۲۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۳
کد خبر: ۷۱۲۵۴۳

تحریم‌های واشنگتن مانع اصلی پیش روی پروژه انتقال گاز ایران به پاکستان است

تحریم‌های واشنگتن مانع اصلی پیش روی پروژه انتقال گاز ایران به پاکستان است
تهران - ایرنا - روزنامه «داون» پاکستان بر لزوم استفاده از فرصت تامین نفت و گاز از جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد و نوشت: تحریم‌های آمریکا مانع اصلی پیش روی پروژه گاز ایران است لذا اسلام‌آباد نیز مانند هند، باید از واشنگتن معافیت‌های تحریمی دریافت کند.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روز جمعه ایرنا، روزنامه انگلیسی زبان داون در سرمقاله امروز خود با عنوان «سفر وزیرخارجه به ایران» به دیدار و رایزنی‌های بلاول بوتو زرداری در تهران با رئیس جمهور و وزیر امور خارجه کشورمان پرداخت و نوشت: بهبود تجارت و اعتماد متقابل کلید اصلی توسعه روابط دوجانبه است. 

در این سرمقاله آمده است: نرخ فرآورده‌های سوختی ایران رقابتی است و پاکستان باید از این فرصت بهره مند و تلاش‌های همه جانبه برای دریافت نفت و گاز از ایران انجام دهد. در این راستا طرح انتقال گاز از ایران به پاکستان در دستور کار دو کشور قرار دارد، پاکستان هنوز این طرح را به پایان نرسانده درحالی که طرف ایرانی احداث خط لوله در قسمت خود را تکمیل کرده است. 

روزنامه داون خطاب به دولت پاکستان مطالبه کرد، این کشور باید از آمریکا معافیت تحریمی دریافت کند، زیرا تحریم‌های واشنگتن مانع اصلی پیش روی پروژه گاز است لذا مانند هند که از واردات نفت روسیه منع نشده است، اسلام‌آباد نیز باید از معافیت‌ها برخوردار شود. 

به نوشته این روزنامه، پتانسیل‌های زیادی در روابط دو کشور وجود دارد و اگر بتوان بر تحریم‌ها غلبه کرد پاکستان قادر به افزایش صادرات برنج و دیگر محصولات کشاورزی خواهد بود. 

روزنامه داون پاکستان افزود: اظهارات مثبت دو طرف در جریان سفر زرداری به ایران می‌تواند به روابط قوی‌تر سیاسی و اقتصادی تبدیل شود. وزیر امور خارجه پاکستان در سفر دو روزه اخیر خود به ایران، ضمن دیدار با همتای خود و همچنین رئیس جمهور ایران، بر تعهد اسلام‌آباد به بهبود روابط با تهران تاکید کرد. 

این روزنامه انگلیسی زبان تاکید کرد: باید مراقب این روابط بود. روابط ایران و پاکستان با دیگر کشورها نباید تاثیری در توسعه روابط دوجانبه داشته باشد. در مرزها نیز برخی عناصر با ایجاد ناامنی درصدد تخریب روابط ایران و پاکستان هستند لذا همکاری‌های بیشتر میان آژانس‌های امنیتی دو کشور همسایه جلوی تحرکات شبه نظامیان و مخالفان روابط دو کشور دوست و همسایه را خواهد گرفت. 

 آیت الله رئیسی رئیس جمهور کشورمان روز سه شنبه ۲۴ خرداد در دیدار بلاول زرداری وزیر امور خارجه پاکستان تاکید کرد: آماده ارتقای همکاری‌های همه جانبه با پاکستان هستیم و جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت‌های لازم برای تأمین نیازهای پاکستان در زمینه‌های مختلف از جمله نفت، ‌ گاز و برق برخوردار است. 

رئیس جمهور با بیان اینکه امنیت پاکستان را امنیت خودمان می‌دانیم، ‌اظهار داشت: برخی روابط حسنه دو کشور مسلمان، ‌ همسایه، ‌دوست و برادر را نمی‌پسندند ولی تقویت روابط منجر به رونق اقتصادی و امنیت بیشتر برای ملت‌های منطقه می‌شود. 

رئیسی با تاکید بر اینکه در جمهوری اسلامی ایران هیچ محدودیتی برای توسعه روابط با اسلام‌آباد وجود ندارد، ‌ افزود: آماده ارتقای همکاری‌های همه جانبه با پاکستان هستیم و جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت‌های لازم برای تامین نیازهای پاکستان در زمینه‌های مختلف از جمله نفت، ‌ گاز و برق برخوردار است.

ارسال نظرات