۰۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۸
کد خبر: ۷۰۳۱۱۴

اینترنت امن چه معنایی دارد؟

اینترنت امن چه معنایی دارد؟
آیت الله رئیسی در جلسه هیئت دولت دستور فراهم آوردن استفاده مردم از اینترنت امن، باکیفیت و پرسرعت را دادند. بدیهی است که اینترنت امن در کنار سرعت و کیفیت بسیار اهمیت دارد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله سیدابراهیم رئیسی، ریاست محترم جمهوری در جلسه هیئت دولت که صبح امروز برگزار شد، دستور مهم و مؤکدی خطاب به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پیرامون فراهم آوردن «زیر ساخت لازم برای استفاده مردم از مزایای اینترنت امن، با کیفیت و پرسرعت» را صادر کردند.[۱]

ضریب نفوذ اینترنت در کشور طبق اعلام آمار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور در آبان ماه ۱۴۰۰ بیش از ۱۰۶ درصد نسبت به کل جمعیت کشور است.[۲] البته نباید فراموش کرد به دلیل اینکه آمار اشتراک اینترنت سیار در کل کشور ۹۰ میلیون و ۳۵۴ هزار و چهار اعلام شده است که البته باید تعداد افراد و شرکت‌هایی که از ۲ یا چند اشتراک همزمان استفاده می‌کنند نیز محاسبه و بررسی شود. به‌صورت خوشبینانه می‌توانیم بگوییم که حدود هشتاد درصد از جمعیت کشور، از اینترنت استفاده می‌کنند و حدود ۲۶ درصد از این میزان، فعالیت‌شان در بستر فضای مجازی است که به کسب و کار اینترنتی مشغول هستند. البته در کنار کسب و کار‌های اینترنتی باید کسب و کار‌های حقیقی که برخی از فروش خود را در فضای اینترنت به صورت پاره وقت دنبال می‌کنند را نیز اضافه کرد.

فضای مجازی همچون فضای حقیقی تهدیدات و خطرات فراوانی دارد. بدیهی است که قانون اساسی در حوزه‌های مختلف تعزیراتی و انتظامی برای جلوگیری از آسیب رسیدن به جامعه از سوی این خطرات و تهدیدات اقدام به تدابیر اساسی کرده باشد. برای مثال قانون تعزیرات فروش اجناس غیر از قیمت واقعی را ممنوع کرده است و یا خرید طلا بدون کاغذ خرید از سوی هر طلا فروشی به‌سرعت توسط پلیس پیگیری می‌شود.

مدتی است طرح صیانت در فضای مجازی با ابهامات فراوانی مورد بحث متخصصان رسانه قرار گرفته است. البته برخی سلبریتی‌ها تا استریمر‌ها و اینفلوئنسر‌هایی که سواد و دانش مرتبط با فضای مجازی را ندارند هم به میدان آمده‌اند و درباره این طرح اظهار نظر می‌کنند. طرحی که فقط نسخه قدیمی و نیاز به اصلاح آن در بستر اینترنت وجود دارد؛ اما نسخه جدید آن به دلایلی هنوز در اختیار مردم قرار نگرفته است.

طبیعی است که در صورت روشن شدن دقیق ابعاد طرح صیانت و توضیح صحیح آن برای توجیه و اقناع افکار عمومی، مخالفت‌ها نسبت به این طرح بسیار کاهش خواهد یافت و مردم در یک فضای خارج از عملیات روانی و رسانه‌ای می‌توانند نسبت به خوب بودن یا بد بودن این طرح نظر بدهند. البته نمایندگان محترم مجلس نیز نباید نسبت به این عملیات روانی و رسانه‌ای دشمن فریب بخورند و باید به مقابله صحیح با آن اقدام کنند.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

۱- دولت تاکید دارد اینترنت با کیفیت و پرسرعت در اختیار مردم باشد
۲- ضریب نفوذ اینترنت در کشور از ۱۰۶ درصد عبور کرد

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات