۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۷:۲۴
کد خبر: ۱۰۵۰۲۱
رییس دفتر تبلیغات خراسان رضوی:

شرایط کنونی جهان مسؤولیت مبلغان را مضاعف می کند

خبرگزاری رسا ـ رییس دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با اشاره به اینکه شرایط کنونی جهان، مسوولیت مبلغان دینی را با اهمیتی دو چندان روبرو می‌سازد گفت: تبلیغ وظیفه نخستین پیامبران الهی(ع) و ائمه اطهار(ع) و در عصر کنونی وظیفه متولیان امور دینی به ویژه روحانیت معظم است.
محمد مهدي مسعودي، رييس دفتر تبليغات اسلامي خراسان رضوي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمد مهدی مسعودی مدیر دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی صبح امروز در آیین اختتامیه نخستین جشنواره استانی تبلیغ مطهر گفت: بی‌تردید در عصر کنونی، اسلام تولدی دگرباره یافته و امواج عالمگیر آن، بعثت و انگیزش دوباره‌ای در روح و وجدان انسان های حق‌پرست به وجود آورده است.

وی افزود: دلایل و ریشه‌های بروز این بعثت جدید اسلامی که روز به روز بر عمق و دامنه آن افزوده می‌شود بسیار است، اما در میان تمامی عوامل مؤثر، آنچه بیش از هر چیز جلوه گر است، شکست علم و ناتوانی ایدئولوژی های شرق و غرب و مهم‌تر از آن به بن بست رسیدن روشنفکران در تحقق بخشیدن به شعارهای پر طمطراق خود مبنی بر ساختن جامعه ایده‌ال انسانی است.

حجت‌الاسلام مسعودی اظهار داشت: بازگشت به اسلام، نه تنها در کشورهای مسلمان بلکه در بسیاری از ممالک غیر مسلمان هم‌چون کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی نیز طی چند دهه گذشته افزایش یافته است. غرب که از هیچ تلاشی برای تضعیف، تحریف و مسخ چهره اسلام و سرکوب مسلمانان فروگذار نمی‌کند امروزه با رشد فراگیر اسلام در کشورهای بزرگ و کوچک جهان روبروست.

مدیر دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در ادامه تصریح کرد: شرایط کنونی جهان، مسوولیت و مأموریت مبلغان دینی را با اهمیتی دو چندان روبرو می‌سازد. جهانی که هجوم تفکرات گوناگون از یک سو و ترفندهای مؤثر تبلیغاتی از دیگر سو، و نیز استخدام ابزار و امکانات ارتباطی از سوی دیگر آدمی را از اندیشیدن و انتخاب‌گری درست باز می‌دارد و راه را بر حق‌طلبان می‌بندد.

وی بابیان اینکه مبلغان دینی تنها با سلاح های برتر و خنثی‌کننده می‌توانند به دستگیری و نجات انسان های تشنه امروز توفیق یابند، ابراز داشت: تبلیغ وظیفه نخستین پیامبران الهی(ع) و ائمه اطهار(ع) و در عصر کنونی وظیفه متولیان امور دینی به ویژه روحانیت معظم است، از این رو شناخت شیوه‌ها، ابزارها و ضرورت های تبلیغ برای اجرای بهینه آن، امری ضروری به شمار می‌آید.

حجت الاسلام مسعودی در ادامه، قرائت و بازخوانی اموری چون مفهوم واقعی تبلیغ در جهان کنونی و ارتباط آن با دیگر مفاهیم حوزه ارتباط و رسانه، ارکان و عناصر تبلیغ بایسته و مؤثر، چگونگی تاثیرگذاری بهتر در مخاطب و نیل به اهداف تبلیغ، عناصر و عوامل بازدارنده تبلیغ، آسیب‌ها و تهدید‌های‌ آن را از عوامل دخیل در تسریع اثربخشی این کارویژه روحانیت برشمرد.

وی خاطرنشان کرد: شیوه‌های تبلیغی ائمه(ع) و راه هایی که آن بزرگواران برای هدایت و ارشاد جامعه به کار می‌بسته‌اند و نیز سرمشق جستن از آنان به عنوان الگوهای برتر انسانی در ابعاد مختلف تبلیغ گفتاری و رفتاری، چگونگی مواجهه و برخورد با مخاطبان گوناگون در ابعاد فکری، عقیدتی، روحی و نیز در سنین مختلف با تفاوت طیف‌های اجتماعی، از ضرورت های این بازنگری و تأمل دگرباره است.

حجت الاسلام مسعودی گفت: دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در حیطه مأموریت نخستین خویش یعنی تولید اندیشه دینی و تبلیغ بایسته آن، اهدافی را در راستای توسعه و ترویج ارزش های دینی و فضایل اخلاقی، برپایه مطالبات رهبر معظم انقلاب از شبکه تبلیغی جامع نظام و بیانیه ماموریت دفتر دنبال می کند که توسعه، تقویت و ارتقای باور دینی و مؤلفه‌های ایمانی مؤمنان جامعه اسلامی، جریان سازی فرهنگی براساس آموزه‌های قرآن کریم و اهل بیت عصمت و طهارت (ع)، پاسخگویی به نیازهای فرهنگی نظام دینی بویژه در حیطة پاسخگویی به شبهات و سئوالات دینی و مذهبی نقشه راهی است که می‌تواند این دفتر را در تحقق اهداف فرهنگی تبلیغی خویش را رهنمون شود.

وی درادامه افزود: این نقشه راه مختصاتی را به همراه دارد که عبارت است از حضور و مشارکت جدی در مراجع سیاستگذاری، تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری فرهنگی تبلیغی، تعامل سازنده با شبکه جامع تبلیغی کشور و حضور جدی و تأثیرگذار در جبهه واحد فرهنگی نظام، شناسایی ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه تبلیغ دینی، ساماندهی و فعال‌سازی ایشان، بومی‌سازی تکنولوژی نوین در ساحت تبلیغ دینی، ارائه معرفی نیروهای خلاق، کارآمد، ایثارگر و اندیشمند عرصه فرهنگ و تبلیغ دینی به ویژه بر پایه استعدادهای ارزشمند حوزه و روحانیت که دستیابی به آرمان هایی چنین سترگ بی‌گمان، کوشش‌ها، مجاهدت‌ها و سختی‌های بسیاری با خود برای سازمان ها، نهادها و اشخاص متکفل ساماندهی امر تبلیغ و مبلغان به همراه دارد./930/پ202/ص
ارسال نظرات