۱۸ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۵:۰۳
کد خبر: ۹۷۵۴۳
آیت الله نوری همدانی:

عدم تشخیص راه صحیح در فتنه موجب هلاکت می شود

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله نوری همدانی، رزمندگان اسلام را همچون کوهی استوار در برابر استکبار جهانی توصیف کرد و اظهار داشت: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، آماده جانفشانی در راه اعتلای دین اسلام هستند.
حضرت آيت الله نوري همداني
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، حضرت آیت الله حسین نوری همدانی، از مراجع تقلید، روز گذشته در دیدار فرماندهان و کارکنان ارشد نیروهای مسلح خوزستان، با اشاره به آیه « ان الله یحب الذین یجاهدون فی سبیل الله صفا کأنهم بنیان مرصوص»، رزمندگان اسلام را همچون کوهی استوار در برابر استکبار جهانی توصیف کرد و اظهار داشت: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، آماده جانفشانی در راه اعتلای دین اسلام هستند.

حضرت آیت الله نوری همدانی، در ادامه سخنان خود، با اشاره به آیات و روایات اسلامی، بر ضرورت شناخت زمان تاکید کرد و گفت: شناخت زمان، فرهنگ و مقتضیات آن بر همه واجب است؛ همه باید بصیرانه اهل زمان خود و حوادث روزگار را تحلیل کرده و راه صحیح را انتخاب کنند.

مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم، افزود: ارزیابی، ریشه یابی و تشخیص راه صحیح در دوران فتنه بر همگان ضروری است، کسی که از قافله زمان و درک مقتضیات زمان عقب بماند، دچار هلاک می شود؛ از این رو شناخت زمان و گام برداشتن در راه صحیح همراه با بصیرت به عنوان یک تکلیف الهی است.

انقلاب اسلامی عزت مسلمانان را احیا کرد

این مرجع تقلید، ادامه داد: یکی از رخدادهای بزرگی که در زمان معاصر رخ داد، انقلاب اسلامی است؛ قرن ها بر مسلمانان یک سیطره استبداد و استکبار می زیستند و ملت مسلمانان خودباوری، کرامت، آزادای و استقلال خود را از دست داده بود که خوشبختانه با پیروزی انقلاب اسلامی، آزادی، استقلال، عزت، عظمت و شرافت به مسلمانان بازگشت.

وی با بیان این که انقلاب اسلامی، پیکر استکبار جهانی را به لرزه در آورد و معادلات سیاسی آنان را بهم ریخت، اظهار داشت: این انقلاب عزت و اقتدار ملت مسلمانان را به جهانیان ثابت کرد و این رخداد عظیم جهانی است؛ از این رو توجه به عمق این رخداد، زمینه پیدایش، ارکان و اهداف انقلاب و حفظ آثار و برکات انقلاب اسلامی بر همگان واجب است.

نیروهای
مسلح بازوی توانمند انقلاب اسلامی است

حضرت آیت الله نوری همدانی، در ادامه نیروهای مسلح را بازوی توانمند انقلاب اسلامی دانست و گفت: شکی نیست که اگر جهاد، رشادت ها، شجاعت ها، حماسه آفرینی زرمندگان و نیروهای مسلح نبود، انقلاب اسلامی به وقوع نمی پیوست و هشت سال دفاع مقدس پیروزمندانه تمام نمی شد.

مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم، با اشاره به رابطه ایمان و ابزار جهاد اشاره کرد و گفت: همه انبیای الهی در یک دست کتاب هدایت و در دستی دیگر آلات و ابزار جهاد داشتند؛ صحف ابراهیم (ع) و تبر او، تورات موسی (ع) و عصای وی، قرآن پیغمبر عظیم الشأن اسلام(ص) و شمشیر ایشان از جمله آنان است.

این مرجع تقلید، افزود: مردم ایران اسلامی نیز با تأسی از مکتب اهل بیت عصمت و طهارت (ع)، در رکاب حضرت امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب در برابر استکبار جهانی و آمریکای جنایتکار، ایستاده و شمشیر حق کشیده است؛ پیروزی و عظمت انقلاب اسلامی توفیق الهی است.

حضرت آیت الله نوری همدانی، در بخش دیگری از سخنان خود، تفاوت جهاد و جنگ را تشریح کرد و گفت: جنگ به معنای خونریزی و تخریب، در راستای کشورگشایی، تصرف آب و خاک و سلطه طلبی برای بردن تمام منافع ملی است؛ نمونه جنگ را در کشورهای افغانستان و عراق و دیگر کشورها توسط آمریکای جنایتکار شاهدیم.

مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم، ادامه داد: جهاد به معنای تلاش در راستای اعتلای کلمه «الله» و گسترش دین اسلام است؛ قرآن دعوت مردم به دین الهی را نوعی جهاد نام برده و مبارزه ابزاری را مرحله نهایی جهاد عنوان کرده است.

وی به تشریح محور های اساسی جهاد اشاره کرد و گفت: نخستین محور جهاد از نظر اسلام، سرپرستی و فرماندهی کل قوا برعهده رسول اکرم(ص)، ائمه معصومین(ع) و یا فقیهی عادل، شجاع و مدبر است؛ اسلام هرگونه مبارزه ای که بدون اذن امام معصوم (ع) و یا نایب بر حقش انجام گیرد، را جهاد ندانسته، بلکه جنگ می نامد.

حضرت آیت الله نوری همدانی، در ادامه سخنان خود، خاطر نشان کرد: قرب الهی دومین محور جهاد اسلامی است؛ جهاد عبادتی بسیار مهمی است که با هدف و انگیزه الهی انجام می شود، پیمودن راه خدا و نابودی اهریمنان جهاد است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، استکبار ستیزی و برقراری حکومت الهی بر جهان را یکی از فلسفه های جهاد عنوان کرد و گفت: مسلمانان قرن ها زیر چکمه سلطه گران و مستکبران بودند، ملت ایران با تشکیل انقلاب اسلامی، راه را برای مستضعفان باز کرد؛ امروز حماسه آفرینی ملت ایران، الگوی مردم مصر، تونس، یمن و اردن و تمام آزادیخواهان جهان شده است.

ایستادگی در برابر فتنه و فساد تکلیف شرعی همه مسلمانان است

مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم، افزود: ایستادگی در برابر فتنه و فساد را یکی دیگر از فلسفه های جهاد و تکلیف شرعی همه مسلمانان دانست و گفت: در دنیای کنونی چه فتنه ای بدتر از استبداد و استکبار جهانی است؟ اسلام زدایی و انحراف دین بزرگترین فتنه دشمنان است.

وی با بیان داستان جهاد حضرت داوود نبی (ع) و جالوت ظالم ابراز داشت: خداوند پس از نابودی جالوت، به حضرت داوود (ع) حکومت، حکمت و علم عطا فرمود؛ مسلمانان بدانند تا سلطنت های طاغوتی از جهان محو نشوند، حکومت جهانی اسلام تشکیل نمی شود؛ مردم همه کشورهای اسلامی، علیه حکومت های استبدادی برخاسته، و مصادیق جور و فساد را از بین ببرند.

حضرت آیت الله نوری همدانی، با اشاره به آیاتی از قرآن کریم، برخی از صفات سربازان و رزمندگان اسلام را یادآور شد و اظهار داشت: جهادگران مؤمن، زاهدان، عابدان، شکرگزار خداوند، رکوع و سجودکنندگان، امر به معروف و نهی از منکر کنندگان و حافظان دین خدا هستند.

این مرجع تقلید، در ادامه به توصیف فرماندهان لشکر اسلام پرداخت و اظهار داشت: حضرت امیرالمومنین علی (ع) خطاب به مالک اشتر می فرماید« فرماندهان خود را از خیرخواه ترین افراد نسبت به خدا و پیغمبر و رهبر جامعه اسلامی، پاکدل ترین افراد، حلم و بردبارترین اشخاص، شجاع و نترس انتخاب کن»؛ در آرایش لشکر اسلام، صف اول قاریان قرآن و آشنایان با مفاهیم قرآنی و در صف دوم، فقها و مجتهدان علوم فقهی، و در صف سوم شجاعانی که سوابق درخشانی داشتند، قرار می گیرند.

مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم، قرآن کریم می فرماید «در جنگ ایمان و کفر، قبل از همه چیز، نابودی پیشوایان کافر را خواسته است، زیرا آنان عهد و ایمان را نمی شناسند و جز برای منافع خود کاری نمی کنند»؛ آمریکا و غربی ها در این چند روزه برای رسیدن به منافع شوم خود، و تامین اهداف استکباری خویش با حیله ها و نیرنگ های مختلف به دنبال تسخیر کشورهای اسلامی است.

وی در پایان ایمان قوی و معنویت را ضامن اصلی پیروزی سپاهیان الهی و نابودی لشکریان کفر و اهریمنان عنوان کرد و گفت: خوشبختانه، نیروهای مسلح ایران اسلامی، همراه با صلابت و شجاعت، دارای نیروی ایمانی قوی و اخلاصی وصف ناپذیری هستند که این از برکات انقلاب اسلامی است./945/پ201/ص
ارسال نظرات