۱۷ آبان ۱۳۸۹ - ۱۷:۲۲
کد خبر: ۸۹۹۰۵
19 آبان‌ماه؛

دومین کرسی نظریه‌پردازی اصل هو هویت در قم برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ دومین کرسی نظریه‌پردازی اصل هو هویت به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در قم برگزار می‌شود.
اصل هو هويت


به گزارش خبرگزاری رسا، دومین کرسی نظریه‌پردازی اصل هو هویت با ارائه حجت‌الاسلام احمد احمدی و به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، 19‌آبانماه برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام احمدی در گفت و گویی پیرامون موضوع این کرسی گفت: از روزگار دیرین، همواره میان فیلسوفان و ارباب منطق، این بحث مطرح بوده است که بدیهی‌ترین اصل یا قضیه‌ای که همة قضایا و اصول دیگر، سرانجام در سیر فکر و استدلال به آن باز می‌گردند و گذشتن از آن، دیگر محال است، چیست؟ و به اصطلاح، امّ‌القضایا یا اصل‌الاصول تفکّر و معرفت کدام است؟

وی افزود: همگان بر این امر متّفقند که یکی از دو اصل هوهویت (=اینهمانی) و بطلان تناقض، اصل‌الاصول و امّ‌القضایاست، اما در تداول بیشتر دانشمندان، اصل بطلان تناقض را امّ‌القضایا می‌شمارند. ما در این مقال برآنیم که نخست تقدّم طبیعی یکی از این دو را معلوم کنیم و سپس نشان دهیم که علت بداهت آن، امری است روانشناختی یا فطری و در اینجاست که دو رشته فلسفه و روانشناسی به هم می‌رسند و یا از خاستگاه واحدی سرچشمه می‌گیرند.

حجت‌الاسلام احمدی پیرامون هدف خود از ارائه این طرح گفت: در کتاب‌های فلسفه و منطق ما، بحث هوهویت و تناقض را در ذیل بحث از وحدت و کثرت و در ضمن بحث حمل می‌آورند و حق هم همین است، زیرا سخن از نسبت اینهمانی و این نه آنی است و این، همان حمل است که برای روشن شدن ماهیت آن به بیان چگونگی پیدایش تصور در ذهن و سپس عمل حمل می‌پردازیم.

خاطرنشان می‌شود، در این کرسی نظریه‌پردازی، آیات و حجج اسلام آقایان علی عابدی شاهرودی، احمد بهشتی، دکتر عبدالله نصری، دکتر سید یحیی یثربی، دکتر غلامرضا اعوانی و دکتر محمد علی حجتی به عنوان داور حضور خواهند داشت. همچنین نقادی این کرسی نیز بر عهده حجج‌اسلام عبدالحسین خسروپناه، علیرضا قائمی‌نیا و آقایان دکتر محمد محمدرضایی و دکتر قاسم علی کوچنانی خواهد بود.

گفتنی است، دومین کرسی نظریه‌پردازی اصل هو هویت، چهارشنبه، 19 آبان‌ماه از ساعت 15 تا 18 در محل تالار معرفت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به نشانی قم ـ بلوار 15 خرداد ـ کوچه شهید میثمی برگزار خواهد شد. /920/د102/ص

ارسال نظرات