۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۸
کد خبر: ۷۵۶۶۹۱

چرا آمریکا به‌جای سرکوب معترضان، رفراندوم برگزار نمی‌کند؟

چرا آمریکا به‌جای سرکوب معترضان، رفراندوم برگزار نمی‌کند؟
معترضان آمریکا خواسته‌هایی در خصوص روابط میان ایالات‌متحده و اسرائیل دارند. بر اساس نظرسنجی‌های معتبر، این خواسته‌ها از سوی اکثریت جامعه آمریکا مطرح است. سوال این است که چرا حکومت آمریکا برای تحقق خواست مردم خود، رفراندوم برگزار نمی‌کند؟
اولین درخواست معترضان، پایان دادن به جنگ غزه است. این خواسته در نظرسنجی‌های قبل از شروع اعتراضات هم به چشم می‌خورد. مرکز آماری «Data For Progress» نظرسنجی‌هایی را در خصوص نقش آمریکا در درگیری میان فلسطین و اسرائیل مطرح کرده است. 57درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی اعلام کردند که مدیریت بایدن در موضوع جنگ غزه را تایید نمی‌کنند. این نظرسنجی در ماه دوم سال 2024 انجام شده و به گفته «دیتا فور پروگرس»، روند مخالف‌ها رو رشد است.
 
این مرکز آماری در سوالی دیگر از شرکت‌کنندگان پرسید: «آیا موافق هستید آمریکا درخواست آتش‌بس دائم و کاهش خشونت در غزه را اعلام کند؟» 67درصد شرکت‌کنندگان با این موضوع موافقت کردند. جالب آنکه در تمام طیف دموکرات‌ها، جمهوری‌خواهان، جوانان و افراد مسن آمریکا، موافقان آتش‌بس دائم در غزه جمعیت بیشتری را شامل می‌شود. اما دولت آمریکا چندین بار قطعنامه آتش‌بس دائم در غزه را وتو کرد و اقدامی در راستای تحقق این خواسته انجام نداد.
 
خواسته دوم معترضان عبارت است از: «توقف کمک نظامی و تسلیحاتی آمریکا به اسرائیل در جنگ غزه.» در زمان جنگ غزه، کمک‌های نظامی و سلاح‌های ارسالی ایالات‌متحده برای اسرائیل، رشد چشم‌گیری داشته است. به گزارش رویترز، تنها یکی از بسته‌های تسلیحاتی آمریکا برای اسرائیل، 18 میلیارد دلار ارزش داشته است.
 
اندیشکده «شورای روابط خارجی» آمریکا که از حامیان اسرائیل است و حماس را تروریست می‌داند، به بررسی کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائیل پرداخت. آمریکا از سال 1946 تا 2023، حدود 300 میلیارد دلار به اسرائیل کمک کرده که از این عدد، 216 میلیارد دلار آن کمک نظامی بوده است. دولت بایدن برای سال 2024 یعنی در اوج جنگ غزه، 14/3 میلیارد دلار کمک نظامی را برای اسرائیل تصویب کرد. مقایسه این عدد با 300 میلیارد دلار در حدود 75 سال قابل توجه است.
 
موسسه «گالوپ»، یکی از موسسات معتبر نظرسنجی آمریکا است. به گزارش گالوپ، اکثر مردم آمریکا با اقدامات نظامی اسرائیل در غزه مخالف هستند. با این حال آمریکا به ارسال کمک‌های نظامی به اسرائیل ادامه می‌دهد.
 
درخواست بعدی معترضان که به‌طور خاص از سوی جامعه دانشگاهیان مطرح شد، درباره ارتباط دانشگاه‌ها با اسرائیل است. بر اساس نظرسنجی صورت گرفته در دانشگاه کلمبیا واقع در نیویورک، دانشجویان طی یک همه‌پرسی، درباره 3 موضوع نظر خود را اعلام کردند. این 3 موضوع عبارت‌اند از: «1.دانشگاه کلمبیا باید ازنظر سود مالی از اسرائیل صرف‌نظر کند. 2.مرکز جهانی تل‌آویو(متعلق به دانشگاه کلمبیا) حذف شود. 3.برنامه‌های تحصیلی مشترک میان دانشگاه کلمبیا و دانشگاه تل‌آویو پایان یابد.» این درخواست‌ها به ترتیب با 76.55 درصد، 68.36 درصد و 65.62 درصد رأی موافق، تایید شد.اما نه تنها دولت آمریکا، بلکه حتی دانشگاه کلمبیا به نظر دانشجویان توجهی نکردند.به گزارش CNN این خواسته‌ها در سایر دانشگاه‌های آمریکا نیز مطرح است.
 
با توجه به درخواست‌های متعدد معترضان و نظرسنجی‌هایی که نشان‌دهنده مخالفت مردم آمریکا باسیاست‌های جاری این حکومت است، برگزاری رفراندوم در آمریکا می‌تواند راهی برای شنیدن نظر مردم و عمل کردن بر اساس آن باشد؛ اما ایالات‌متحده هیچ اقدامی در این راستا انجام نمی‌دهد.
منبع: فارس
ارسال نظرات