۲۳ دی ۱۳۸۹ - ۱۵:۴۷
کد خبر: ۹۵۶۱۳
پژوهشگر حوزه علمیه قم:

رسالت ما اسلامی کردن علوم انسانی است

خبرگزاری رسا ـ پژوهشگر حوره علمیه قم با تاکید بر اسلامی کردن علوم انسانی بیان داشت: نباید در مواجهه با علوم انسانی غربی مغلوب شویم.
پژوهش


حجت الاسلام بهروز محمدی منفرد، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، بیان داشت: در حوزه فرا اخلاق یا فلسفه اخلاقی چند حوزه مفهوم شناختی، معنا شناختی، معرفت شناختی و روان شناختی وجود دارد که در حوزه مفهوم شناختی، غربی‌ها در الزام اخلاقی صحبت‌های زیادی کرده‌اند لکن ظرفیت های علم اصول در علوم اسلامی می تواند بیان‌گر نظر اسلام دراین بحث باشد.

این پژوهشگر فلسفه اخلاق بیان داشت: بحث الزامات اخلاقی در حدود سیصد سال است که بیان شده در حالی که علوم اصول قرن ها پیش ایجاد شده است.

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: در حوزه معرفت شناختی، بحث گزاره های اخلاقی مطرح است که نسبی است یا مطلق، اعتباری است یا حقیقی که ملاصدرا در بحث های خود و علامه طباطبایی در رساله اعتباریات به آن پرداخته اند.

وی بیان داشت: در فلسفه اسلامی و علم کلام، حسن و قبح عقلی می تواند مباحث فرا اخلاق را در حوزه بایدها و نبایدها حل کند.

این محقق علوم اسلامی بیان داشت: در اخلاق هنجاری، غرب به دنبال معیارسازی برای الگوهای اخلاقی است که ما به برکت علوم اسلامی غنی دستمان در الگو سازی باز است.

وی اظهار داشت: در مواجه با علوم انسانی غرب در موارد زیادی مغلوب شده ایم و ترجمه ها را به عنوان متن مقدس و غیر قابل نقد پذیرفته ایم.

محقق حوزه علمیه قم با بیان اینکه در زمینه اسلامی کردن علوم اسلامی در حد انتظار نبوده ایم، گفت: رسالت ما اسلامی کردن علوم انسانی است نه ترجمه کردن آن.

وی با اشاره به ضرورت پرداختن به متد و هدف شناسی علوم، بیان داشت: نقدهای وارد به علوم انسانی غربی باید دارای ضوابط دقیق نقد باشد و به معنای دقیق کلمه علمی و قابل قبول باشد. /909/ت302/ع

ارسال نظرات