۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۰
کد خبر: ۵۸۰۰۶۳
عضو هیأت علمی دانشگاه امام حسین:

رسانه‌های انقلابی در "اقناع مخاطب" سرمایه‌گذاری کنند

مسئول انجمن سواد رسانه دفتر تبلیغات حراست از عنصر صداقت را رسالت بسیار بزرگ و کلیدی رسانه های انقلابی دانست و ابراز داشت: امروزه گفتمان انقلاب اسلامی باید با بهترین شیوه‌ها به جامعه هدف برسد.
رفیع الدین اسماعیلی

رفیع الدین اسماعیلی، مسئول انجمن سواد رسانه دفتر تبلیغات اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره تاثیرگذاری رسانه‌های انقلابی گفت: میزان تأثیر رسانه‌های انقلابی و حوزوی در جامعه بعد از دهه هفتاد رشد بیشتری داشت، به خصوص در دهه هشتاد و نود که از نظر فنی نیز پیشرفت به سزایی داشتیم.

وی ادامه داد: رسانه‌های انقلابی زودتر از رسانه‌های حوزوی شروع به کار کردند، چرا که حس تکلیف و ضرورت نسبت به مسئله ایجاد نشده بود و به همین خاطر کمی با تاخیر شروع کردند. البته چند سالی است که این رسانه‌ها قوت گرفتند و خبرگزاری، نشریه و ... تولید شد، همچنین هر مدرسه‎ای ویژه نامه مخصوص به خودش را دارد.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام حسین(ع) با اشاره به فضای تبلیغی رسانه‌ها برای حوزویان عنوان داشت: فضای تبلیغی که در ماه محرم و صفر ایجاد می‌شود و در تمام شهرها سخنرانی‌ها به جریان می‌افتد، می‌توان با استفاده از فضای به وجود آمده، محتوای دینی را در سطوح گوناگون و وسیع تری به مخاطبان رساند.

وی درباره نقاط قوت و ضعف رسانه‌ها تصریح کرد: نقاط قوت این رسانه‌ها همین فرآیند گفتمان انقلابی است که دیدگاه انقلاب اسلامی را گسترش می‌دهد و به گوش مردم می‌رساند. نقطه قوت دیگر کار با اخلاص و دلسوزی است که بدون هیچ چشم داشتی این هدف مقدس را به خصوص در فضای حوزه اجرایی می‌کنند. اما نقطه ضعف ما در اقناع سازی مردم است، یعنی در شیوه‌های خبری و قدرت اقناع که می‌توانند خیلی مفید باشند، سرمایه گذاری چندانی نشده است. این نقطه ضعف بزرگی است و با پوشش آن می‌توان به پیشرفت‌های بسیاری رسید. اگر شما به رسانه‌های غربی نگاه کنید، شیوه‌های اقناع مخاطب آنها را می‌بینید که چگونه به اهداف خودشان می‌رسند.

اسماعیلی با اشاره به پیشتاز بودن رسانه‌های رقیب در فعالیت های حرفه ای، اظهار داشت: اگر در این حوزه کسی در قالب دین و مذهب کار کند، فضای گسترده‌ای برای انجام شیوه‌های مختلف دارند و این که در جایی نقطه ضعف ماست، دقیقا نقطه قوت آنها قرار دارد. به عنوان مثال در تیتر زدن، اقناع سازی یا فضای روانی رسانه و خبر نویسی دشمن خیلی خوب کار کرده است.

وی در پایان به بی بی سی اشاره و خاطرنشان کرد: بی بی سی در تیتر زنی و اقناع مخاطب حساب شده کار می کند و همچنین از روان شناسی رنگ برای باورپذیر کردن مطالبشان نیز بهره می برند. البته رسانه‌های انقلابی و حوزوی در بیان اخبار صداقت دارند و با این گزینه است که پیام را به مردم می‌رسانند.

این کارشناس رسانه در پایان حراست از عنصر صداقت را رسالت بسیار بزرگ و کلیدی رسانه های انقلابی دانست و ابراز داشت: امروزه گفتمان انقلاب اسلامی باید با بهترین شیوه‌ها به جامعه هدف برسد. /۹۱۸/ت۳۰۲/س

 

ارسال نظرات