۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۲
کد خبر: ۷۴۹۴۹۲
گزارش؛

ضرورت تحول آموزش و پرورش متناسب با نظم نوین جهانی/ لزوم تقویت فعالیت های طلاب در مدارس

ضرورت تحول آموزش و پرورش متناسب با نظم نوین جهانی/ لزوم تقویت فعالیت های طلاب در مدارس
در افتتاحیه پانزدهمین اجلاسیه هم‌اندیشی ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش، بر ضرورت تحول آموزش و پرورش متناسب با نظم نوین جهانی و لزوم تقویت فعالیت های طلاب در مدارس تاکید شد.
به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، پانزدهمین اجلاسیه هم‌اندیشی ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش از صبح امروز ۲۲ دی‌ماه در سالن جلسات خانه معلم شماره یک قم برگزار شده و تا شب ادامه دارد.

برنامه‌های این اجلاسیه در نوبت عصرگاهی با حضور آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور و رضا مراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش ادامه خواهد یافت. 

لزوم تحول آموزش و پرورش متناسب با نظم نوین جهانی
 
آیت الله سیدمحمدمهدی میرباقری عضو مجلس خبرگان رهبری در این مراسم اظهار داشت: به تعبیر مقام معظم رهبری مسئله امروز کشور پیشرفت در کنار توسعه است.

وی با اشاره به اینکه برای اینکه در مدار پیشرفت قرار بگیریم، نیازمند ورود جدی آموزش و پرورش هستیم، افزود: در دورانی انقلاب اسلامی به پیروزی رسید که قدرت دست مادی‌گرایان بود و شعار اصلی آن‌ها نیز عبور از انبیاء بوده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه این تمدن دو دسته سرمایه‌داری و مارکسیسم دارد عنوان داشت: طبق تعریف شهید مطهری هر دو این دسته‌ها دو لبه قیچی هستند که ریشه‌های دین را می‌خواهند ببرند.

م/ پانزدهمین اجلاسیه هم‌اندیشی ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش برگزار شد

وی با اشاره به اینکه با یک تمدن فراگیر غربی و غیر اسلامی مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: در مقابل این تمدن باید تمدن اسلامی را پایه‌ریزی کنیم و چالش امروز ما با جهان غرب، چالش پیشرفت و توسعه است.

آیت الله میرباقری با بیان اینکه یکی از اسناد ۱۷ گانه غرب در توسعه ۲۰۳۰، سند آموزش و پرورش بوده است، تصریح کرد: امروز با چنین پدیده‌ای مواجه هستیم و یکی از راه‌های مقابله با این پدیده دستیابی به پیشرفت در مسیر توسعه است.

ماموریت ما تربیت انسان در تراز تمدن نوین انقلاب اسلامی

وی در ادامه با اشاره به اینکه ماموریت ما تربیت انسان در تراز تمدن نوین انقلاب اسلامی است افزود: محتوای تولید شده و الگوی تربیتی ما باید متناسب با این رویکرد باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه نیازمند بازنگری و رشد هستیم ابراز کرد: باید نظم فکری را قرار دهیم که واحد مطالعه آن بجای فرد، جامعه باشد.

وی با اشاره به اینکه رابطه اعتقاد و عمل اجتماعی باید در آموزش و پرورش شکل بگیرد خاطرنشان کرد: خروجی چنین نظم فکری باید بتواند درگیری‌های نظام جهانی را بر اساس ایمان و اعتقاد خود تحلیل کند.

آیت الله میرباقری با بیان اینکه ایجاد تمدن اسلامی به معنای ایجاد ساختار جدید برای ظرفیت‌های مومنانه است تصریح کرد: اگر نظام فکری جامعه‌گرا باشد دانشجو و دانش آموز ما می‌توانند با ایمان خود در جامعه حضور داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه در این راستا باید محتوا نیز تغییر پیدا کند یادآور شد: با محتوای غربی نمی‌توان به تمدن نوین اسلامی دست پیدا کرد.

م/ پانزدهمین اجلاسیه هم‌اندیشی ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش برگزار شد

تقسیم کار از جمله گام های موثر در حوزه تعلیم و تربیت است

آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه در این مراسم با اشاره به برنامه های خوب در نظر گرفته شده در برنامه هفتم توسعه، اظهار داشت: در این برنامه فصول و عناوین مهمی برای حوزه تعلیم و تربیت تعیین شده است که ان شاءالله به زودی مورد تصویب قرار خواهد گرفت و عمل واقع خواهد.

