۲۲ دی ۱۳۸۹ - ۰۰:۰۸
کد خبر: ۹۵۴۶۴
آیت‌الله مصباح یزدی:

ظاهرگرایی و دنیازدگی آفت پژوهش است

خبرگزاری رسا ـ رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) بر توسعه و ترویج امر پژوهش در حوزه‌های علمیه تأکید کرد و با بیان این‌که پژوهش مقتضای پیشرفت علم است، اظهار داشت: ضرورت امر پژوهش در شرایط کنونی ده‌ها برابر افزایش یافته است.
ديدار طلاب و اساتيد مدرسه علميه صدوقي با آيت الله مصباح يزدي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی، رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره)، سه‌شنبه شب در همایش تجلیل از پژوهشگران برتر این مؤسسه حوزوی بر توسعه و ترویج امر پژوهش در حوزه‌های علمیه تأکید کرد و افزود: پژوهش مقتضای پیشرفت علم است.

وی به اهمیت تصاعدی تکلیف پژوهش در شرایط کنونی اشاره کرد و با بیان این‌که ضرورت امر پژوهش ده‌ها برابر افزایش یافته است، گفت: امکانات رسانه‌ای، تبلیغی و نشر مطالب اعم از حق و باطل در طول ده سال اخیر به اندازه‌ای افزایش یافته که هرگز نمی‌توان نسبتی بین آن با نیم قرن گذشته برقرار کرد.

آیت‌الله مصباح یزدی در ادامه با اشاره به شبهه‌پراکنی‌های فراوان و ایجاد تبلیغات علیه اسلام، تشیع و انقلاب اسلامی ایران، پاسخ‌گویی به این شبهات را وظیفه‌‌ای بر دوش روحانیت و به ویژه حوزه علمیه قم دانست و گفت: متأسفانه در این راستا کوتاهی کرده‌ایم.

وی به سؤال برخی که می‌پرسند ضرورت کدام یک از رشته‌های مؤسسه امام خمینی‌(ره) از دیگر رشته‌ها بیشتر است، اشاره کرد و با بیان این‌که حتی در فقه و اصولی که اساس کار حوزه است، «من به الکفایه‌ای» را نمی‌شناسم، ابراز داشت: راه‌اندازی رشته‌هایی در حوزه که حتی برخی در جواز آن شک دارند، ضروری است.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به نیازهای موجود و اقدام‌های انجام شده در حوزه پژوهش، کلید پاسخ به سؤالات مختلف را در توسعه پژوهش دانست و گفت: تا تحقیقات گسترش پیدا نکند، هرگز نمی‌توان جواب قانع‌کننده‌ای مطابق فرهنگ روز، متناسب با زمان و شکل اشکالات ارائه کرد.

وی با بیان این‌که متأسفانه هنوز در بسیاری از مراکز حوزوی، زبان مشترک با مستشکلین نداریم، خاطرنشان کرد: کسانی که اشکالی را مطرح می‌کنند، از القای شبهه، یک فرهنگ را دنبال می‌کنند، اما پاسخی که به این شبهات داده می‌شود، در شکل دیگر و مربوط به موضوع دیگری است.

آیت‌الله مصباح یزدی اضافه کرد: در بسیاری از موارد نسبت به ارائه جواب صحیح کوتاهی داریم؛ اما در بسیاری از موارد مشکلمان نداشتن زبان مشترک و فرهنگ مشترک است.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) با بیان این‌که هر کسی به هر اندازه که می‌تواند باید در راه توسعه پژوهشی و پیرامون معارف اسلامی برای اثبات حقایق و پاسخ‌گویی به شبهات آن بکوشد.

وی از امام خمینی‌(ره) به عنوان مروج اندیشه‌های ناب اسلامی یاد کرد و با بیان این‌که دشمنان تمام نیروی خود را صرف مقابله با این تفکر انقلابی کردند، ابراز داشت: تکلیف حوزویان با توجه به شرایط کنونی بسیار سنگین‌تر شده است که احساس مسؤولیت بیشتر آنان را می‌طلبد.

آیت‌الله مصباح یزدی ظاهرگرایی و دنیازدگی را آفت تحقیق دانست و افزود: فکر نکنیم تحقیق، انجام کارهای پرزرق و برق، پرحجم و دارای امکانات مادی وسیع است که چه بسا تحقیقات انجام گرفته با کم‌ترین امکانات، دنیای امروز را متحول کرده و کارهایی که با بیشتری بودجه‌ها هم چندان نقشی در تحقق اهداف نداشته است.

وی با بیان این‌که تلازمی بین امکانات مادی و تحقق اهداف عالی وجود ندارد و آنچه تلازم دارد قطعاً اخلاص و پشتکار است، تصریح کرد: وجود اخلاص و پشتکار که روح فعالیت‌های دینی است، سبب گسترش آثار و برکات فعالیت‌های پژوهشی به طوری که برای ما قابل محاسبه هم نباشد، می‌شود.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) مخلوط شدن نیت‌ها با انگیزه‌های مادی و پست را سبب پایین آمدن ارزش کار دانست و گفت: نویسنده و محقق هر اندازه دارای اخلاص و نیت پاک‌تر و جدیت بیشتر در کار است، دایره خدمت وی، مفیدتر و ارزنده‌تر می‌شود.

وی به ارزش تألیفات شیخ عباس قمی اشاره کرد و با بیان این‌که نوشته‌های این استاد به سبب اخلاص و نیت پاکی که در تدوین آن داشتند، مهر قبولی خورده است و هیچ اثری از وی وجود ندارد که مردم از آن استفاده نکرده باشند، اظهار داشت: برای طلابی که در دامن حوزه‌های علمیه و تحت تربیت اساتید بزرگ پرورش یافته‌اند، توجه به مادیات شرم است. /920/پ202/ع

ارسال نظرات