۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۵
کد خبر: ۲۸۴۷۲۴
عضو هیأت علمی موسسه امام خمینی:

آیت‌الله حائری یزدی عالمی بصیر و آگاه به زمان بود

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی موسسه امام خمینی(ره) با بیان این‌که آیت‌الله حائری یزدی عالمی بصیر و آگاه به زمان خود بود، گفت: در دنیای امروز که شبهات دینی و اعتقادی جامعه را فرا گرفته است، دانستن علوم روز برای طلاب علوم دینی، امری اجتناب‌ناپذیر به شمار می‌رود.
حجت‌الاسلام سيد محمد رضا موسوي نسب کرماني

حجت‌الاسلام سید محمد رضا موسوی نسب کرمانی، عضو هیأت علمی موسسه امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در سالروز رحلت آیت الله حائری یزدی، مؤسس حوزه علمیه قم، اظهار داشت: ایشان فردی متبحر در علم و اخلاق بود و توانست بعد از احیای حوزه علمیه اراک، حوزه قم را نیز که کم کم در حال فراموشی بود احیا کند.

 

وی در ادامه افزود: عمده دلیل هجرت طلبه ها به قم، و مورد توجه قرار گرفتن حوزه قم در میان سایر حوزه ها از جمله اراک و اصفهان و حتی حوزه نجف، قدرت علمی بالای مرحوم حائری بود که توانست پس از رکود نسبی حوزه نجف، حوزه قم را در مرکزیت قرار دهد.

 

حجت الاسلام موسوی نسب کرمانی، بیان داشت: طلبه های ما نیز بایستی به تبعیت از این عالم وارسته، در باب علمی قوی شوند، یعنی فقه و اصول را جدی بگیرند چرا که تکیه امام(ره) نیز بر فقه جواهری بود، البته باید دانست اکتفا به دروس متداول حوزه و محدود شدن در آن نیز آسیب زا است.

 

عضوهیأت علمی موسسه امام خمینی(ره) با اشاره به ویژگی دیگر مرحوم حائری یزدی یعنی اخلاق، گفت: طلبه های ما نیز نباید منحصر در فقه و اصول شوند بلکه به جنبه اخلاقی و  تهذیب نفس خویش نیز توجه کنند، چرا که علم بدون اخلاق آسیب زا است و اصلا وجه تمایز حوزه با سایر مراکز آموزشی توجه به مسائل اخلاقی است.

 

وی با اشاره به اینکه مرحوم حائری فردی با بصیرت و عالم به زمان خود بود، بیان داشت: علاوه بر مسائل فوق طلبه ها بایستی به دیگر علوم روز، نیز آشنا باشند چرا که در دنیای امروز که شبهات دینی، اعتقادی و سیاسی جامعه ما را فراگرفته، دانستن این علوم برای طلبه ها از ضرورت های غیر قابل انکاراست.

 

حجت الاسلام موسوی نسب با اشاره به ارزش وجودی حوزه علمیه ای که مرحوم آیت‌الله حائری یزدی تأسیس کرد، ابراز داشت: ارزش انسان در نگاه توحیدی بر باورها، شناخت ها، بایدها و نبایدها است، بنابراین وجود مرکزی که ناب ترین معارف قرآن، اسلام و اهل بیت(ع) را عرضه می کند، امری واجب است.

 

وی در پایان وظیفه حوزه های علمیه را دفاع از مکتب حقه اسلام و اهل بیت(ع) دانست و اظهار داشت: علما و دانشمندان دینی همچون مرزبانان جامعه اعتقادی هستند که با جلوگیری از ورود انحرافات و باورهای غلط در ترویج فرهنگ اسلام نقش بسیار پررنگی ایفا می کنند./1330/ت302/ی

ارسال نظرات