وی افزود: امیدواریم با رویکردی که در دولت سیزدهم و مراکز مرتبط با تعلیم و تربیت وجود دارد، شاهد خیز قابل توجه در نظام آموزش و تعلیم و تربیت در جامعه باشیم.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به این که همه ما در برابر نسل آینده مسئولیت داریم، بیان داشت: دین اسلام اولین تکلیف را برای عموم جامعه قرار داده است که به عنوان تکلیف عام برای رشد و هدایت نسل نو تلاش و کوشش کنند؛ اما علما و نخبگان نیز در مرحله دوم و به صورت خاص رسالت مهمی در زمینه تعلیم و تربیت دارند.

وی افزود: حکومت اسلامی نیز رسالت مهمی در تعلیم و تربیت افراد و نسل نو دارد تا رشد روحی و معنوی جامعه تحقق پیدا کند که در این زمینه اداره کل آموزش و پرورش و نهادهای حوزوی باید با همگرایی و تعامل به اهداف تعلیم و تربیتی خود عمل کنند.

آیت الله اعرافی خانواده را از جمله سطوح موثر در تعلیم و تربیت جامعه دانست و عنوان داشت: خانواده به عنوان نهاد موثر در تعلیم و تربیت نیز علاوه بر سطوح موثر دیگر، نقش بسزایی در تربیت و تعلیم افراد دارد.

مدیر حوزه‌های علمیه بیان داشت: باید تلاش ما در تعلیم و تربیت، استناد به اسناد راهبردی کشور باشد و حرکت همه ما در چارچوب اسناد بالادستی صورت گیرد که باید در این مسیر گام های موثری برداشته شود و نگاه ما مبتنی بر اسناد بالادستی باشد.

وی افزود: تقسیم کار از جمله گام های موثری در حوزه تعلیم و تربیت است که باید با همکاری ارگان های مرتبط با تعلیم و تربیت توسط حوزه‌های علمیه و نهاد آموزش و پرورش کارها تقسیم بندی شده و با هماهنگی با همدیگر رسالت های تربیتی به پیش برده شود.

آیت الله اعرافی بیان داشت: برای راهبری دینی در استان ها و مدارس نیاز به انسجام و هماهنگی میدانی است و اگر این هماهنگی ها وجود نداشته باشد نتایج معکوسی را مشاهده خواهیم کرد و نمی توان به اهداف مورد نظر دست پیدا کرد.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: تاکید ما به آموزش و پرورش بر کاردسازی و آموزش های مستمر، دانش افزایی ضمن خدمت، نظارت و ارزیابی با نگاه هدفمند و با خروجی های موثر است که باید با این نگاه، اهداف به پیش برده شود.

آیت الله اعرافی با اشاره به بایسته های فرهنگی در عرصه تعلیم و تربیت اظهار داشت: افزایش و تقویت معارف اسلامی و داشتن مهارت ها از جمله بایسته های فعالان فرهنگی در مدارس است که باید این مسائل را مورد توجه داشته باشیم.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: باید طلاب علوم دینی مشغول در مدارس با نگاه فلسفی و کلامی آشنایی داشته باشند و سعه و گسترش اطلاعات از جمله بایسته های دیگری است که باید طلاب فعال در مدارس به این بایسته ها توجه داشته باشند.

ضرورت تحول آموزش و پرورش متناسب با نظم نوین جهانی /  لزوم تقویت فعالیت های طلاب در مدارس

لازمه ایران قوی، مدرسه قوی است

رضا مراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش در این مراسم ضمن تقدیر و تشکر از همراهی ها و همکاری های حوزه های علمیه در حوزه تعلیم و تربیت با اشاره به این که مهمترین نیاز راهبردی کشور در تمام سطوح در مسئله تعلیم و تربیت اتحاد، انسجام و یکپارچگی است اظهار داشت: از نتیجه این اتحاد است که نتایج تعلیمی و تربیتی حاصل می شود.
 
وی افزود: ما امروز باید بین دو رویکرد تصمیم بگیریم، رویکرد غلطی که امروزه در بسیاری از جاها جاری است و هر کدام از ارگان ها هرکدام برای خود به صورت مستقل و جدا جدا فعالیت می کنند و که نتیجه این رویکرد برایند و واکنش می شود.
 
