۰۴ دی ۱۳۸۹ - ۱۴:۱۲
کد خبر: ۹۳۹۲۲
استاد حوزه علمیه:

پژوهش باید به سمت ابتکار و خلاقیت سوق داده شود

خبرگزاری رسا ـ مسؤول دفتر مطالعات وپژوهش‌های مرکز رسیدگی به امور مساجد قم گفت: مراکز و نهادهای پژوهشی باید سمت و سوی پژوهش‌ها را به سوی ابتکار و خلاقیت هدایت کنند.
حجت الاسلام محسن غرويان


به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از ستاد خبری هفته پژوهش قم، حجت‌الاسلام محسن غرویان با اشاره به برخی از مشکلات پژوهش‌های کنونی اظهار داشت: پژوهش صورت گرفته تکراری بوده و بحث‌های دارای موضوعات تکراری در آنها فراوان مشاهده شده که نیاز به رسیدگی بیشتر در این موضوع احساس می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: موازی کاری در پژوهش‌های اسلامی فراوان وجود دارد و سازمان‌های مختلفی در حوزه هستند که مشابه یکدیگر به فعالیت می‌پردازند و در نتیجه دستاورد آنها موازی بوده و جدید نیست.

مسئول دفتر مطالعات و پژوهش‌های مرکز رسیدگی به امور مساجد قم با تاکید بر ارائه پژوهش‌ها در راستای نوآوری، ابتکار و خلاقیت گفت: محققان منابع فراوانی را مطالعه کرده و در ذیل پژوهش‌های خود نیز آنها را معرفی می‌کنند ولی طرح جدیدی در آن مشاهده نمی‌شود و این موضوع مشکلی دیگر در پژوهش‌ها را به وجود می‌آورد.

حجت‌الاسلام غرویان تصریح کرد: مراکز و نهادهای پژوهشی باید سمت و سوی پژوهش‌ها را به سوی ابتکار و خلاقیت هدایت کنند.

وی با اشاره به اهمیت علوم انسانی اذعان داشت: در زمینه علوم انسانی باید متمرکز شویم و بر طبق سخن مقام معظم رهبری علوم انسانی باید مبتنی بر معارف پایه‌های اسلامی باشد و این علوم در جامعه از علوم انسانی مبتنی بر انسان‌شناسی غربی جدا شود.
مسئول دفتر مطالعات و پژوهش‌های مرکز رسیدگی به امور مساجد قم خاطرنشان کرد: در دانشگاه‌های کنونی این ضعف وجود دارد که کتاب‌های ترجمه غربی شده تدریس می‌شود که این مسئله خود یک معضل است.

حجت‌الاسلام غرویان طراحی و عرضه علوم انسانی مبتنی بر پایه‌های اسلامی را مهم‌ترین مبنا ذکر و تصریح کرد: اکنون این بخش در حوزه ما راکد بوده و البته گام‌هایی برداشته شده ولی قدم‌ها ناچیز است.

وی خاطرنشان کرد: حمایت مادی به سرمایه‌گذاری و بودجه نیاز دارد که به طور نسبی صورت گرفته ولی در مقایسه با ورزش کشور بودجه پژوهش ناچیز است.

مسئول دفتر مطالعات و پژوهش‌های مرکز رسیدگی به امور مساجد قم با اشاره به برخی از حمایت‌های معنوی صورت گرفته از پژوهشگران بیان داشت: به اندازه‌ای که فوتبالیست‌ها و ورزشکاران مورد تشویق معنوی قرار می‌گیرند محقق و پژوهشگری که طرح و نظریه‌ای ابداع کرده تشویق نمی‌شود.

حجت‌الاسلام غرویان خاطرنشان کرد: البته جشنواره‌هایی برگزار شده و از چهره‌های ماندگار تقدیر شده که حرکت شایسته‌ای است، ولی اگر مقایسه‌ای صورت گیرد با میزان ایده‌آل فاصله بسیاری وجود دارد.

وی تصریح کرد: سیاست‌زدگی در حوزه‌های پژوهشی و علمی آفت دیگری است که باید این امر تعدیل شود و تحقیق و پژوهش باید محور اصلی این بخش‌ها قرار گیرد.

مسئول دفتر مطالعات و پژوهش‌های مرکز رسیدگی به امور مساجد قم کمبود منابع را یکی از مشکلات عمده جامعه پژوهشگری ذکر و تصریح کرد: در حوزه علمیه منابع انگلیسی، آلمانی و فرانسه به زبان‌های مختلف وجود ندارد یا اندک است و زبانی که محقق باید به آن مسلط باشد تا از منابع استفاده کند جدی گرفته نشده است.‌

حجت‌الاسلام غرویان یادآور شد: طلاب و فضلای مسلط به زبان‌های خارجی انگشت شمارند و باید مرکز فراملی زبان‌های بین‌المللی و زبان‌های مشهور دنیا در حوزه تاسیس شود تا محققان در آن بخش به زبان‌آموزی مشغول شده و سپس از منابع استفاده کنند. /901/د102/ع

ارسال نظرات