۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۰
کد خبر: ۷۵۲۴۳۵
رئیس هیأت نظارت بر انتخابات استان قم:

وظیفه دست اندرکاران انتخابات، صیانت از آراء مردم و کاندیداها است

وظیفه دست اندرکاران انتخابات، صیانت از آراء مردم و کاندیداها است
حجت‌الاسلام والمسلمین مهری گفت: وظیفه دست اندرکاران انتخابات صیانت از آراء مردم و کاندیداهاست و محوریت قانون راهی برای جلوگیری از کندروی‌ها، تندروی‌ها و اختلال در کارها است.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد مهری رئیس هیأت نظارت بر انتخابات استان قم در جلسه توجيهي - آموزشي عوامل نظارتي انتخابات استان قم كه روز چهارشنبه نهم اسفند ماه در دانشگاه قم برگزار شد گفت: همان‌گونه که مقام معظم رهبری فرمودند؛ انتخابات در کشور ما یک فرصت است و این فرصت را نباید از دست داد. علاج درد‌های مزمن کشور در پرشور بودن انتخابات و حضور عمومی مردم و بعد انتخاب اصلح است.

وی با اشاره به اهمیت حضور در انتخابات این دوره افزود: بر اساس مطالبه مقام معظم رهبری در امر انتخابات، دو موضوع اساسی و کلیدی متوجه آحاد جامعه است؛ یکی انتخابات پر شور و دیگری انتخاب درست. ما در هر دو سال یک انتخابات داریم، باید یک اقناع سازی عمومی بوجود بیاید در حوزه شناختی، عاطفی و رفتاری آحاد جامعه، که انتخابات در سرنوشت کشور و تولید امنیت ملی و تحول و پیشرفت کشور مهم است و مردم نسبت به آن بی تفاوت نباشند. مردم عزیزمان هر چند گلایه های دارند نسبت به وضع معیشت، بیکاری، گرانی و ناملایمات متعدد ... ولی حضورآنان و انتخاب فردی متعهد، کارآمد، انقلابی، باانگیزه می تواند خیلی از مشکلات کشور را حل کند، بنابراين مشارکت حداکثری برای داشتن ایرانی قوی لازم است و اگر می خواهیم مشکلات کشور حل شود باید قوی شویم و تنها از طریق شرکت در انتخابات می توان به قوی تر شدن کشور کمک کرد. کشور ضعیف نمی تواند مسائل خود را حل کرده و اقتصاد را تقویت کند و از طرفی امنیت یک کشور ضعیف همواره در معرض خطر است.

رئیس دفتر شورای نگهبان استان قم خاطرنشان کرد: وظیفه ای هم متوجه دست اندرکاران انتخابات است و آن صیانت از آرا مردم و کاندیداهاست. محوریت قانون راهی برای جلوگیری از کندروی‌ها، تندروی‌ها و اختلال در کارها است. قانون مداری و حرکت در چارچوب قانون مهم ترین اصل برای همه دست اندرکاران انتخابات(هیئت‌های نظارت و اجرایی) است. 

رئیس هیأت نظارت بر انتخابات استان قم با بیان اینکه ۸۶۶ نفر از حوزه‌ انتخابیه قم، کهک و جعفرآباد برای انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت‌نام کردند اظهار کرد: از اين تعداد، ۴۰۱ نفر ثبت نام خود را نهایی کردند كه پس از بررسی صلاحیت ها، ۲۷4 نفر تاييد و وارد عرصه رقابت انتخاباتي شدند، بعداً تعداد 19 نفر به استان هاي ديگر درخواست انتقال داشتند و 16 نفر هم از استان هاي ديگر به قم تغيير حوزه انتخابيه دادند كه در مجموع 272 باقي ماندند و سرانجام 72 ساعت قبل از شروع اخذ راي، 10 نفر انصراف دادند، و در نهايت تعداد 262 نفر در فرايند انتخابات ماندند، همچنين تعداد 3 نفر نامزد خبرگان رهبري در استان قم داريم.

وي افزود: طبق ماده ۶۸ قانون انتخابات کشور با توجه به این‌ که‌ در استان قم سه منتخب برای مجلس شورای اسلامی خواهیم داشت، نامزدها به ازای هر سه صندوق می توانند یک نماینده به هیات نظارت برای حضور در شعب اخذ رأی معرفی کنند كه 23 نامزد، 172 نماينده را براي 129 شعبه اخذ راي معرفي نموده و كارت برايشان صادر گرديد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهری در ادامه با اشاره به برگزاری انتخابات تمام الكترونيك در استان قم يادآور شد: غالب فرایند برگزاری انتخابات در استان‌های کشور به صورت الکترونیکی است که البته مراحلی نیز به صورت دستی صورت می‌گیرد، ولي در این دوره، در چهار حوزه انتخابیه قم، آبادان، رشت و ملایر همه فرآیند انتخابات به صورت تمام الکترونیک است؛ يعني انتخابات در ۱۷۰۰ شعبه اخذ رای در كشور به صورت تمام الکترونیکی برگزار می‌شود.

رئیس دفتر شورای نگهبان با بيان اينكه در استان قم  ۷۴7 شعبه اخذ رأی شامل ۶۶۲ شعبه شهری و ۸۵ شعبه روستایی وجود دارد افزود: حدود 4  هزار نفر از عوامل نظارتی در سه حوزه قم، کهک و جعفرآباد بر فرآیند رأی گیری نظارت كامل دارند، بدين صورت كه در هر صندوق یک ناظرمسئول و سه ناظر معمولی و علاوه بر آن در هر 9 صندوق شهري و 6 صندوق روستايي یک سرناظر نیز حضور دارند و بر امر انتخابات نظارت می‌کنند، در واقع بار اصلی نظارت بر انتخابات بر عهده همين ناظرين مردمی است که از ماه‌ها پیش آموزش دیده‌اند و از اقشار مختلف مردم هستند و از رای مردم به عنوان حق الناس صیانت می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهری در ادامه با اشاره به شروع رای گیری از ساعت هشت صبح روز یازدهم اسفندماه گفت: این فرآیند به مدت ۱۰ ساعت و تا ساعت ۱۸ غروب ادامه داشته و امکان تمدید آن هم وجود دارد كه با همراه داشتن یکی از این مدارک (کارت ملی، شناسنامه، گذرنامه، کارت پایان خدمت و گواهینامه) می توان در انتخابات شرکت کرده و رای داد.

ارسال نظرات