وزیر آموزش و پرورش رویکرد دوم را رویکرد سازگار، نظام وار و فرایندی دانست و بیان داشت: در این رویکرد اجزا، خطوطی هستند که با وصل شدن اجزاء به همدیگر، اتصال را شکل می دهند که از محل اتصال، فرصت های جدید و بی نهایتی به دست می آورند.
 
صحرایی با اشاره به اهمیت و جایگاه مدرسه در حوزه تعلیم و تربیت اظهار داشت: به فرموده رهبر معظم انقلاب «عبور از گردنه های دشوار پیشرفت بدون نقش آفرینی آموزش و پرورش ممکن نیست و علاج کشور در مدرسه می باشد» که این حرف کاملا حرف درستی است؛ چراکه ایران قوی به معنای مدرسه قوی است.
 
وی افزود: اگر مدارس یک کشور قوی باشد، دیگر مسائل همچون اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور نیز درست خواهند شد و باید در این مسیر با همکاری حوزه های علمیه برای رسیدن به مدرسه قوی پیشروی های لازم را مرحله به مرحله طی کنیم و به پیش رویم.
 
وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: کمک به مدارس کمک به آینده کشور است و با توجه به این که دانش آموزان زمینه های بسیاری خوبی برای کاشت بذر مناسب دارند، باید در این زمینه اقدامات تحولی مناسب در زمینه تعلیم و تربیت به پیش گرفته شود.
 
صحرایی با اشاره به برخی از محتوای موجود در سند تحول آموزش و پرورش بیان داشت: باید باهمکاری حوزه و آموزش و پرورش به پیش رفت و به صورت تخصصی مراحل را پشت سر گذاشت.
 
وی خاطرنشان کرد: مدرسه مکانی مورد اعتماد مردم است و مردم فارغ از هر دیدگاه و تفکری فرزندان خود را به مدارس می سپارند که لازم است برای پیوند مدرسه، مسجد و خانواده به صورت جدی کار شده و این طرح به تمامه به اجرا گذاشته شود.
 
وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: باید مدیران مدرسه به جای ساختارسازی به گفتمان سازی بپردازند و هیچ مانعی برای اتحاد حوزه و آموزش و پرورش وجود ندارد.
 
صحرایی در ادامه تاکید کرد: باید هر مانع ممکن در این راستا با سریع ترین زمان ممکن رفع و برطرف شود؛ چراکه این مسئله یک مسئله کشوری و مرتبط با منافع ملی است که نمی توان در این راستا دچار کوتاهی و سستی ها شد.

م/ پانزدهمین اجلاسیه هم‌اندیشی ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش برگزار شد

علم به دین مقدمه عمل به دین است / لزوم تقویت فعالیت های طلاب در مدارس

آیت الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد نماینده ولی فقیه در اصفهان با اشاره به این که باید قبل از عمل به دین، علم به دین داشته باشیم اظهار داشت: داشتن علم به مسائل دینی، لازمه عمل به دین است و اگر کسی به مسائل دینی علم نداشته باشد در عمل به دین نیز دچار مشکل خواهد شد.

 وی افزود: تمام ایرادات و ذهنیت های فاسد افراد نسبت به دین و آموزه های دینی، به عدم علم افراد از دین بر می گردد و به همین خاطر است که در فرامین اسلامی در اصول دین باید خود افراد، تحقیق کرده و به اصول دین اعتقاد پیدا کنند که این مسئله نشان از این دارد که علم مقدمه عمل است.

امام جمعه اصفهان بیان داشت: باید در آموزش و پرورش و عمل به دینداری دانش آموزان در مدارس معلومات دینی لازم به دانش آموزان رسانده شود که متأسفانه این مسئله یا به دلیل نداشتن روش دینی از سوی مسئولان مربوطه و یا به دلیل بی اهمیت بودن مسائل دینی در مدارس و مشکلات دیگر، اطلاعات لازم دینی به دانش آموزان انتقال داده نمی شود.

وی با اشاره به اجرای طرح خوب طرح امین و فعالیت موثر طلاب در مدارس آموزش و پرورش اظهار داشت: باید در این طرح توجه شود که طلاب و فضلای حوزه در این مسیر قابلیت های لازم از لحاظ علمی و توانایی های تربیتی را داشته باشند تا بتوانند همچون خورشید نورافکنی های لازم را داشته باشد.

