۲۳ اسفند ۱۳۸۹ - ۰۸:۰۴
کد خبر: ۱۰۰۴۸۲

هزار اثر به دبیرخانه سومین سوگواره لحظه‌های عاشورایی ارسال شده است

خبرگزاری رسا ـ دبیر سوگواره لحظه های عاشورایی از ارسال هزار اثر به دبیرخانه این سوگواره خبر داد و گفت: این آثار در مقایسه با سال گذشته حدود ده درصد رشد داشته است.
سوگواره لحظه هاي عاشورايي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد،‌ مسعود زارعیان، دبیر سومین سوگواره لحظه های عاشورایی در نشست خبری سومین سوگواره فیلم و عکس لحظه ‌های عاشورایی که روز گذشته در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار داشت: به دلیل استقبال هنرمندان از سومین سوگواره لحظه های عاشورایی مهلت ارسال آثار به دبیرخانه این سوگواره تا 31 فروردین ماه 1390 تمدید شد.

وی با بیان این‌که تاکنون هزار اثر به دبیرخانه سومین سوگواره لحظه های عاشورایی ارسال شده است، بیان داشت: این آثار در مقایسه با سال گذشته حدود ده درصد رشد داشته است که با اختصاص زمان بیشتر برای ارسال شاهد ارسال آثار بیشتری خواهیم بود.

زارعیان به برگزاری این سوگواره در سه بخش فیلم، فیلمنامه و عکس اشاره کرد و ادامه داد: از بین آثاری که تاکنون به دبیرخانه ارسال شده است، حدود 70 درصد به بخش عکس و 30 درصد به فیلم و فیلمنامه تعلق دارد.

وی به اشاره به محورهای بخش فیلم و فیلمنامه این سوگواره ابراز داشت: روحانیت و تبلیغ معارف حسینی، تأثیر فرهنگ حسینی در جامعه امروز، نگاه انسانی و فطری به قیام امام حسین(ع)، ایرانیان و عزاداری سالار شهیدان و ... از جمله محورهای فراخوان بخش فیلم سومین سوگواره لحظه‌های عاشورایی هستند.

دبیر سومین سوگواره لحظه های عاشورایی تصریح کرد: بخش عکس این سوگواره در دو زیر مجموعه اصلی و جنبی برگزار می شود که در بخش اصلی روحانیت و نهضت حسینی، حضور علما در مراسم عزارداری و ... و در بخش جنبی روضه و حسینیه، عزاداری های محرم و صفر، ‌سینه زنی، نماز ظهر عاشورا، سنت‌های خاص و به دور از خرافه از محورهای بخش اصلی عکس به شمار می روند.

وی با بیان اینکه بخش جنبی عکس به آلبوم خانوادگی اختصاص یافته که امسال برای اولین بار در این سوگواره جای گرفته است، بیان داشت: در این بخش نیازی نیست که عکس از سوی فرستنده ان ارسال شده باشد بلکه این بخش می خواهد عکس هایی که مربوط به گذشته بوده و در اختیار خانواده ها است را در معرض دید عموم قرار داده و درصورتی که از کیفیت لازم برخوردار باشد در کتابی چاپ کند.

مدیر گروه مبلغان هنرمند دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با اشاره به اینکه هر فرد می تواند در مجموع ده اثر در بخش عکس به دبیرخانه ارسال کند، افزود: فیلم و فیلمنامه باید در سه بخش داستانی، مستند و پویانمایی بوده و زمان تولید آن ها باید از سال 87 به بعد باشد.

وی به اسامی هیئت داوران این سوگواره اشاره کرد و گفت: سید رضا میرکریمی، مجتبی راعی و احمد رضا درویش داوران بخش فیلم، فرهاد توحیدی، حسین ترابی و محمد رضا گوهری داوران بخش فیلمنامه نویسی و سید عباس میر هاشمی، اسعد نقش بندی، کیارنگ علائی، محمدرضا چای فروش و سید مجتبی خاتمی داوران بخش عکس این سوگواره را تشکیل می دهند.

زارعیان با اشاره به تقدیر از رسانه و خبرنگار برتر در اختتامیه این سوگواره، ابراز داشت: در اختتامیه سومین سوگواره لحظه های عاشورایی از یک رسانه و خبرنگار برتر به عنوان خادمان امام حسین(ع) تجلیل می شود زیرا این افراد همانند بال هایی برای ما بوده و خود مروجان فرهنگ عاشورایی در رسانه ها و کشور محسوب می شوند.

