وی در ادامه ضمن تبیین روایتی از امام صادق علیه‌السلام دررابطه‌با بهره‌مندی عموم از دریای علم حضرت، اذعان داشت: در گذرگاه‌های مختلف تاریخی انسان‌هایی مثل یزید، هارون و منصور دوانیقی که قاتل امام بودند، به عظمت علمی اهل‌بیت علیهم‌السلام که همچون خورشید روشن و تابان بود اعتراف کردند.

حجت‌الاسلام‌ میرشفیعی به فرازهایی از آیه شریفه «قُلْ هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَالَّذِینَ لَا یَعْلَمُونَ»، اشاره و با بیان این که اکثر مردم پاسخ سؤال به این سادگی را نمی‌دانند، خاطرنشان کرد: منحصراً خردمندان متذکر این مطلب بوده، هیچ‌گاه عالم و جاهل را مساوی قرار نمی‌دهند؛ اما تعداد زیادی از مردم حتی جاهل را بر عالم مقدم می‌دارند.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت خانه‌نشینی امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام، تنها ماندن امام حسن مجتبی و شهادت اباعبدالله الحسین علیهماالسلام را نمودی از ترجیح عموم مردم نسبت به جاهلیت توصیف نمود و اظهار داشت: در دوران منصور دوانیقی امام صادق علیه‌السلام حق نداشتند، کرسی درس و سخنرانی رسمی داشته باشند و حضرت تنها در سفرها، رفت‌وآمدها و مناسک حج، فرصت بیان حقایق را می‌یافتند.

 وی در تشریح اکثرهم لا یعقلون با بیان این که اکثر انسان‌ها عقل خود را به کار نمی‌گیرند و جاهل را بر عالم مقدم می‌دارند، خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات مهم ما این است که با این که حقایق را می‌شنویم و تجربیات تاریخی را می‌بینیم، باورمان نشده که اهل‌بیت علیهم‌السلام عالم‌ترین شخصیت‌های عالم وجود هستند.

حجت‌الاسلام‌ میرشفیعی با تأکید بر این که اهل‌بیت علیهم‌السلام از اسرار عالم و حقایق انسان و جهان پرده‌برداری کردند، اظهار داشت: اهل‌بیت علیهم‌السلام ظرف علم ذات اقدس الهی هستند و به تمام واقعیت‌های عالم هستی واقف هستند.

 سخنران محفل معارفی حرم مطهر تصریح کرد: اگر بپذیریم که خدا چه امامی برای ما قرار داده و چه علم و اسراری را با ایشان رهنمون ساخته، با شنیدن قال الباقر و قال الصادق علیهماالسلام تمام وجودمان گوش و هوش خواهد شد.

 وی با تأکید بر این که هنوز بسیاری از گنجینه‌های دریاهای فضائل اهل‌بیت علیهم‌السلام دست‌نخورده مانده و باور نکرده‌ایم که نسخه‌های اهل‌بیت علیهم‌السلام شفابخش است، خاطرنشان کرد: امام صادق علیه‌السلام در تبیین سعادت انسان، آبادی جهان و تجلی زندگی آرام و راز و رمز رسیدن به بهشت مؤلفه‌هایی را مورد تأکید قرار می‌دهند و سخاوت را دروازه ورود به بهشت ذکر می‌کنند.

حجت‌الاسلام‌ میرشفیعی در تبیین روایت امام صادق علیه‌السلام با تأکید بر این که انسان سخی به مردم، خدا و بهشت نزدیک و انسان بخیل از مردم، خدا و بهشت دور است، اظهار داشت: امام صادق علیه‌السلام بر عافیت و رهایی از بلا و گرفتاری تصریح و رمز و راز درک عافیت را خلوت با خدا و ازلت نشینی ذکر می‌کنند.

 وی افزود: امام صادق علیه‌السلام ذکر شهادتین را مایه سنگین‌شدن میزان اعمال ذکر نموده، می‌فرمایند، عمل خالص بدون حساب و کتاب انسان را به بهشت برین رهنمون می‌سازد؛ چرا که حساب و کتاب مختص انسان‌های متخلف و ریاکار است.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان این که امام صادق علیه‌السلام می‌فرمایند، اگر انسان طالب آخرت است، باید اموالش را در راه خدا بدهد، اظهار داشت: درک و چشیدن مزه شیرین عبادت، در گرو ترک معصیت است.

حجت‌الاسلام‌ میرشفیعی نماز را تجلی ملاقات با ذات اقدس الهی و الله‌اکبر را ذکر کنار رفتن حجاب‌ها دانست و ابراز داشت: هیچ متاعی برای جان و روح بشر شیرین‌تر از انس با خدا نیست؛ تمام زندگی انسان به بندگی و مزه زندگی نیز در بندگی خدا نهفته است.