۰۷ دی ۱۳۸۹ - ۱۸:۰۵
کد خبر: ۹۴۲۳۵
آیت الله مقتدایی در پیامی به مناسبت هفته پژوهش:

مدیریت حوزه توجه ویژه ای به توسعه و تقویت فعالیت های پژوهشی دارد

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه های علمیه کشور با صدور پیامی به مناسبت فرا رسیدن هفته پژوهش اعلام کرد: همت مضاعف در پژوهش می تواند موجب پیدایش مدنیت معنویت‌گستر و بلوغ علمی در عرصه دانش های اسلامی شود.
آيت الله مرتضي مقتدايي



به گزارش خبرگزاری رسا، آیت الله مرتضی مقتدایی، مدیر حوزه های علمیه کشور با صدور پیامی با گرامیداشت هفته پژوهش بیان داشت: جهان امروز بر مبنای توسعه در ابعاد مختلف زیست انسانی استوار گردیده است و رشد و توسعه علمی از اصول و ارکان آن به شمار می رود.

در این پیام آمده است: دانش های دین مدار برای ماندگاری، رشد و توسعه در جهان معاصر و توفیق در هدایت قافله سرگشته بشریت در وادی فریبای مادی گری و مادی گرایی و راهبری آن در مسیر دین و اخلاق الهی و انسانی، گزیر و گریزی جز پاسخگویی به پرسش های انسان معاصر و مجاهدت در حل معادلات پریشان عصر حاضر ندارند.

این پیام می افزاید: این مهم نیز تنها با تولید گری و تلاش برای تمدن سازی و جامعه پردازی بر پایه دین میسر خواهد بود از این روی باید هم مدیران ستادی و برنامه ریزان رشد و توسعه دانش دینی در ترسیم چشم انداز علوم دینی و اسلامی و در عرصه برنامه ریزی و مدیریت بهینه این دانش بکوشند و هم پژوهشگران و اندیشمندان علوم اسلامی در تولید داشن دینی و گسترش مرزهای آن کمر همت ببندند.
محصول این همت مضاعف است که می تواند موجب پیدایش مدنیت معنویت گستر و بلوغ علمی در عرصه دانش های اسلامی و سرانجام منتهی به تمدن سازی شایسته مبتنی بر اصول و معیارها کامل ترین دین الهی گردد.

در این پیام تصریح شده است: برای رسیدن به این قله مرتفع گرچه مشکلات و موانع فراوانی در پیش روی ماست و امواج سهمگین دین گریزی و حقیقت ستیزی تهدیدمان می کنند، اما امید است با اتکال به قدرت لایزال الهی و با استمداد از آن عالم بالذات و در سایه عنایت صاحب اصلی این میراث ارجمند و تلاش فرهیختگان و دانشوران عرصه دین و معنویت بتوانیم با به کار گرفتن تمام سرمایه های اندک مادی و پشتوانه های عظیم و گرانسنگ معنوی خویش بر تمام مشکلات فرا روی فائق آمده و به ساحل نجات پای بگذاریم و قافله علوم دینی را بر دشت خرم کامروایی و بالندگی راهبری نماییم.

در ادامه این پیام آمده است: در سال های اخیر هم زمان با استقرار تشکیلات مدیریتی حوزه های علمیه در جهت ایجاد تحول شایسته علمی و برنامه ای، توجه و عنایت ویژه ای به توسعه و تقویت فعالیت های بخش پژوهش داشته است. از جمله ثمرات آن می توان به شکل گیری معاونت پژوهش حوزه های علمیه به عنوان ستاد اصلی مدیریت و راهبری پژوهش در حوزه و برنامه ریزی و اقدام برای تاسیس و استقرار معاونت های پژوهش حوزه های علمیه مراکز استان ها نام برد.

در این پیام تصریح شده است: گردآوری محققان و اندیشمندان رشته های مختلف حوزوی و هم افزایی دستاوردها و یافته های علمی آنان در قالب انجمن های علمی حوزه، برگزاری همایش کتاب سال حوزه در جهت تقدیر و تجلیل از پژوهشگران و نویسندگان، توسعه فعالیت های پژوهشی در سطوح مختلف تحصیلی حوزه های علمیه از جمله مدارس علمیه، مراکز تخصصی و آموزشی حوزه و ایجاد نگرش آموزش پژوهش محور و نیز تاسیس معاونت های پژوهش در مدارس علمیه، برگزاری جشنواره معرفی و تقدیر از آثار پژوهشی طلاب جوان با عنوان جشنواره علامه حلی (ره) ، حمایت های مادی و معنوی از پژوهشگران و محققان حوزوی، ایجاد زیر ساخت ها و زمینه های شناسایی و حمایت از نخبگان حوزوی، برنامه ریزی در راستای ساماندهی و گسترش کرسی های آزاد اندیشی و تولید علم از جمله این ثمرات و فعالیت ها است.

مدیر حوزه های علمیه فرا رسیدن هفته پژوهش را که بر اساس پاسداشت فعالان ارجمند عرضه پژوهش تعیین شده است گرامی می دارد و بر همه مدیران و برنامه ریزان امر پژوهش، پژوهشگران، صاحب نظران و ایده پردازانی که با تلاش و مجاهدت شمع و شعله دانش در پهنه گیتی بر می افروزند، به ویژه آنان که عزم و اراده اندیشه سازی و تولید گری علوم اسلامی و دانش دینی را دارند، تبریک گفته و از خداوند منان توفیق ، سربلندی و سعادت همه آنان را آرزومند است. /901/د102/ع

ارسال نظرات