آیت الله طباطبایی نژاد با اشاره به این که اقدامات تربیتی و معنویی امروز با دوران قبل از انقلاب قابل قیاس نیست اظهار داشت: امروز با وجود این که چهل سال فرزندان ما با فضای مجازی مشغول شده و گرفتار این مسئله شده اند اما با این وجود وضعیت معنویت امروز با وضعیت قبل از انقلاب اسلامی بسیار متفاوت و غیرقابل قیاس است.

میثاق میان حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش سند تحول بنیادین است

در ابتدای این جلسه علیرضا رحیمی مدیرکل آموزش و پرورش استان قم ضمن عرض خیر مقدم گفت: میثاق میان حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش سند تحول بنیادین است. حوزه‌های علمیه می‌توانند در تمام عرصه‌های سند تحول آموزش و پرورش نقش آفرین باشند.

سپس حجت الاسلام والمسلمین حمید نیکزاد دبیر ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پروش مطرح کرد: حوزه علمیه باتوجه به عقبه فاخری که دارد می‌‌تواند در تمام عرصه‌های سند تحول آموزش و پرورش نقش آفرینی داشته باشد.

م/ پانزدهمین اجلاسیه هم‌اندیشی ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش برگزار شد

لزوم استفاده بیشتر از ظرفیت حوزه خواهران و جامعه الزهرا در طرح امین

حجت الاسلام والمسلمین مجتبی فاضل در این مراسم با اشاره به این که در روایات و آیات متعددی بیان شده است که باید اسلام و مومنین در بالاترین مرحله باشد، اظهار داشت: باید نظام اسلامی در همه عرصه ها و نهادهای تاثیرگذار همچون آموزش و پرورش در بالاترین سطح تربیتی و آموزشی باشد.

وی در ادامه با بیان این که اگر عملکرد ما موفق باشد، دولت‌های غیر اسلامی توانایی مقابله با نهاد تعلیم و تربیت اسلامی را نخواهند داشت افزود: متاسفانه زندگی دنیایی ما آنچنان که باید و شاید بر پایه زیست درست و اسلامی بوده باشد، نیست که وضعیت طلاق و ازدواج ها و اختلافات درحال بررسی در دادگاه ها و مراکز عمومی بیانگر این مسئله است.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران با بیان اینکه باید تمامی سرمایه‌ها و امکانات تعلیمی و تربیتی تجمیع و متمرکز شوند بیان داشت: قاعده نفی سبیل نباید تنها در سیاست خارجی باشد؛ بلکه باید در تعلیم و تربیت نیز به این قائده توجه شود.

 وی با اشاره به اینکه نباید محتواهای تعلیم و تربیت ما غربی باشد خاطرنشان کرد: بحمدالله محتواهای بسیار غنی و ارزشمند اسلامی داریم که آموزش و پرورش باید با تکیه بر این محتواها از آن‌ها در راستای تعلیم و تربیت صحیح اسلامی بهره های لازم را ببرد.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران در این مراسم تاکید کرد: باید نهادهای تربیتی و تعلیمی کشور، هنر زیست الهی و معنوی و اسلامی را به مخاطبان تعلیم داده و در ترویج معارف اسلامی و الهی در جامعه آموزش های تربیتی لازم را مد نظر قرار داده و اقدامات موثری داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین فاضل با بیان اینکه باید تمام موانع و کاستی‌ها شناسایی شده و مرحله به مرحله مشکلات حل و فصل شوند تاکید کرد: هر سال باید گام‌هایی در مسیر رفع این موانع و کاستی‌ها برداشته شود و با حل و فصل مشکلات، موانع موجود در مسئله تعلیم و تربیت یکی پس از دیگری برداشته شود.

وی با اشاره به اینکه در این مسیر باید از ظرفیت‌‎های حوزه‌های علمیه استفاده شود، بیان داشت: حوزه علمیه خواهران با ۵۰۰ مدرسه علمیه در سراسر کشور و جامعه الزهرا(س) ظرفیت های ویژه‌ای هستند که می توان از این ظرفیت ها استفاده کرد.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران با بیان اینکه حضور و فعالیت خواهران طلبه در طرح امین پررنگ است، ابراز کرد: این بیان به ادعای مسئولین آموزش و پرورش است که نقش خواهران طلبه در این عرصه را بسیار پررنگ‌تر می دانند و باید در این راستا تلاش های بیشتری شده و موانع فعالیت های تربیتی آنان برداشته شود.

