۲۸ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۳:۰۲
کد خبر: ۸۴۲۰۲
پژوهشگر علوم دینی:

مسجد نقش نخست در تبلیغ ارزش های دینی را دارد

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل دینی گفت: سیره علمای اسلام بر برگزاری حلقه های علمی در مسجد بوده است.
مسجد اعظم اهواز


حجت الاسلام محمد عارف رضوی از مسؤولان فرهنگی معاونت تهذیب حوزه علمیه قم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا به مناسبت هفته جهانی مسجد، گفت: در اسلام مسجد دارای چنان جایگاهی است که اولین کار پیامبر(ص) در مدینه، ساخت یک مسجد بود.

وی ادامه داد: مسجد دارای نقش اول در تبلیغ ارزش های دینی است و در طول تاریخ اسلام نقش یک پایگاه اجتماعی را داشته است.

وی بیان داشت: جنگ های صدر اسلام در بسیاری از اوقات بعد از اقامه نماز صبح از مسجد آغاز و مسجد پایگاه اعزام به میدان جهاد بود.

محقق علوم حوزوی بیان داشت: مسجد دارای کارکردهای فرهنگی، علمی بوده و رسیدگی به امور مسلمین و مباحث قضایی در مسجد سامان می یافته است.

وی بیان داشت: توجه پیامبر(ص) به مباحث علمی چنان بود که وقتی در مسجد وارد شدند و جمعی به عبادت و جمعی حلقه علمی تشکیل داده بودند، پیامبر(ص) وارد حلقه علمی شد و از فضیلت علم سخن گفتند.

پژوهشگر علوم اسلامی، گفت: سیره علمای بزرگ اسلامی این بوده و هست که درس های خود را در مسجد برگزار می کرده اند. مسجد اعظم قم، مسجد گوهرشاد مشهد و مساجد نجف از این نمونه ها است.

وی اظهار داشت: اگر بخواهیم از مسجد به عنوان پایگاهی برای مبارزه با تهاجم فرهنگی غرب علیه جوانان استفاده کنیم، باید جایگاه مسجد را درست بشناسیم برای رسیدن به آن تلاش کنیم.

وی با اشاره به نامگذاری یکی از روزهای هفته جهانی مسجد به مسجد و تحکیم خانواده، بیان داشت: در زمان پیامبر(ص) در مسجد شخص اعلام آمادگی برای ازدواج می کرد و ازدواج در مسجد صورت می گرفت.

محقق علوم حوزوی عنوان کرد: مبلغان و ائمه جماعت اگر به درستی مسائل فرهنگی مورد نیاز جامعه را شناخته و تبیین کنند،می توانند نقش وافری در استحکام بنیان خانواده داشته باشند.

وی در پایان گفت: متاسفانه ارتباط خانواده ها در کشور ما با مساجد کمرنگ است که جا دارد با مدیریت صحیح این روند اصلاح شود. /909/پ202/ع

ارسال نظرات