۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۱
کد خبر: ۷۴۵۴۵۸
حجت الاسلام موسویان:

مسئله فلسطین در اندیشه رهبری جایگاه لیله القدری دارد

مسئله فلسطین در اندیشه رهبری جایگاه لیله القدری دارد
پژوهشگر حوزه انقلاب اسلامی گفت: همین که نوجوانان فلسطینی سنگ به دست می گرفتند و جلوی تانک های اسرائیلی می ایستاند از همان زمان باید می دانستیم که این یعنی تمام شدن اسرائیل!

به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید هادی موسویان در نشست علمی ترویجی «آزادی قدس در اندیشه امامین انقلاب» که به همت خبرگزاری رسا در محل این خبرگزاری برگزار شد، ترجمه رهبر معظم انقلاب از تفسیر فی ظلال القرآن مرحوم سید قطب را از منابع بررسی اندیشه ایشان در بحث فلسطین معرفی کرد و گفت: اینکه چرا حضرت اقا این تفسیر یا کتاب صلح امام حسن را ترجمه کرده اند، حائز اهمیت است و همه این ها نشان از یک اندیشه و منظومه فکری شکوهمند است. آیاتی که در این تفسیر مورد بحث قرار گرفته، آیات ابتدایی سوره مبارکه بقره است که مسئله اساسی، مسئله یهود است. از این آیات هم می توان مباحث تمدنی را بررسی کرد که «انی فضلتکم علی العالمین» سیرش تا نهایت ذلت یهود به چه صورت بوده است و هم با اساس تفکر یهود آشنا شد.

وی افزود: حضرت آقا مسئله‌ای اساسی را در این ترجمه متذکر می شوند که یکی روح تجاوزگری یهود است (کانوا یعتدون) که در آیات مختلف قرآن این تعدی یهود مطرح شده است. از تجاوز حدود شرعی (و اتبعوا ما تتلوا الشیاطین) تا بحث طعام واحد یا آن جایی که پیغمبر کشی می کنند و به تحریف عقاید می پردازند. (يَسْمَعُونَ كَلَامَ اللَّهِ ثُمَّ يُحَرِّفُونَهُ مِنْ بَعْدِ مَا عَقَلُوهُ وَهُمْ يَعْلَمُونَ) این سلسله آیات به ما یک منظومه فکری نسبت به یهود می دهد. مسئله اسرائیل صرفا مسئله یهود نیست؛ اما از بنیان های فکری است که ما در مسئله اسرائیل با آن روبرو هستیم.

مبلغ و کارشناس انقلاب اسلامی از دیگر منابع اندیشه رهبر معظم انقلاب راجع به فلسطین که از جایگاه مبنایی نیز برخوردار است را سخنرانی‌های روشنگر در طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن معرفی کرد و اظهار داشت: وقتی انسان مجموعه اندیشه های حضرت اقا را مشاهده و بعد طرح کلی را بررسی می کند، متوجه می شود که عقبه این اندیشه، مبانی بسیار شکوهمند و منظر بسیار والایی است که همه این بحث ها حل می شود و برای انسان قابل تحلیل است که مبانی و ریشه این بیانات و مواضع کجا است. علت نیز نگاه هماهنگ ایشان به آیات و ناظر به زندگی اجتماعی بشر است که در جای جای این کتاب و کتاب انسان 250 ساله به چشم میخورد.

وی به بررسی ابعاد اندیشه ای رهبر معظم انقلاب پرداخت و گفت: در مجموعه بیانات رهبری چند مسئله‌ی کلیدی است که باید مورد بحث و بررسی قرار داد که در آن ایمان و معرفت ناب حضرت اقا و آن امید و تلاش پیگیر و مستمر ایشان را در مساله فلسطین میبینیم. از ایمان به وعده های الهی تا ایمان به جوانان مسلمان کشورهای عربی و جبهه مقاومت ایمان به مردم و اینکه این مسیر قطعا منتهی به پیروز است.

حجت الاسلام موسویان اولین مسئله را بصیرت و شناخت عمیق ایشان نسبت به میدان  برشمرد و گفت: حضرت آقا خوب مسئله و آن روح تمدن غربی و اسرائیلی که زائیده این تمدن است را می شناسد. خوب صهیونیست را به عنوان یک تشکل می شناسند. پروتکل ها را می‌بینند و یک شناخت و بصیرت عمیق به صحنه را دارند.

