۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۲
کد خبر: ۲۷۱۲۴۳

اخبار فرهنگی آستان قدس رضوی

خبرگزاری رسا ـ رشد سطح علمی مؤسسات آموزش عالی آستان قدس رضوی، حضور فعال 10 مجموعه فرهنگی در نمایشگاه قرآن، توزیع 267 هزار جلد کتاب مناسبتی در بارگاه منور رضوی و ارائه دستاوردهای قرآنی آستان قدس رضوی در 1400 متر مربع فضای نمایشگاهی از عناوین اخبار فرهنگی آستان قدس رضوی است.
آستان قدس رضوي

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سید جلال حسینی، دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی از رشد سطح علمی موسسات آموزش عالی آستان قدس رضوی خبر داد.

 

وی تصریح کرد: بررسی و تحلیل وضعیت آموزش عالی در آستان قدس رضوی نظیر دانشگاه  علوم اسلامی رضوی نشان می دهد این موسسات در بسیاری از شاخص ها از جمله دانشجویان در حال تحصیل، رشدی متناسب داشته اند، به طوری که در سال تحصیلی گذشته بیش از 8 هزار و 659 دانشجو از خدمات آموزشی دانشگاه‌های آستان قدس رضوی بهره‌مند شدند.

 

حجت الاسلام سید جلال حسینی ادامه داد: تعداد دانشجویان دانشگاه امام رضا(ع) در سال تحصیلی گذشته هفت هزار و 709 دانشجو بوده است که از این تعداد 52 درصد دانشجویان پسر و 48 درصد دیگر را دانشجویان دختر تشکیل داده‌اند که نسبت به مدت مشابه در سال قبل از آن، با بیش از 61 درصد رشد همراه بوده است.

 

 دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی با اشاره به وجود 60 رشته تحصیلی در دانشگاه امام رضا(ع) گفت:‌ میزان رشته‌های تحصیلی نسبت به سال گذشته بیش از 11 درصد رشد داشته است و  در سال تحصیلی گذشته 722 نفر از این دانشگاه فارغ التحصیل شده‌اند.

 

 حجت الاسلام سید جلال حسینی ادامه داد: بررسی وضعیت موجود تعداد اساتید و اعضای هیئت علمی تمام وقت و پاره وقت دانشگاه امام رضا(ع) در سال تحصیلی گذشته حاکی از افزایش بیش از 25 درصدی نسبت به سال پیش از آن است که بر این اساس این تعداد به 477 نفر رسیده است.

 

 وی با بیان وضعیت آموزشی دانشگاه علوم اسلامی رضوی، گفت:‌ بررسی و تحلیل وضعیت موجود دانشگاه علوم اسلامی رضوی نشان می‌دهد این دانشگاه در بسیاری از شاخص‌ها از جمله دانشجویان در حال تحصیل رشدی متناسب را داشته است.

 

حجت الاسلام حسینی اظهار کرد:‌ بررسی وضعیت تعداد دانشجویان دانشگاه علوم اسلامی رضوی بیانگر آن است که این دانشگاه در سال تحصیلی گذشته تعداد 950 دانشجوی مشغول به تحصیل داشته است که این رقم نسبت به سال تحصیلی پیشین با حدود 12 درصد رشد همراه بوده است.

 

دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی با اشاره به بررسی اطلاعات جمعیت شناختی مربوط به وضعیت اساتید و اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم اسلامی گفت: از مجموع 137 استاد و عضو هیأت علمی دانشگاه 36 عضو هیئت علمی به صورت تمام وقت مشغول به ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی به دانشجویان در دانشگاه هستند که این عدد نسبت به سال پیشین 33 درصد رشد و طی چهار سال مورد بررسی شش درصد رشد را نشان می‌دهد.

 

حضور فعال 10 مجموعه فرهنگی در نمایشگاه قرآن

سالن بهار نمایشگاه قرآن و عترت با حضور فعال 10 حوزه آستان قدس رضوی معطر به یاد خدا در جوار حضرت رضا(ع) شد.

 

نمایشگاه قرآن و عترت مشهد شب گذشته با بازدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، استاندار خراسان رضوی، شهردار مشهد و سایر مسؤولان استانی و شهری از سالن اختصاصی آستان قدس رضوی افتتاح شد.

 

در این نمایشگاه مؤسسات فرهنگی و انتشاراتی آستان قدس رضوی به صورت فعال و به ‌صورت یکپارچه در هزار و 400 متر مربع فضای نمایشگاهی حضور یافتند.

 

رونمایی از نرم افزار قرآنی «خانه وحی»، رونمایی از کتاب‌های برجسته قرآنی و ارائه انواع کتاب و محصولات فرهنگی با هدف ترویج فرهنگ قرآنی از عمده برنامه های آستان قدس رضوی در نمایشگاه قرآن و عترت است.

 

مؤسسات انتشارات به‌نشر، آفرینش‌های هنری، چاپ و انتشارات قرآن کریم، سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد، بنیاد پژوهش‌های اسلامی، معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی، معاونت اماکن متبرکه و امور زائران، خدمات مشاوره‌ای، جوانان و پژوهش‌های اجتماعی، دانشگاه علوم اسلامی رضوی و اداره کل روابط عمومی آستان قدس رضوی همچون سال های گذشته در کنار سایر مراکز فرهنگی داخلی و خارجی به عرضه خدمات و محصولات فرهنگی خود در حوزه قرآن و عترت می‌پردازند.

