۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۷
کد خبر: ۷۵۱۴۳۷
صدور انقلاب ۱۴؛

صدور فرهنگ، قدرت نرم انقلاب اسلامی

صدور فرهنگ، قدرت نرم انقلاب اسلامی
صدور انقلاب اسلامی، تلاش برای گسترش اصول، ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی است و هر انقلابی که آرمانی نو داشته باشد، ظرفیت گسترش به دیگر کشورها را نیز دارد.

به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، پیروزی انقلاب اسلامی ایران در بهمن ماه سال 57 سر منشأ تحولات عظیمی در منطقه و جهان گردیده و تأثیرات شگرف بین المللی را به دنبال داشته است. انقلابی که با تکیه بر ایمان و باورهای اسلامی و با شعار نه شرقی، نه غربی رژیم خودکامه ی شاه را سرنگون کرد. و حکومت جمهوری اسلامی را در این سرزمین محقق ساخت.

انقلاب اسلامی به عنوان یکی از مهمترین و عظیم ترین رویدادهای قرن معاصر، دارای برکات و نتایج بسیار بزرگ و درخشانی در ایران و جهان بود.

«به راستی انقلاب اسلامی که امام خمینی (ره) آن را رهبری کرد به هیچ یک از انقلاب هایی که در قبل برپا گردیدند، شبیه نیست، در طول تاریخ انقلاب هایی بودند که به هدف تغییر نظام سیاسی برپا گردیدند. انقلاب های اجتماعی هم در جهان رخ داده است و نشانگر خشم فقرا علیه اغنیا بود، انقلاب های ملی هم خشم خود را علیه استعمارگران و غاصبان خالی کردند. اما انقلاب اسلامی ایران نیز دارای تمامی این انگیزه ها بود.( روژه گارودی، اندیشمند مسلمان فرانسوی)

انقلاب اسلامی ایران تأثیرات زیادی در بیداری مسلمانان جهان و احیای باورهای دینی داشت. این انقلاب دارای معانی جدیدی بود که نه فقط حکومت سیاسی، اجتماعی، استعماری را سرنگون کرد، بلکه مهمتر از آن تمدن و جهان بینی خاصی را که در مقابل دین علم شده بود، واژگون ساخت.

صدور فرهنگی؛ قدرت نرم انقلاب اسلامی

رهبر معظم انقلاب با اشاره به ویژگی های انقلاب اسلامی و ضرورت پیام رسانی و ابلاغ ارزش های انقلاب به جهانیان می فرماید: «انقلاب، دو جهت داشت: یک جهت، مبارزه با استبداد داخلی و حکومت فاسد وابسته ای که مردم و کشور را بدبخت و بیچاره کرده بود؛ انقلاب می خواست کشور و ملت را نجات دهد؛ در دامن اسلام، مردم اداره شوند و حکومت، اسلامی باشد؛ جهت دیگر، وجهه ی سخن و پیام نو برای دنیا و بشریت است؛ این چیزی است که دنیا را به خود جذب کرد؛ والاّ فلان متفکر اروپایی یا غربی یا آفریقایی یا آمریکای لاتین که امام و انقلاب و نظام اسلامی و حرکت مردم را ستایش می کند، او که داخل کشور ما نیست تا از حکومت، چیزی فهمیده باشد؛ پیام جهانی و انسانی اسلام است که او را به ستایش وادار می کند. جنبه ی دوم، بسیار مهم است؛ ما باید بتوانیم این را بیان کنیم.» (بیانات مقام معظم رهبری مورخ 17/11/80 در دیدار با اعضای شورای عالی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلام)

صدور انقلاب، تلاش برای گسترش اصول، ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی است و هر انقلابی که آرمانی نو داشته باشد، ظرفیت گسترش به دیگر کشورها را نیز دارد و امام‌خمینی(ره) معتقد بود که انقلاب اسلامی به دلیل ماهیت اسلامی آن، دارای رسالتی جهانی است. پس اندیشه صدور انقلاب اسلامی، برآمده از آموزه‌های مکتب اسلام و رسالت جهانی آن است.

امام‌خمینی(ره) با احترام به مرزهای ملی، صدور انقلاب را در الگوگرفتن ملت‌های ستمدیده، بیداری و خروج از سلطه استعمارگران تعریف می‌کرد. بنابراین رویکرد اصلی در صدور انقلاب، رویکرد اخلاقی و فرهنگی است که با بهره‌گیری از ابزار تبلیغی ممکن خواهد شد. به اعتقاد ایشان صدور انقلاب که با وجود موانع موجود، اتفاق افتاده است، دستاوردهای مهمی برای ایران و دنیا به‌همراه دارد.

امام‌خمینی در مقوله صدور انقلاب، رویکرد اخلاقی، فرهنگی و مواجهه با فطرت پاک و سالم مردم دنیا را رویکرد اصلی می‌دانست. در واقع انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی بود و به تعبیر شهید مظلوم بهشتی «انقلاب ارزش ها» محسوب می شود.

انتقال و ابلاغ ارزش های والای فرهنگی در عرصه ی بین الملل از جمله وظایف ما و گوشه هایی از وظایف و اهداف استراتژیک نظام اسلامی است و با توجه به این که مهمترین بُعد تأثیرگذاری نظام در دنیا، همان بُعد فکری و فرهنگ و اندیشه است، رهبر انقلاب فرمودند که «اگر ما بتوانیم در صحنه ی فکر و فرهنگ کار شایسته ای انجام دهیم، همه ی تهدیدهای مادی دنیا خنثی خواهد شد». (بیانات مقام معظم رهبری در جمع مسئولان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مورخ 17/11/80)

صدور فرهنگی؛ قدرت نرم انقلاب اسلامی

دعوت و تبیین مفاهیم و معارف اسلامی در جهان، معرفی و تبیین فرهنگ و تمدن ایرانی و انقلاب اسلامی، ارائه ی طرح و فراهم آوردن زمینه های گفتگوی تمدن ها و فرهنگ ها، تقویت وحدت امت بزرگ اسلامی، معرفی چهره ی اصیل تشیع و احیای فرهنگ اهل بیت (ع) و ترویج و گسترش زبان و ادبیات فارسی از جمله وظایف و اهداف استراتژیک نظام اسلامی است که باید برای رسیدن به گسترش صدور انقلاب اسلامی و تحقق تمدن نوین اسلامی روزبه روز تلاش خود را مضاعف کرده و زمینه های رسیدن به اهداف نظام اسلامی را فراهم سازیم.

 

ارسال نظرات