۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۲
کد خبر: ۷۴۴۱۱۳
حجت‌الاسلام والمسلمین مصباح یزدی:

نجات جامعه بشری از استضعاف فکری و دینی، دغدغه فکری علامه مصباح بود

نجات جامعه بشری از استضعاف فکری و دینی، دغدغه فکری علامه مصباح بود
عضو هیأت علمی موسسه امام خمینی گفت: نجات جامعه بشری از استضعاف فکری و دینی و دفاع از اندیشه‌های پاک اسلامی، مهم ترین دغدغه ی فکری و اندیشه علامه مصباح بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مازندران، حجت الاسلام والمسلمین علی مصباح یزدی، فرزند علامه مصباح و عضو هیأت علمی موسسه علمی و پژوهشی امام خمینی(ره) امروز در همایش بین‌المللی سیره شناسی علامه مصباح یزدی در مطالعات اسلامی در مجتمع فرهنگی شهید رجایی فریدونکنار با اشاره به ظلم و ستم وحشیانه رژیم غاصب اسرائیل و محکوم کردن اعمال ددمنشانه آن گفت: این ظرفیت انسان است که گاهی می‌تواند به عالم حیوانیت نیز سقوط کند و از این رو وظیفه و رسالت بزرگی برای دفاع از انسانیت بر دوش ما است که بتوانیم در تربیت انسان بکوشیم.

وی افزود: زمانی رنج انسان مانند همین مسأله فلسطین و زخمی که بر پیکره اسلام وارد شد، برای همگان ملموس و مایه ترحم و دلسوزی است که حقیقتاً یک جنایت آشکاری است، اما زمانی رنج انسان فراتر می‌رود و آن سقوط انسان از جایگاه شرافت و انسانیت است.

حجت الاسلام والمسلمین مصباح یزدی در ادامه افزود: زمانی که افکار و اندیشه‌های انسانی مورد هجوم بُمب‌های شبهه و تردید در مسائل دین قرار می‌گیرد، این رنج و درد و زخمی که به روح و روانش وارد می‌شود برای دیگران قابل مشاهده نیست، در حالی که این نوع جنایت، کمتر از کشتار انسان‌ها با سلاح‌های جنگی نیست.

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) همچنین به سختی و مصائب کارهای فرهنگی اشاره کرد و گفت: برای عده کمی از انسان‌ها، تهی شدن افکار مسلمان و استحاله فرهنگیشان، درد و رنج دارد و به دنبال نجات بشریت از این گمراهی هستند.

فرزند آیت الله مصباح یزدی(ره) به ویژگی‌های بارز علامه در راه تعالی فکری و دینی جامعه و خدمت به آن اشاره کرد و افزود: علامه مصباح همواره به دنبال حل مسائل مبنایی، اساسی و ریشه‌ای بود که داشتن همین تفکر مبنایی او را از سایر اندیشمندان متمایز می‌کرد.

وی در ادامه به تاکیدِ علامه بر مسأله اخلاص داشتن اشاره کرد و گفت: علامه تاکید داشتند که همیشه دنبال کاری بروید که رضایت الهی را در پی داشته باشد. اگرچه از سوی دیگران مذمت شوید. کار اگر برای خدا باشد نباید دلسردی و خستگی به همراه داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین مصباح به ویژگی دیگری از علامه اشاره کرد و افزود: اولویت سنجی، مقدمه کارهای مبنایی و اساسی ایشان بود و اعتقاد داشت اگر ریشه اصلاح شود کلّ درخت تفکرِ غرب، اصلاح می‌شود.

وی ادامه داد: علامه مصباح یزدی(ره) گاهی برای پاسخ به یک مسأله باید ابتدا مسائل دیگری را بررسی کرد تا آن شبهه و تردید از اساس رفع شود و این شیوه و سبک علامه مصباح یزدی در مطالعات دینی بود./950/

افشین ایمانی
ارسال نظرات