۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۸
کد خبر: ۲۵۶۹۱۰
دبیر کل سازمان ملل:

مسلمان میانمار باید در انتخابات حضور داشته باشند

خبرگزاری رسا ـ دبیر کل سازمان ملل با مهم خواندن انتخابات سراسری سال جاری در گذار میانمار به دموکراسی، خواستار حضور مسلمانان در این انتخابات شد.
بان کي مون

 

 

به گزارش خبرگزاری رسا، بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل هشدار داد که ثبات در میانمار تا زمانی که حق شهروندی مسلمانان روهینگیا به رسمیت شناخته نشود، قابل تحقق نیست.

 

به نوشته روز شنبه روزنامه بانکوک پست، دبیر کل سازمان ملل در دیدار با هیاتی از کشور میانمار که به سازمان ملل سفر کرده بودند، گفت که این سازمان هم اکنون نشانه های تبعیض در قبال تفاوت های نژادی و مذهبی در این کشور جنوب شرق آسیا را قبل از انتخابات سراسری مشاهده می کند.

 

میانمار پس از نیم قرن حکومت نظامیان در سال های اخیر شاهد اصلاحاتی بود، اما این اصلاحات با حمله بوداییان تندرو به مسلمانان ساکن استان راخین در غرب میانمار با مشکلاتی مواجه است. براثر این حملات دستکم 650 مسلمان کشته و بیش از 140 هزار نفر بی خانمان شده اند.

 

دولت میانمار مسلمانان میانماری را مهاجرانی بنگلادشی می داند و با وجود این که آنها برای چندین نسل در این کشور زندگی می کنند، اما حقوق شهروندی آنها به رسمیت شناخته نمی شود.

 

بان کی مون تصریح کرد که این تنش ها می تواند به طور جدی ثبات میانمار را از بین ببرد و تلاش ها برای انجام اصلاحات را تخریب کند.

 

تین سین، رییس جمهوری میانمار پیش از این طرحی با عنوان کارت های سفید اجرا کرد تا افرادی که در جستجوی حق شهروندی بودند از آن به عنوات کارت شناسایی استفاده کنند.

 

وی اخیرا اعلام کرد کارت های شناسایی موقت که برای اقلیت روهینگیا صادر شده است، پایان ماه مارس بی اعتبار می شود.

 

این اقدام با تصمیم قبلی دولت میانمار در تضاد است که به دارندگان این کارت ها اجازه می داد در انتخابات شرکت کنند.

 

تصمیم دولت میانمار تنها چند ساعت پس از تظاهرات گروهی از مردم در پایتخت این کشور اتخاذ شد که با رأی دادن مسلمانان روهینگیا در انتخابات ماه نوامبر (آبان – آذر) مخالف بودند. ده ها بودایی هدایت این تظاهرات را برعهده داشتند.

 

دبیر کل سازمان ملل، با اشاره به مذاکراتش با تین سین، رییس جمهوری میانمار، گفت که انجام نشدن اقدامات قانونی برای به رسمیت شناختن وضعیت دارندگان کارت سفید یک تبعیض دولتی است.

 

وی همچنین از تین سین رییس جمهوری میانمار خواست مساله کارت شناسایی مسلمانان این کشور را تا قبل از انتخابات مورد بررسی قرار دهد./982/د102/ک

منبع: ایرنا

 

ارسال نظرات