۰۴ دی ۱۳۸۹ - ۱۴:۱۸
کد خبر: ۹۳۹۲۳
9 دی ماه در مشهد مقدس؛

همایش معاونان پژوهشی حوزه‌های علمیه کشور برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهش حوزه‌های علمیه از برگزاری دومین همایش معاونان پژوهشی مدارس و حوزه‌های علمیه سراسر کشور در دی ماه سال جاری خبر داد.
سيد علي عماد معاون پژوهش
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علی عماد، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه، ظهر امروز در گفت و گو با خبرنگاران گفت: این گردهمایی در روزهای نهم و دهم دی ماه در مشهد مقدس و در راستای اطلاع رسانی، تبیین فرایندها و مدل فعالیت های پژوهشی برگزار می شود.

وی با بیان اینکه هفته پژوهش از امروز در کشور آغاز می شود به طرح های کلان معاونت پژوهش حوزه علمیه اشاره و تصریح کرد: برنامه های معاونت پژوهش حوزه علمیه در سه موضوع مطالعات بنیادی، راهبردی و توسعه ای ناظر به تولید دانش انجام می شود.

وی ادامه داد: طرح نیازسنجی پژوهشی و طرح ممیزی دانش های حوزوی دو طرح کلانی است که از سوی این معاونت در حال انجام است.

حجت الاسلام عماد ادامه داد: در بحث نیازسنجی که با مدیریت مطالعات پژوهشی و انجمن های علمی حوزه در حال اجرا است 16 نیازسنجی علمی طراحی شده و برخی از آنها منجر به قرار داد و برخی نیز در مرحله انعقاد قرارداد است.

وی افزود: اجرای این طرح ناظر به رفع نیاز در دو موضوع روش نیازسنجی علمی و تعریف نقشه راه توسعه دانش است.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه، با اشاره به اجرای طرح ممیزی بیان کرد: این طرح با همکاری معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری در حال اجراست و در این راستا در سال 89، 16 طرح ممیزی علوم به تصویب رسیده و پیش بینی می شود این 16 طرح منجر به انعقاد قرارداد نشود.

وی در بخش دیگری از سخنانش درباره گسترش نهادهای علمی، پژوهشی و فرهنگی عنوان کرد: در سال جاری شش انجمن در حال تاسیس است که تاسیس سه انجمن حدیث، جامعه شناسی و مهدویت قطعی شده و سه انجمن دیگر نیز در دستور کار است.

حجت الاسلام عماد همچنین از تقاضا برای تاسیس 11 انجمن دیگر خبرداد و گفت: همچنین سند چشم انداز انجمن های علمی حوزه تنظیم و آماده نهایی سازی و ارایه به مراجع بالادستی است.

وی افزود: پیش نویس برنامه پنج ساله انجمن ها نیز که از سال 1390 آغاز می شود تهیه شده همچنین 47 فعالیت علمی در راستای کار انجمن ها تعریف و سهم هر فعالیت در ارزیابی فعالیت کلی آنها مشخص شده است.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه، از تقاضا برای انتشار 20 نشریه علمی پژوهشی و آئین نامه تاسیس کانون های علمی در مدارس علمی و مراکز آموزشی به عنوان دیگر فعالیت های پژوهشی نام برد.

حجت الاسلام عماد همچنین از راه اندازی 26 مرکز مدیریت استانی حوزه های علمیه خبرداد و گفت: معاونان پژوهشی این مدیریت ها منصوب شده اند و مرکز مدیریت استانی مابقی استان ها نیز در آینده راه اندزای می شود.

وی همچنین از راه اندازی مجمع عالی فقه و اصول خبرداد و عنوان کرد: برخی از انجمن های علمی حوزه در قالب مجمع فعالیت دارند که مجمع عالی حکمت اسلامی شاما اخلاق، عرفان، فلسفه، کلام و فلسفه مضاف نمونه ای از آن است.

وی شناسایی 150 چهره علمی فعال در عرصه فقه و مکاتبه با آنان را از دیگر فعالیت های پژوهشی برشمرد و بیان کرد: از تمامی این فعالان همچنین نهادها، دستگاه ها و مراکز آموزشی و پژوهشی خواسته ایم تا مسایل مورد نیاز خود در عرصه فقهی را بیان کنند تا بتوانم پاسخ آنها را در قالب پایان نامه ارایه کنیم./ 925 /پ201/ص
ارسال نظرات