وی افزود: دیگری مسئله تبیین از جانب ایشان است. رهبر انقلاب پرچم دار جهاد تبیین هستند و واقعا در مسئله فلسطین به معنای واقعی کلمه تبیین را صورت بخشیدند.

کارشناس انقلاب اسلامی گفت: رهبر معظم انقلاب راه حل را به دست خود ملت ها می دانند و می فرمایند: «کلید حل مشکلات بزرگ در دست خود ملت ها است.» این مبنای جمهوری اسلامی و مبنای قرآنی است که « ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم» و ایشان تمام تلاششان را کرده اند که ملت فلسطین مقاومت کنند و تا رهایی کامل این مقاومت را ادامه دهند. به تعبیر ایشان نتیجه اراده ملت ها به همراه تکیه بر خدا و اعتماد به وعده الهی، غلبه بر خواست قدرت های مسلط است.

وی افزود: شهید آوینی جمله ای دارند که بعثت انسانی به نام حضرت روح الله یعنی تمام شدن غرب. این مبنا دارد که یک انسانی که با این ابعاد و تفکر و با این نگاه تمدنی ظهور میکند یعنی پایان غرب. امروز باید این را گفت که همین که نوجوانان فلسطینی سنگ به دست می گرفتند و جلوی تانک های اسرائیلی می ایستاند از همان زمان باید می دانستیم که این یعنی تمام شدن اسرائیل؛ پایان ظلم و اراده انسان ها.

حجت الاسلام موسویان بر لزوم حمایت همه جانبه ملت های مسلمان در ابعاد مختلف سیاسی، تبلیغاتی، اخلاقی و نظامی از ملت مظلوم فلسطین در اندیبشه رهبر انقلاب تاکید کرد و گفت: که علت ایجاد دولت اسرائیلی تبلیغات بود؛ تبلیغات یکی از زمینه های بسیار مهم برای تشکیل اسرائیل و دوام آن است. خبرگزاری ها عالم و رسانه ها عمدتا به دست صهیونیست ها است و با همین ذهن های جوامع بشری را هدایت می کنند که در بسیاری از موارد موفق هم بوده اند.

مبلغ و فعال عرصه انقلاب اسلامی به جایگاه اساسی و محوری فلسطین در بین دغدغه ملل مسلمان اشاره کرد و تصریح کرد: در اندیشه رهبر انقلاب، مساله اساسی جهان اسلام، فلسطین است و اگر به خود بیایم و تدبر کنیم، متوجه خواهیم شد که بزرگترین بلایی که در دوره های اخیر مسلمین گرفتار ان شده اند مسئله اسرائیل و غصب فلسطین است.

وی افزود: ایشان می فرمایند که این مسئله یک جایگاه لیله القدری دارد. ریشه این تعبیر ایشان در  بیانات و پیام های حضرت امام راجع به روز قدس است که ایشان می فرمایند:« روز قدس نزدیک به لیله القدر است.» یعنی اینکه باید بیدار باشیم. لیله القدر را باید بیدار بود تا درک کرد و ما در لیله القدر تاریخیم و روز قدس برای بیداری مسلمین است. رهبر انقلاب بر همین مبنا می فرمایند که:« این ایام حساس وروز قدس جایگاه لیله القدری دارد و برای رسیدن به مطلع الفجر تاریخ باید بیدار و هوشیار بود و از تلاش دست نکشید.»

پژوهشگر انقلاب اسلامی به بررسی موضع گیری رهبر معظم انقلاب در مسئله فلسطین و مقامت پرداخت و تصریح کرد: موضع گیری های رهب انقلاب محکم، صریح، قاطع و بسیار اساسی است. وقتی بحث دولت ها و موضع گیری های دولتی و بین المللی می شود، نحوه موضع گیری و صراحت و قاطعیت آن در میدان اثر دارد. با موضع گیری ایشان رفتار کشور های عربی تغییر می کند.

