۱۷ آبان ۱۳۸۹ - ۱۴:۵۱
کد خبر: ۸۹۸۶۴
پژوهشگر علوم اسلامی:

پاسخگویی دینی بدون توجه دقیق به علوم عقلی امکان پذیر نیست

خبرگزاری رسا ـ عضو ستاد ساماندهی مراکز پاسخگویی اظهار داشت: فضای مجازی با وجود داشتن مخاطب جوان حداکثری، با گرایش حداقلی مبلغان مواجه است از این رو باید تهمیدات لازم برای فعالیت مبلغان در این عرصه ایجاد شود.
مراسم افتتاحيه مرکز ملي پاسخگويي به پرسشهاي ديني شعبه اصفهان


حجت الاسلام محمدرضا بهروز، عضو ستاد ساماندهی مراکز پاسخگویی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره ضرورت پاسخگویی به شبهات دینی بیان داشت: امروز فضای مجازی عرصه جولان شبهه پراکنان شده است از این رو بایسته است حوزه‌های علمیه در این فضا ورود جدی‌تری داشته باشند.

وی بیان داشت: در برخی پایگاه‌های اطلاعاتی همچون سایت بالاترین، ارتباط دو طرفی است و سوال و جواب به صورت مشارکتی برگزار می شود که حضور کمرنگ روحانیت فرصت مانور دین را در این فضا کاهش داده است.

محقق علوم اسلامی، بیان داشت: فضای مجازی با وجود داشتن مخاطب جوان حداکثری، با گرایش حداقلی مبلغان مواجه است برای همین باید تهمیدات لازم برای فعالیت مبلغان در این عرصه ایجاد شود.

این محقق حوزه علمیه قم با تاکید بر فراگیری علوم عقلی بیان داشت: پاسخگویی دینی بدون توجه دقیق به علوم عقلی امکان پذیر نیست و طلاب برای وارد شدن به بحث علمی با شبهه پراکنان باید به کلام و فلسفه مجهز شوند.

این پژوهشگر علوم اسلامی اذعان داشت: البته علوم عقلی دارای زیر ساخت‌هایی است که توجه به آن لازم است و طلاب باید قبل از فرگیری این علوم، منطق و قبل از تفسیر، علوم قرآنی را فراگیرند.

این محقق علوم اسلامی بیان داشت: نظریه سازی دینی باید در متن حوزه‌های علمیه ایجاد شود و محققان علوم اسلامی بتوانند نظریات دین را در عرصه هایی همچون اقتصاد، فلسفه، حقوق، جامعه شناسی و ... تبیین کنند.

وی ادامه داد: نظریه پردازی با درس های کلاسیک حوزه علمیه امکان پذیر نیست بلکه به برنامه ریزی دقیق و جدی نیاز دارد.

این محقق علوم اسلامی بیان داشت: اگر نظریه پردازی در مبانی و راهبردهای علوم انسانی از سوی حوزه های علمیه پیگیری نشود شاهد به وجود آمدن تحلیل های نادرست و شبهات در ابعاد گوناگون خواهیم بود.

عضو ستاد ساماندهی مراکز پاسخگویی در پایان توجه حوزه های علمیه را به پاسخگویی علمی و به صورت جامع و تخصصی خواستار شد. /909/ت302/ع

ارسال نظرات