۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۴
کد خبر: ۷۵۵۵۳۸
یک جنین شناس عنوان کرد؛

مهم ترین عوامل کاهش موالید/ از سبک زندگی تا مشکلات ژنتیکی

مهم ترین عوامل کاهش موالید/ از سبک زندگی تا مشکلات ژنتیکی
یک متخصص جنین شناسی گفت: تغییر سبک زندگی، مشکلات ژنتیکی و زندگی‌های مجردی از مهم‌ترین عوامل آمار کاهش موالید به شمار می‌رود که برخی از آنها حتی در آمارهای ناباروری به شمار نمی‌روند.
 

به گزارش سرویس جمعیت و تعالی خانواده خبرگزاری رسا، حمید چوبینه دبیر اجرایی بیست و سومین کنگره باروری و ناباروری ایران، افزود: کنگره با این هدف که دستاوردهای جدید علمی و مباحث روز دنیا را با محققان و پزشکان ایرانی به اشتراک بگذارد و برگزاری کنگره بهانه‌ای است که در یک زمان خاص و به صورت چند جانبه این اطلاعات به اشتراک گذاشته شود. در واقع هدف این است که تعاملات بین بخشی بین متخصصان و پزشکان را بیشتر گردد. همچنین این مباحث با مسؤولان حوزه بهداشت در میان گذاشته شده و موردبحث و تبادل نظر گذاشته شود.

وی با اشاره به اینکه کنگره ناباروری با توجه به میانسالی جمعیت و آمار فرزندآوری بسیار اهمیت دارد، ادامه داد: انجمن علمی و تخصصی ناباروری قدمت نزدیک به ۲۵ سال دارد و تلاش می‌کند که مشکلات در حوزه ناباروری را کاهش دهد و به همین منظور با انجمن‌های مختلف مانند جنین شناسی، اورولوژی و نازایی تعامل دارد.

چوبینه بر این باور است که خدمت به بیماران نابارور و جوان در شرایطی که با مشکل کاهش موالید روبرو هستیم بسیار اهمیت دارد چرا که بحران سالمندی موضوعی است که می‌تواند برای جامعه ما مشکل ساز باشد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه مقالات زیادی برای این کنگره از سوی پزشکان و متخصصان ارسال شده است، افزود: متأسفانه ناباروری در کشور ما عوامل متعددی دارد تغییر سبک زنگی، مشکلات ژنتیکی و زندگی‌های مجردی از مهم‌ترین عوامل آمار کاهش موالید به شمار می‌رود که برخی از آنها حتی در آمارهای ناباروری به شمار نمی‌روند

وی گفت: با توجه به اینکه امروزه آمار ازدواج نیز به شدت کاهش داشته است، این موضوع نیز یکی از اصلی ترین دلایل کاهش موالید به شمار می‌رود.

این متخصص بیولوژی تولید مثل با تاکید بر اینکه ژنتیک و عوامل محیطی هر دو در کاهش فرزندآوری تأثیر دارند، افزود: ما خانواده‌هایی را می‌بینیم که در حسرت داشتن فرزند هستند اما فرزندآوری برایشان مقدور نیست و ما هم در انجمن تلاشمان بر این است که مشکل این گروه از خانواده‌ها را با به روز کردن مباحث علمی و دانش درمان ناباروری، برطرف کنیم.

بیست و سومین کنگره باروری و ناباروری ایران، ۵ الی ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ در تهران برگزار می‌شود.

ارسال نظرات