م/ پانزدهمین اجلاسیه هم‌اندیشی ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش برگزار شد

 نیازمند تحول بنیادین در جامعه و مسئله تعلیم و تربیت هستیم

سیده زهره برقعی، مدیر جامعه الزهرا(س) با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) که فرمود «النّاسُ مَعادِنُ كمَعادِنِ الذَّهَبِ و الفِضَّةِ» اظهار داشت: تشبیه انسان به معدن به این دلیل است که معدن و انسان شباهت‌های بسیاری با همدیگر دارند.

وی با بیان اینکه معدن نیازمند کشف شدن است افزود: اگر بخواهیم از ظرفیت‌های انسان بهره‌مند شویم و ظرفیت‌های آن را فعال کنیم، نیازمند علم و کشف ظرفیت های انسان ها هستیم که باید در مدارس ظرفیت های دانش آموزان شناسایی و کشف شود.

مدیر جامعه الزهرا(س) با بیان اینکه استخراج از معادن نیازمند تلاش و کوشش های فراوان است عنوان داشت: در عرصه تعلیم و تربیت نیز نیاز به تلاش و کوشش فراوان در این عرصه هستیم تا اهداف تربیتی حاصل شود.

برقعی با اشاره به اینکه استخراج از هر یک از معادن متفاوت با دیگری است خاطرنشان کرد: انسان‌ها نیز استعدادهای متفاوتی دارند که باید به شیوه‌های مختلف آن استعدادها کشف شده و از آن‌ها استفاده کرد.

مدیر جامعه الزهرا(س) با بیان اینکه آموزش و پرورش موفق باید تمام نیازها و مشاغل جامعه را تامین کند بیان داشت: استخراج نیازها نیازمند تلاش و کوشش است و پرورش انسان‌ها بدون صبر و بردباری ممکن نخواهد بود.

وی اضافه کرد: در این مسیر نیازمند همراهی و همکاری و استفاده از یک اکوسیستم موفق هستیم.

برقعی با اشاره به اینکه امروز درحال مقابله با جنگ ترکیبی دشمنان هستیم یادآور شد: در این جنگ میدان تعلیم و تربیت و آموزش و تربیت نوجوانان ما مورد هدف دشمنان قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در جنگ ترکیبی هدف اصلی دشمن فرهنگ جامعه دینی است بیان داشت: اگر بتوانیم ارزش‌ها و باورهای دینی را به نسل های بعدی انقلاب اسلامی منتقل کنیم، پیروز جنگ ترکیبی خواهیم بود و الا در مقابله با دشمنان شکست خواهیم خورد.

برقعی با اشاره به اینکه امروز نیازمند تحول بنیادین در جامعه و مسئله تعلیم و تربیت هستیم، اظهار داشت: این تحول بنیادین به نوعی جهاد تبیین است و باید تمام ارکان آموزش و پرورش نسبت به این تحول آگاه شوند.

وی با بیان اینکه دشمن در جنگ ترکیبی از عامل نفوذ استفاده می‌کند تا ملت را درگیر یاس و ناامیدی کند، بیان داشت: امروز ما مکلف هستیم به فرمایشات مقام معظم رهبری عمل کنیم و امید را در جامعه زنده تر کرده و با ناامیدی و یاس برخورد کنیم.

مدیر جامعه الزهرا(س) با اشاره به اینکه همکاری با آموزش و پرورش موجب اصلاح نگرش و ساخت هویت اسلامی و انقلابی خواهد شد، این همکاری را موجب استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها عنوان کرد.

وی با بیان اینکه در منظومه تربیتی اسلام، تعلیم و تربیت دو موضوع مستقل نیستند نبوده و بلکه مکمل همدیگر هستند عنوان کرد: ما مبتنی بر مبانی اسلامی معتقد هستیم که درهم تنیدگی تعلیم و تربیت امری مسلم است که در قرآن کریم نیز بیان شده است.