 

گفتنی است؛ در این نمایشگاه مراسم صفه حرم حضرت رضا(ع) به صورت نمادین با حضور حفاظ و خدام حضرت اجرا شد.

توزیع 267 هزار جلد کتاب مناسبتی در بارگاه منور رضوی

معاون تبلیغات و ارتباطات آستان قدس رضوی گفت: همزمان با ماه مبارک رمضان، 267 هزار جلد کتاب مناسبتی ویژه این ایام بین زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی توزیع می‌شود.

 

حجت‌الاسلام سید جلال حسینی گفت: تناسب داشتن برنامه‌ها و تولیدات با اعتقادات و فرهنگ مخاطب، توجه به گروه‌های سنی مختلف، داشتن محتوای قوی و بهره‌مندی از نثری شیوا و روان برای انتقال بهتر مفاهیم بلند دینی و معنوی به زائران از مهم‌ترین رویکردها در تولید محصولات فرهنگی است.

 

وی افزود: کتاب‌های ضیافت، خانواده قرآنی، رمضان با قرآن و قرآن و عترت از مجموعه آثار حجت الاسلام و المسلمین قرائتی است که با موضوع شرح و تفسیر قرآن و با شمارگان 40 هزار جلد در حرم مطهر رضوی توزیع می‌شود.

 

حجت الاسلام حسینی تصریح کرد: کتاب های «خانه انس» با موضوع شرح رفتار با خانواده و «ساکنان شهر اخلاق» با موضوع شرح رفتار با مردم اثر حسین سلیمانی، «روزی حلالم آرزوست» از جواد محدثی، «رهیافت احکام روزه» از حسین خادم‌الخمسه و کتاب «نور هدایت» شامل مجموعه‌ای از سخنرانی‌های حرم پیرامون قرآن که توسط جعفر حسن‌زاده گردآوری شده، بخشی دیگر از آثار تولیدی مدیریت فرهنگی آستان قدس رضوی است.

 

وی انتشار پوستر قرآنی، بروشور احکام ماه رمضان و نرم افزار خانه وحی3 با موضوع تلاوت قاریان ایرانی در عتبه حسینی و تلاوت قاریان عراقی در حرم مطهر امام رضا(ع) را از دیگر محصولات فرهنگی تولید شده در این ماه مبارک عنوان کرد.

 

معاون تبلیغات و ارتباطات آستان قدس رضوی با بیان اینکه تمامی کتاب‌ها همراه با مسابقه است، اظهار کرد: تلاش شده تا بتوانیم در ماه مبارک رمضان، محصولات فرهنگی- قرآنی متعددی برای عموم مخاطبان تولید و عرضه کنیم.

 

وی با بیان اینکه امروزه آستان قدس رضوی، در پرتوی مدیریت اسلامی ارائه‌ دهنده شایسته‌ترین خدمات به زائران است، عنوان کرد: این نهاد مذهبی مرکزی اثر بخش و کارآمد در ترویج و تبلیغ معارف اسلام ناب محمدی و تعالیم اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است که این توفیقات به برکت دستاوردهای نظام ولایی و انقلاب اسلامی حاصل شده است. 

 

ارائه دستاوردهای قرآنی آستان قدس رضوی در 1400 مترمربع فضای نمایشگاهی

سیداحمد هاشم آبادی، سرپرست اداره کل روابط عمومی آستان قدس رضوی گفت: در دهمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد مقدس، موسسات فرهنگی و انتشاراتی آستان قدس رضوی به صورت فعال و یکپارچه در 1400 مترمربع فضای نمایشگاهی حضور دارند.

 

وی تصریح کرد:  آستان قدس رضوی همچون سال های گذشته در نمایشگاه قرآن و عترت مشهد مقدس در کنار سایر مراکز فرهنگی داخلی و خارجی به عرضه خدمات و محصولات فرهنگی خود در حوزه قرآن و عترت می پردازد.


هاشم آبادی با بیان اینکه آستان قدس رضوی تجلی واقعی پیوند قرآن و عترت را برای جهانیان به نمایش گذاشته شده است، گفت: در سالن اختصاصی آستان قدس رضوی کلیه فعالیت های این سازمان در حوزه علوم قرآنی، از جمله اقدامات و برنامه های مهدالرضا(ع)، صحافی قرآن و ادعیه، فعالیت های دارالقرآن کریم که شامل کلاس های قرائت، حفظ، خوشنویسی و... می شود، در معرض دید علاقه مندان قرار گرفته است.


سرپرست 
اداره کل روابط عمومی آستان قدس رضوی افزود: انتشارات به نشر، موسسه آفرینش های هنری، مرکز بین المللی چاپ و نشر قرآن کریم، سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد، بنیاد پژوهش های اسلامی، معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی، معاونت اماکن متبرکه و امور زائران، موسسه خدمات مشاوره ای، جوانان و پژوهش های اجتماعی،دانشگاه علوم اسلامی رضوی و اداره کل روابط عمومی از موسسات آستان قدس رضوی هستند که در این نمایشگاه حضوری فعال دارند.


شایان ذکر است، غرفه آستان قدس رضوی در سالن بهار واقع در نمایشگاه بین المللی مشهد مقدس همه روزه در مدت برپایی این دوره از نمایشگاه قرآن و عترت از ساعت 16 تا 24 میزبان علاقه مندان قرآنی است.1308/پ203/ح

ارسال نظرات