وی به برگزاری کارگاه های تخصصی، برپایی نمایشگاه و نیز برگزاری نشست های تخصصی با عنوان سینما و آیین های مذهبی اشاره کرد و یادآور شد: از برنامه های دیگر این سوگواره می توان به چاپ کتابی تحت عنوان «سینما و عاشورا» اشاره کرد که این کتاب مجموعه‌ ای از مقالات پژوهشگران، صاحب نظران عرصه سینما و هنر است که در اختتامیه سوگواره رونمایی می شود، همچنین کتابی از مجموعه آثار عکس، فیلم و فیلمنامه دومین سوگواره لحظه های عاشورایی نیز چاپ خواهد شد.

دبیر سومین سوگواره لحظه های عاشورایی با اشاره به اینکه بیشترین آثار ارسالی از مشهد، تهران، تبریز، اصفهان و شیراز بوده است، اظهار داشت: آثاری نیز از کشورهایی از جمله هند، پاکستان، عراق و سایر کشورها به سوگواره ارسال شده است که در صورت حمایت و همکاری نهادهای استان، امیدواریم بتوانیم سال آینده این سوگواره را در سطح بین المللی برگزار کنیم.

وی بر ضرورت تشکیل دبیرخانه دائمی این سوگواره تأکید کرد و گفت: با توجه به ضرورت ها نیاز است که دبیرخانه ای این ویژه این سوگواره تشکیل شود تا بتواند از صاحبان آثار پشتیبانی کند؛ اما در حالی که در سال گذشته برخی از نهادها درباره تشکیل دبیرخانه دائمی سوگواره لحظه های عاشورایی قول هایی را داده بودند که تاکنون این امر عملی نشده است.

زارعیان تصریح کرد: هر سال در زمان برگزاری این سوگواره نهادها و دستگاه‌هایی قول همکاری و پشتیبانی را می دهند؛ اما در نهایت متولیان سوگواره را تنها گذاشته و پا به میدان نمی گذارند.

وی به اشاره به دستگاه‌های همکار با این سوگواره‌ بیان کرد: شهرداری مشهد، حوزه هنری، اداره کل ارشاد و اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی از جمله دستگاه هایی هستند که در برگزاری این جشنواره همکاری می کنند.

مدیر گروه مبلغان هنرمند دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با بیان این‌که عاشورا و قیام امام حسین در دین ما و در فرهنگ اسلامی و شیعی جایگاه ویژه و نقش بسزایی دارد، تصریح کرد: عاشورا یکی از تأثیرگذارترین حوادث تاریخ به شمار می رود.

وی با اشاره به این‌که عاشورا مستقیم بر قلب انسان‌ها اثر گذاشته است، ابراز داشت: همه فرق به عاشوار احترام خاصی داشته و دارند.

زارعیان با بیان این‌که قیام عاشورا جدا از بحث‌های سیاسی به بعد انسانی نیز توجه داشته است، خاطر‌نشان کرد: هنر سینما و عکاسی و با بیان و انتقال معارف حسینی به آرامش فطری انسان‌ها کمک می‌کند.

وی با اشاره به فیلم مختارنامه‌ اذعان داشت: این فیلم فرهنگ تأثیرگذار عاشورا را با هنر تصویر سینما ممزوج کرده است؛ از این رو تأثیرگذاری بالایی را در جامعه‌مان شاهد هستیم.

مدیر گروه مبلغان هنرمند دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با بیان این‌که سینمای کوتاه و مستند از بهترین ابزار برای زمینه‌سازی در حوزه تصویر عاشورایی است، گفت: باید فیلمسازان را با روحانیون مرتبط کنیم.

وی با تأکید بر این‌که هیچ برنامه منسجمی راجع به هنرهای تصویری عاشورایی در بخش فیلم در کشور نداریم، یادآور شد: روحانیون و طلاب ظرفیت‌های خوبی در سراسر کشور در این حوزه‌ها دارند که باید از این ظرفیت‌ها استفاده شود.

گفتنی است، سومین سوگواره لحظه‌های عاشورایی خرداد‌ماه سال 90 در مشهد برگزار خواهد شد./934/پ201/س
ارسال نظرات