۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۱
کد خبر: ۷۵۵۴۳۳
پژوهشگر حوزه کتاب:

دیجیتالی شدن کتاب‌ها باعث انهدام اثر کاغذی نمی‌شود

دیجیتالی شدن کتاب‌ها باعث انهدام اثر کاغذی نمی‌شود
یک پژوهشگر و کارشناس حوزه کتاب با اشاربه سکوهای کتاب دیجیتالی به رونق کتاب‌های صوتی اشاره کرد و گفت: هیچ یک از ابزار و امکانات باعث حذف فیزیکی کتاب کاغذی نخواهد شد.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، محمدصادق علیزاده، روزنامه‌نگار و پژوهشگر حوزه کتاب به تاریخ وسایل ارتباط جمعی اشاره کرد و گفت: ابتدای قرن بیستم، سینما بسیار پرمخاطب بود. از اواسط این قرن تلویزیون آرام آرام میان خانواده‌ها جا باز کرد؛ با این حال سینما جایگاه خود را حفظ کرد و حذف نشد. حتی زمانی که فضای سایبر توسعه پیدا کرد، تلویزیون و رادیو جایگاه خود را از دست ندادند.

وی با اشاره به این که هر امکاناتی در هر زمینه‌ای بعد از مدتی جایگاه خودش را پیدا می‌کند، ادامه داد: تاریخ به ما نشان می‌دهد که هرگاه ابزار جدیدی در حوزه رسانه و ارتباطات به توانمندی بشر اضافه می‌شود، به این معنا نیست که ابزارها و امکانات قبلی به طور کامل حذف شوند.

این کارشناس حوزه کتاب، پیدایش فضای مجازی، امکانات و توانمندی‌هایی را که در حوزه دیجیتال به وجود آمده، باعث انهدام نسخه کاغذی کتاب ندانسته و افزود: رفتارشناسی بشر و جامعه انسانی با تکنولوژی‌های ارتباطی مهم است. وقتی پدیده ارتباطی وارد زندگی بشر می‌شود، پس از مدتی با تأخیر به ایران آمده و موج قابل‌ توجهی از مراجعه به آن امکانات ارتباطی و رسانه جدید را در کشور ایجاد می‌کند.

علیزاده کتاب الکترونیک و حوزه نشر دیجیتال را از این قاعده مستثنی ندانست و افزود: در ۸ سال گذشته کتاب الکترونیک به آرامی وارد کشور شد و با شیوع ویروس کرونا، مورد استقبال قرار گرفت؛ اما به مرور زمان این موج کاهش پیدا کرد و استقبال از آن کمتر شد. با این حال همچنان کتاب الکترونیک مخاطبان خود را دارد.
این کارشناس حوزه کتاب با اشاره به اینکه کتاب کاغذی، الکترونیک و صوتی هر کدام سهمی جداگانه در بازار دارند و یکدیگر را حذف نمی‌کنند، اظهار داشت: یکی از دلایلی که سکوهای الکترونیک به سمت کتاب‌های صوتی رفتند و بازار داغی دارند، همین است که هیچ کدام قرار نیست جایگاه کتاب کاغذی را تحت‌ تأثیر قرار دهند. 
این گفته‌های علیزاده را در حالی می‌خوانید که پیش از این رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران گفته بود: امروزه در سراسر دنیا اکثر کتاب‌ها دیجیتالی شده و این امر باعث مصرف کم‌تر کاغذ شده است. مصرف کاغذ در جهان به شدت پایین آمده، اما در ایران رو به افزایش است.
ارسال نظرات