وی ادامه داد: آن جایی که دل رزمندگان و مجاهدان از اتفاقات در حال خالی شدن است، یک مواضع بسیار صریح  و محکمی از طرف حضرت آقا اتخاذ می شود. آنجایی که دولت ها در جمهوری اسلامی تغییر میکند و مواضع آن ها نیز گاهی نسبت به رژیم صهیونیستی متفاوت می شود، ایشان به صورت قاطع از فلسطین حمایت میکنند.

حجت الاسلام موسویان به حمایت همه جانبه رهبر معظم انقلاب از مبارزین و مجاهدین و گروه های جبهه مقاومت و هدایتگری میدان توسط ایشان بر اساس یک طرح عظیم اسلامی پرداخت و گفت: مظلومیت فلسطین از بحث هایی است که حضرت آقا مکررا به تبیین آن در ابعاد مختلف پرداخته اند و می فرمایند که چنین ظلمی هرگز به مجموعه انسانی رخ نداده است. ایشان فلسطین را مصداق جمع همه مصائب انسانی می دانند و اینگونه تعبیر می کنند که قتل نفوس بیگناه، آواره کردن انسان ها، شکنجه و زجر و حبس و تبعید، اهانت به حرمت انسانی، نابود کردن سرمایه های بشری، فشار و ظلم و اختناق و اجازه فعالیت ندادن به بخشی از بشر همه از جنایاتی است که این رژیم منحوس نسبت به مردم فلسطین داشته است و هیچ جنایت بشری نیست جز اینکه در فلسطین اتفاق افتاده است.

مبلغ و فعال عرصه جهاد تبیین افزود: اگر انسانی مطالبه انسانیت و دفاع از انسان را داشته باشد، واجب است که در قضیه فلسطین وارد شود. بحث های اسلامی و استراتژیک همه به کنار، انسانی که دغدغه انسانیت دارد، باید وارد شود. امروز کشورها و ملت هایی که علیه این جنایات قیام می‌کنند، بخاطر انسان وارد صحنه شده اند و خون شهدای غزه این ها را به میدان آورده است. بیانیه ها و مقالات اهمیت دارد اما آن چیزی که انسان را بما هو انسان را بیرون می کشد، مقاله ها نیست؛ آن خونی است که ریخته می شود و اثر اَنفسی بر خلائق دارد.

حجت الاسلام موسویان عنوان کرد: حضرت آقا موضع گیری در قبال مساله فلسطین را تاکتیکی و صرفا سیاسی و استراتژیک نمی دانند؛ بلکه مساله اعتقادی است و می فرمایندـ « واجب است بر همه مسلمین برای برگرداندن وطن اسلامی از دست غیر مسلمین و دشمنان اسلام جهاد کنند.» ایشان هدف را تشکیل یک حکومت ضعیف و دست نشانده به نام فلسطین و یا بازپس گیری امتیازاتی که تا به امروز از آن سلب شده اند نمی دانند. بلکه هدف را بسیار صریح و واضح، بازگرداندن این قطعه جدا شده از پیکر اسلام و نابودی اسرائیل معرفی می کنند. 

وی به تبیین معنای محو اسرائیل از منظر رهبر معظم انقلاب پرداخت و گفت: محو اسرائیل را نیز ایشان محو دولت اسرائیل تبیین کرده اند. مساله یهودیان فلسطین  و یهود ستیزی نیست و اگر یهودیان فلسطین دولت اسلامی را پذیرفتند، می توانند در انجا ساکن باشند؛ اما مساله اساسی دولت جعلی است که باید به دست خود ملت فلسطین از بین برود.

حجت الاسلام موسویان در پایان مسئله تغییر نگاه کشور های عربی به اسرائیل را مورد بررسی از منظر رهبر معظم انقلاب قرار  داد و گفت: از زمان اشغال و  خروج مصر از مبارزه با اسرائیل و حمایت و مبازره دول عربی با این رژیم و حمایت از فلسطین تا جنجال دورغین معارضه که به سکوت های رضایت آمیز می انجامد. پس از این مرحله مواضع ذلت بار و خائنانه و در نتیجه قرار داد های خائنانه و عادی سازی روابط و در نهایت حمایت از اسرائیل را شاهد هستیم. این یک سیر نزول کشور های عربی از فلسطین و همراهی تا پای قرارگرفتن در جبهه مقابل است که رهبر معظم انقلاب تبیین کرده اند.

ارسال نظرات