۰۳ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۹
کد خبر: ۹۸۸۳۵

عناوین اخبار کوتاه از منطقه یک حوزه‌های علمیه خواهران

خبرگزاری رسا ـ برگزاری نشست‌های‌«نقش انتظار و تأثیر آن در ایجاد شناخت و بصیرت» و ‌«شناخت عرفان‌های نوظهور» و برگزاری مسابقه مرحله دوم کتابخوانی آثار استاد مطهری عناوین مهم اخبار کوتاه از منطقه یک حوزه‌های علمیه خواهران است.
عناوین اخبار کوتاه از منطقه یک حوزه‌های علمیه خواهران
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، برگزاری سلسله نشست های «شناخت عرفان های نوظهور» در مدرسه علمیه خواهران الغدیر تهران برگزار می شود.

مدرسه علمیه الغدیر اقدام به برپایی سلسله نشستهایی با عنوان «شناخت عرفان‌های نوظهور» با حضور حجت الاسلام قادر فاضلی استاد حوزه و دانشگاه کرد.

اولین نشست شناخت عرفان های نو‌ظهور، با سخنرانی حجت الاسلام قادر فاضلی، استاد حوزه و دانشگاه، در روز پنج شنبه، 28 بهمن ماه همزمان با حضور جمعی از طلاب این مدرسه علمیه به بیان مطالبی درباره تعریف و شناخت عرفان اسلامی و همچنین جایگاه عرفان در اسلام پرداخت.

وی گفت: عرفان علمی است که انسان را با اسماء و صفات الهی آشنا می کند و سالک کسی است که در این مسیر با هدف متخلق شدن به صفات خداوند به سیر و سلوک می پردازد.

این محقق و نویسنده حوزه دین و اندیشه با اشاره به این که دانستن، مرتبه ای نازله از مراتب معرفت است افزود: عرفان به معنای شناختن است و انسان درعرفان می خواهد به صفات الهی معرفت پیدا کند یعنی آن آگاهی عمیقی که در جان آدمی می نشیند را طلب می کند.

وی ابراز داشت: چه بسا اگر حضرت ایوب(ع) و حضرت زینب(س) و یا امام علی(ع) با آن بردباری و حلم شگفت انگیز وجود نداشتند، هرگز صفت "حلیم" خداوند برای مردم قابل فهم نبود.

حجت الاسلام فاضلی به بیان ارزش و جایگاه عرفان اسلامی پرداخت و گفت: هر علمی ارزشش به موضوعی است که درباره آن صحبت می کند و عرفان اسلامی موضوعش شناخت خدا است پس ارزشش به اعتبار موضوعش، به اندازه خود خداوند است.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به مراتب سیر و سلوک خاطر نشان شد: عارف حقیقی کسی است که علم و عمل را با همدیگر دارد، انسان با دانستن تنها عالم می شود و با عمل عابد و این هر دو بدون دیگری با کوچکترین وسوسه شیطان از بین می رود یعنی وقتی که علم بدون تلاش و عمل گردد و از سویی دیگر تلاش آدمی نیز خالی از علم باشد در این حالت،‌ با کمترین ضربه و فشاری، اعمال انسان نابود می شود، در حالیکه اگر این دو عنصر به صورت خالص در خدمت گرفته شود تزکیه را به دنبال خواهد آورد.

نویسنده سلسله کتاب های آب و سراب در خاتمه سخنان خود گفت: این جا است که عرفان اسلامی به زیباترین جلوه ها تجلی می یابد، عرفانی که خدا را در هر حال ناظر بر خود و اعمالش می داند و آن جا است که حضرت زینب (س) می فرماید: "ما رایت الا جمیلا"، یعنی جز زیبایی در محضر حق چیزی نمی بیند.

این نشست که چهار ساعت به طول انجامید با پرسش طلاب در زمینه مسائل عرفانی و پاسخگویی حجت الاسلام قادر فاضلی به پایان رسید.

برگزاری نشست فرهنگی «نقش انتظار و تاثیر آن درایجاد شناخت و بصیرت»

در سلسله نشست های فرهنگی مدرسه علمیه مشکوة، نشستی با عنوان «نقش انتظار و تاثیر آن در ایجاد شناخت و بصیرت» برگزار گردید.

در این نشست خانم عابدی از اساتید این مدرسه، با اشاره به اعتقاد پیروان تمامی ادیان حتی زرتشتیان به ظهور منجی گفت: کتب متعددی پیرامون شخصیت و ابعاد وجودی آن حضرت و ظهورش نگاشته شده است که رجوع به آن از نیازمندی های جامعه است.

وی در جمع طلاب این مدرسه با برشمردن فواید انتظار ظهور برخی از نظرهای دانشمندان غربی را بیان نموده و افزود: این اندیشوران نیز به این اعتقاد رسیده اند که مسیحیت امروزی دین زنده و پویایی نیست؛ زیرا از مسائل مربوط به آینده تهی بوده و پویایی مختص به شیعه و مرهون نظریه انتظار است.

قابل ذکر است، این نشست در روز دوشنبه، 25 بهمن ماه با حضور کلیه طلاب این مدرسه علمیه برگزار شد.

مسابقه کتابخوانی آثار استاد مطهری در منطقه یک حوزه‌های علمیه خواهران برگزار شد

فاطمه حبیبی، مسؤول فرهنگی منطقه یک حوزه‌های علمیه خواهران از مرحله منطقه‌ای مسابقه کتابخوانی آثار استاد مطهری با حضور 37 مدرسه علمیه خواهران منطقه یک خبر داد.

وی گفت: مرحله مدرسه‌ای مسابقه کتابخوانی، 25 مهر ماه سال جاری برگزار شد و در آن 37 مدرسه به مرحله منطقه‌ای راه یافتند.

وی هدف از برگزاری این مسابقه را تقویت و ارتقاء سطح علمی طلاب، توانمند سازی طلاب جهت پاسخگویی به سئوالات و شبهات، آشنایی طلاب با اندیشه های شهید مطهری و ترویج فرهنگ کتابخوانی در مدارس عنوان کرد و افزود: از بین کتب استاد مطهری، 8 کتاب، به عنوان منابع مسابقه مشخص شد که عبارت از کتاب های سیری در سیره نبوی و حماسه حسینی ویژه پایه دوم دیپلم و چهارم سیکل، جاذبه و دافعه علی(ع) و آزادی معنوی ویژه پایه سوم دیپلم و پنجم سیکل، مساله حجاب و تعلیم و تربیت در اسلام ویژه پایه چهارم دیپلم و ششم سیکل و انسان و سرنوشت و عدل الهی ویژه پایه پنجم دیپلم و هفتم سیکل بودند.

حبیبی گفت: این مسابقه 27 بهمن ماه رأس ساعت 11 به طور همزمان در مدارس میزبان که عبارت از مدارس علمیه زهرای اطهر(س) در استان تهران و امام جعفر صادق(ع) شاهرود در استان سمنان، میزبان های این مسابقه بودند.

برگزاری طرح «تربیت مربی بینش مطهر»

خدیجه میرنظامی، معاون فرهنگی مدرسه علمیه الزهرا ی ری از برگزاری طرح «تربیت مربی بینش مطهر» در روزهای سه شنبه هر هفته خبر داد.

میرنظامی گفت: در تاریخ سه شنبه 26 بهمن ماه، جلسه اول سیر مطالعاتی آثار شهید مطهری در سالن امتحانات از ساعت 13 تا 14:30با حضور 75 نفر از طلاب پایه سوم تا پنجم با هدف ارتقای سطح علمی خواهران حوزوی با کتب شهید و با حضور استاد کارگر، از اساتید این مدرسه علمیه برگزار گردید.

وی ابراز داشت استاد کارگر، ضمن اشاره به شخصیت عالم، فقیه، عارف استاد مطهری گفت: طلاب باید سعی کنند که یک سیر مطالعاتی از کتب شهید مطهری و یا کتب امام خمینی(ره) در طول تحصیل داشته باشند، زیرا مطالعه کتاب های این اندیشمندان بزرگ، استحکام فکری را افزایش داده و به افکار انسان چهار چوب و شکل می بخشد./956/پ202/س

ارسال نظرات