برقعی با اشاره به اینکه سابقه تاریخی همکاری حوزویان در آموزش و پرورش درخشان و ارزشمند است، بیان داشت: شهید مطهری، شهید بهشتی و شهید باهنر نمونه‌های درخشان این همکاری هستند.

م/

نباید ارتباط طلابی که وارد آموزش و پرورش می‌شوند با حوزه قطع شود

حجت الاسلام حمید نیکزاد دبیر ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش در این مراسم اظهار کرد: یاد تمام شهدای مقاومت مخصوصا سردار سلیمانی و یاد تمام شهدای حادثه تروریستی کرمان را گرامی می‌داریم.

وی با اشاره به اینکه یاد شهدای مظلوم غزه را نیز گرامی‌ می‌داریم، مطرح کرد: چهاردهمین اجلاس سال گذشته در مشهد مقدس برگزار شد که به برکت امام رضا(ع) جلسه خوب و مطلوبی بود.

دبیر ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش با بیان اینکه در این جلسه تلاش کردیم محدودیت‌های جلسه قبلی را کاهش دهیم، عنوان کرد: در این اجلاس نیز با محدودیت‌های زمانی مواجه هستیم.

وی با اشاره به اینکه آموزش عمومی در جامعه از بدو تاسیس حوزه‌های علمیه بوده است خاطرنشان کرد: در برهه‌هایی از تاریخ تنها سیستم آموزش عمومی توسط حوزه‌های علمیه بوده است.

حجت الاسلام نیکزاد با بیان اینکه همکاری و وحدت زمانی محقق می‌شود که بتوانیم نقاط مثبت حوزه و آموزش و پرورش را با یکدیگر تلفیق کنیم تصریح کرد: با چنین رویکردی وحدت رویه شکل می‌گیرد که مورد تاکید و مقبول مقام معظم رهبری نیز است.

وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش و حوزه هردو به این همکاری نیاز دارند یادآور شد: حوزه علمیه باتوجه به عقبه فاخری که دارد می‌‌تواند در تمام عرصه‌های سند تحول آموزش و پرورش نقش آفرینی داشته باشد.

دبیر ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش با بیان اینکه حوزه برای ظهور و بروز بیش‌تر در جامعه و اجتماع نیاز به حضور در مساجد دارد ابراز کرد: این موضوع جدیدی نیست و از ابتدا وجود داشته است هرچند ممکن است در دوره‌هایی در این همکاری فاصله افتاده باشد.

وی با اشاره به اینکه در دوره‌های پیش همکاری‌ها در قالب تفاهم‌نامه‌ها بوده است بیان داشت: مدیر حوزه‌های علمیه سبک جدیدی را ایجاد کرده و دستور دادند که دیگر تفاهم‌نامه بس است و باید برای برنامه‌ای عملیاتی اقدام کرد.

حجت الاسلام نیکزاد با بیان اینکه برنامه ۵ ساله با تمام کاستی‌هایی که داشت انجام شد، اظهار داشت: یکی از اقدامات این برنامه طرح امین و احداث مدارس وابسته به حوزه‌های علمیه بوده است.

وی با اشاره به اینکه در هر استان متناسب با ظرفیت‌ها، این همکاری متفاوت بوده است ابراز کرد: برنامه پیوند مسجد، مدرسه و خانواده یکی از برنامه‌هایی است که در این جلسه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

دبیر ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش اضافه کرد: در این طرح باید دانش آموز به گونه‌ای به مسجد متصل شود که دانش آموز در ساعت غیر از مدرسه نیز در مسجد حضور پیدا کند.

وی با بیان اینکه ورود حوزه به آموزش و پرورش باید با حفظ شأنیت طلبگی باشد، عنوان کرد: همچنین نباید ارتباط طلابی که وارد آموزش و پرورش می‌شوند با حوزه قطع شود.

حجت الاسلام نیکزاد با اشاره به اینکه طرح دیگری که امروز بررسی می‌شود، طرح حضور است خاطرنشان کرد: آشنایی دانش آموزان و خانواده‌ها با سیستم، ساختار و مفاخر حوزه‌های علمیه می‌تواند بسیار اثرگذار باشد.

گفتنی است در نوبت صبح برنامه‌های نخستین روز پانزدهمین هم‌اندیشی ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش سه کارگاه تخصصی با موضوعات مختلف برگزار شد.

ارسال نظرات