه فرهنگي هنري گل نرگس
به گزارش خبرگزاری رسا،  محمدعلی زارع مدیر موسسه فرهنگی هنری گل نرگس در این نشست که در سالن اجتماعات مرکز انجمن‌های علمی حوزه علمیه قم به همت مرکز مطالعات راهبردی خیمه برگزار شد در سخنانی با بیان اینکه کودکان دارای معرفت‌های فطری هستند، گفت: راستی، خوبی، مهربانی، ایثار، وفای به عهد و... از جمله معرفت‌های فطری هستند که ذاتا در انسان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه معرفت‌های فطری کودک باید تبدیل به نمونه عملی شود، افزود: پدر و مادر و مربیان معرفت‌های تجربی را به کودک آموزش می‌دهند.

این کارشناس و محقق علوم تربیتی در حوزه کودکان بر اساس روایتی از امام صادق(ع) تصریح کرد: کودک باید از محضر انسان های با معرفت عبور کند تا با دیدن نمونه‌های معرفت عملی بصیرت پیدا کند‌ و به دنبال آن از فهم بهره‌مند شود.

مدیر موسسه فرهنگی هنری گل نرگس وابسته به مسجد مقدس جمکران خاطرنشان کرد: آن کسی که فهمید، علم پیدا می‌کند و کسی که به این علم عمل کرد فهم عملی به دست می‌آورد و عالم می‌شود که این مهم نخستین کلید تربیتی بسیار مهم در تعلیم و تربیت اسلامی است که بدون توجه به این مسئله تربیتی صورت نخواهد گرفت.

زارع تاکید کرد: شیوه صحیح معرفت این است که انسان و کودک را بر نمونه‌های عملی عبور دهیم تا به ترتیب بصیرت، فهم، علم و فهم عملی پیدا کند که در این صورت تربیت صورت گرفته است.

وی وجود مقدس پیامبر اسلام و ائمه اطهار را بهترین الگو، اسوه و نمونه عملی ذکر کرد و گفت: چون کودک معرفت فطری دارد باید او را به معرفت‌های تجربی برسانیم تا بر اساس فرمایش امام صادق(ع) بصیرت پیدا کند، فهم عملی پیدا کند و عالم شود و چه نمونه و الگو و اسوه‌ای بهتر از ائمه اطهار(ع) می‌توانیم پیدا کنیم.

این کارشناس و محقق علوم تربیتی در حوزه کودکان بیان داشت: بر همین اساس ما برای اینکه کودک را بر آدم های خوب عبور دهیم تا به بصیرت و فهم و عمل برسد تا در نهایت تربیت شود اباعبدالله الحسین(ع)، واقعه کربلا و درس‌های عاشورایی را اسوه و الگو قرار دادیم.

مدیر موسسه فرهنگی هنری گل نرگس وابسته به مسجد مقدس جمکران با بیان اینکه کربلا یک الگوی تمام عیار، کامل و مثال زدنی است، ابرازداشت: امام حسین(ع) بهترین الگو برای رساندن کودکان به معرفت‌های تجربی است که لازم است از این الگوی استفاده کنیم.

زارع با اشاره به لزوم برگزاری سوگواره عاشورایی برای کودکان اظهارداشت: برخی بر اساس علوم تجربی رایج سوگ، سوگواره و عاشورا را برای کودکان لازم نمی‌دانند در حالیکه کودکان با فطرت پاکشان با امام حسین(ع)، سوگ و گریه برای آن حضرت ارتباط برقرار می‌کنند.

وی تصریح کرد: ما معتقدیم یاد امام(ع) باعث شادی است و گریه بر مظلومیت امام(ع) دل را صفا می‌دهد و صفای دل نشاط آور است.

مدیر موسسه فرهنگی هنری گل نرگس وابسته به مسجد مقدس جمکران همچنین در این نشست گزارشی از نحوه شکل گیری و چگونگی دوازده دوره سوگواره عاشورایی کودکان و نوجوانان پرداخت و با توجه به استقبال گسترده از این سوگواره، آن را نمونه بارزی از توجه فطرت ذاتی کودکان به واقعه کربلایی ذکر کرد.

در پایان این نشست از این کارشناس و محقق علوم تربیتی در حوزه کودکان تقدیر به عمل آمد.

نشست‌های عاشوراپژوهی چهل منزل تا اربعین پنج‌شنبه‌ها در قم، بلوار جمهوری، کوچه شماره ۲، اولین فرعی سمت چپ، ساختمان انجمن‌های علمی حوزه برگزار می‌شود.

همچنین، کلیه علاقه‌مندان به مباحث عاشوراپژوهی می‌توانند در این نشست‌ها شرکت کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۷۷۵۱۴۲۳-۰۲۵۱ تماس بگیرند./917/د102/ص


ارسال نظرات