۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۰۹:۳۱
کد خبر: ۱۰۴۶۲۵
نگاهی گذرا به بقاع متبرکه خوزستان؛

آرامگاه علی بن مهزیار اهوازی پناهگاه منتظران ظهور است

خبرگزاری رسا ـ بارگاه علی بن مهزیار اهوازی (ع) به عنوان ملجأ و مأوای عاشقان و منتظران ظهور امام آخر شیعیان، حضرت بقیت الله الاعظم (عج) در روزهای تاریخی و مناسبت های مذهبی پذیرای 20 هزار میهمان است.
حرم علي بن مهزيار اهوازي در نيمه شعبان


به گزارش خبرگزاری رسا، علی بن مهزیار دورقی اهوازی (ع)، از فقها و دانشمندان شیعه و از روات و محدثان موثق احادیث ائمه اطهار(ع) بوده که در وثاقت و اعتبار او شک و تردیدی وجود ندارد.

وی در سال 154 هجری قمری از پدری نصرانی به دنیا آمد و نقل شده که خود نیز در آغاز نصرانی بوده و در کودکی به همراه پدرش مسلمان شده است؛ علی بن مهزیار اهوازی (ع) در قرن سوم هجری می زیسته و از فقها و دانشمندان معروف شیعه و از اصحاب امام جواد(ع)، امام هادی(ع) و امام حسن عسکری(ع) بوده و در برخی مناطق به خصوص در اهواز به عنوان نماینده این امامان بوده است.

وی از مردم دورق (شادگان) بود که بعدها در اهواز ساکن شد و محل تولدش نیز هندیجان بوده است؛ بنابر روایات تاریخی در زمان سفر امام رضا(ع) به ایران، ایشان در مسیر حرکت خود در اهواز مدتی توقف کردند و در محل اقامت امام رضا(ع) مسجدی بنا شد که علی بن مهزیار نیز در همان مسجد دفن شده و احتمالاً سالنی که در قسمت غربی بقعه وی وجود دارد، همان مسجد باشد.

در کتاب مفاخر اسلام جلد اول آمده که امام جواد(ع) به او فرموده اند: «ای ابوالحسن باید بگویم که در تمام عمرم شخصی به خوبی شما ندیده ام و امیدوارم که در سخنم راستگو باشم» و در نامه ای خطاب به او می فرماید: «خداوند تو را خشنود گرداند به بهشت»؛ همچنین حضرت به او فرمود: «اگر قرار باشد 10 نفر به بهشت بروند بدون شک تو یکی از آن 10 نفر خواهی بود.» علامه شیخ شوشتری شخصیت وی را از نواب اربعه امام زمان(ع) بالاتر می داند.

علی بن مهزیار اهوازی (ع) همچنین بیش از 30 جلد کتاب در روایات و احادیث تألیف کرده که مستند و موثق است؛ نقل کرده اند که وی با راهنمایی امام دهم ساعتی ساخت به نام ساعت ریگی که با گذشت یک ساعت یک سنگ از آن می افتاد و صدایی ایجاد می کرد.

علی بن مهزیار می گوید: نامه ای به خدمت امام جواد(ع) نوشتم و درباره کثرت زلزله در اهواز به امام شکایت کردم و برای رفتن از خطه اهواز کسب اجازه نمودم، امام خطاب به من نامه ای به این شرح نوشتند: «ای علی، از آن منطقه جا به جا نشو و روزهای چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه روزه بگیر، غسل کن و روز جمعه با مردم از شهر بیرون برو و به پیشگاه الهی دعا کن، با دعای تو بلاها دفع می شود.» علی بن مهزیار می گوید: دستورهای حضرت را انجام دادم و از آن پس آرامش و سکونت به اهواز بازگشت و زلزله ها آرام گرفت؛ قابل توجه است که از آن زمان تاکنون زلزله مخربی در اهواز رخ نداده است.

بنا بر روایات متعدد و موثق از علمای بزرگ شیعه، علی بن مهزیار در طول عمر خود همه ساله به زیارت خانه خدا می رفت، شوق دیدار و زیارت امام زمان(عج) در موسم حج وی را از خود بی خود کرده و رنج و مشقت سفر را بر وی آسان می ساخت تا اینکه در سفر بیستم به زیارت مولای خود نائل آمد و به آرزوی خویش می رسد.

نقل کرده اند که علی بن مهزیار در سفر آخر نا امید بوده و از حرکت به سوی مکه منصرف شده بود اما ندایی درونی وی را به سفر می خواند و نهایتاً در همان سفر توسط فرستاده ای از سوی امام عصر(عج) به خیمه آن غایب از نظرها خوانده می شود، وی که از شوق دیدار سر از پا نمی شناخت پس از مدتی خود را در برابر امام دوازدهم شیعیان می بیند و سه روز را نزد آن حضرت می ماند.

گفته اند که علی بن مهزیار بعد از آن سفر دیگر هیچ گاه حال طبیعی نداشت و فراق یار را تاب نمی آورد تا اینکه پس از اندک مدتی پرنده جانش که تحمل قفس تن را نداشت به سوی بارگاه دوست پرواز کرد و با همه رازهای نهفته در سینه اش به دیار حق شتافت و اکنون بارگاه ایشان ملجأ و مأوای عاشقان و منتظران ظهور امام آخر شیعیان است.

مرقد مطهر علی بن مهزیار اهوازی (ع) در گذشته مقبره ای بسیار کوچک و محدود بود تا اینکه پس از پایان جنگ تحمیلی با عنایت مسئولان امر و پیگیری و مدیریت اداره کل اوقاف و امور خیریه خوزستان بقعه گسترش یافت و به صورت امروزی درآمد.

در دو سال اخیر برخی بخش های فرسوده و قدیمی بازسازی و ترمیم شد و با اجرای عملیات تسطیح قبور، قبرستان اطراف حرم به طور کامل در ضمن صحن مطهر قرار گرفته و محوطه حرم به شکل یکپارچه و یکدست ساخته شد.

همچنین با تدبیر مسئولان، هشت تن از شهدای گمنام دفاع مقدس در صحن مطهر دفن شده اند که در حال حاضر محل زیارت مشتاقان و علاقه مندان فرهنگ غنی شهادت و ایثار است؛ مقبره و مزار علمای خاندان انصاری نیز از دیرباز در جنوب غربی صحن مطهر محل زیارت مردم قدرشناس استان است.

هم اکنون برنامه های متعدد فرهنگی درحرم اجرا می شود که با توجه به امکانات رفاهی ایجاد شده، جمعیتی بالغ بر 15 تا 20 هزار نفر در هر مراسم گردهم می آیند و این مرقد به شکل یک مرکز فرهنگی بزرگ و پرجاذبه برای مردم اهواز در آمده است./9455/د103/ع

ارسال نظرات