۲۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۷
کد خبر: ۷۵۴۷۱۸
نماینده ولی فقیه در مازندران تأکید کرد؛

ضرورت تکامل آموزش و تحقیق در کشاورزی نوین

ضرورت تکامل آموزش و تحقیق در کشاورزی نوین
مازندران - نماینده ولی فقیه در مازندران با اشاره به ظرفیت بالای کشاورزی در استان، خواستار تکامل آموزش و تحقیق در کشاورزی نوین شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مازندران، حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر محمدی لائینی، نماینده ولی فقیه در مازندران امروز در دیدار رییس و هیات رئیسه دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، ضمن گرامیداشت ایام، اظهار کرد: دانشگاه علوم کشاورزی با دانشگاه علوم پزشکی دارای تفاوت اساسی است.

وی با بیان این که دانشگاه علوم کشاورزی تنها مسئول آموزش و پژوهش حوزه کشاورزی بوده و مدیریت، وظیفه سازمان جهاد کشاورزی است، افزود: گاهی این دو مجموعه با هم هماهنگ هستند که بازدهی بیشتر است، دشواری کار این دانشگاه این است که بدانید چگونه دستاوردهای آموزشی خود را به صحنه زندگی کشاورزان بیاورید.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی لائینی با اشاره به این که در حوزه آموزش علوم کشاورزی و پژوهش هم گاه ما شاهد عقب‌ماندگی هایی هستیم، ادامه داد: حدود ۳۷ میلیون هکتار زمین کشاورزی داریم با همین آب موجود می‌توان آن را مدیریت کرد که دائر باشد و بائر نباشد، بدیهی است که با مدیریت سنتی نمی‌شود و به طور قطع باید به روش‌های جدیدی از آبیاری کردن مزارع و نژادهای جدیدی از بذرها که به آب کمتری نیاز داشته باشند کار کنیم تا از همه زمین‌ها بهره‌برداری کنیم که این کارِ دانش بنیانی و دانشگاه است.

نماینده ولی فقیه در مازندران با تاکید بر این که باید به سمت تکامل آموزش و تحقیق حرکت کنیم، گفت: مصرف بهینه آب بسیار ضروری است و این که چگونه با جریان تبخیر آب مبارزه کنیم مهم است.

وی با بیان این که همه هزینه‌های کشاورزان در حال افزایش است اما قیمت‌ها تغییری نمی کند و دلال و واسطه سود زیادی می برد، ادامه داد: باید کاری کنیم که کشاورزی از چنبره دلالی و واسطه‌ گری خارج شود و کشاورز به سهم واقعی خود دست پیدا کند.

امام جمعه ساری با بیان این که کشاورزان سال گذشته از قیمت برنج ناراضی بودند، افزود: در حال حاضر مقادیر زیادی برنج نزد کشاورز باقی مانده و باید برای رفع خسارت کشاورزان فکر اساسی شود.

وی در ادامه سخنان خود بر ضرورت توجه و نظارت جدی تر دانشگاه علوم پزشکی نسبت به استفاده سموم در محصولات کشاورزی تأکید کرد و گفت: سرچشمه بیماری‌ها باغات و زمین‌ها است که باید مورد توجه قرار گیرد.

امام جمعه ساری با بیان این که از تجربه موفق کشاورزان استفاده ای نمی‌شود، افزود: کشاورزان دارای تجربه‌های بسیار موفقی هستند که باید از این تجربه و ظرفیت بالا استفاده شود.

وی با بیان این که ما الگوی کشت مناسبی نداریم گفت: در مبارزه با آفات هم عقب هستیم، فصل مشترک مراکز تحقیقاتی جهاد کشاورزی با دانشگاهیان باید مشخص شود.

امام جمعه ساری با بیان این که شرکت های دانش بنیان جریان مبارکی است و  مقام معظم رهبری نیز بر دانش بنیان شدن کشاورزی تاکید داشتند، افزود: صنایع تبدیلی یک مصیبت بزرگی است، قطب کشاورزی صنایع تبدیلی ندارد.

وی در ادامه سخنان خود به ظرفیت بالای کشاورزی مازندران اشاره کرد و خواستار برنامه ریزی دقیق جهت بهره گیری از این ظرفیت بالا شد.

نماینده ولی فقیه در مازندران همچنین به سیاست گذاری در حوزه سد سازی اشاره کرد و با بیان این که باید مشخص شود آیا این سیاست گذاری صحیح است یا اشتباه، ادامه داد: اگر این سیاست صحیح است باید سد های نیمه کاره در سطح استان تعیین تکلیف شوند.

وی در بخش پایانی سخنان خود همچنین به مسأله وحدت حوزه و دانشگاه اشاره کرد و خواستار غنای علمی این تعامل دو سویه شد./950/

افشین ایمانی
ارسال نظرات