معاون پژوهشی مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر:
جریانهای انحرافی درصدد القای ناکارآمدی اسلام فقاهتی هستند
خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهشی مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر با اشاره به جریانهای مقابله کننده با مرجعیت گفت: این جریانها اسلام فقاهتی را ناکارآمد میدانند و برهمین اساس با شعار اسلام منهای روحانیت در عمل روحانیت ستیزی را دنبال میکنند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، موسی حقانی، معاون پژوهشی مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر، شب گذشته در همایش علمی«ایران متحول ـ غرب جدید» که در خانه مشروطه اصفهان برگزار شد، 15 خرداد را نقطه عطف تاریخ سیاسی معاصر دانست و گفت: این حرکت منجر به تأسیس حکومتی دینی شد.
وی ادامه داد: در تحولات صد ساله اخیر و مبارزات ضد استکباری، مرجعیت و روحانیت شیعه برمبنای فقه جواهری همواره نقش اصلی را به عهده داشته و امام خمینی(ره) نیز همواره بر حرکت، حول این مبنا تاکید داشتد.
حقانی بیان داشت: در این مسیر فرقه ها و جریان هایی همواره کوشیده اند مرجعیت دینی و ولایت فقیه را به حاشیه بکشانند یا حذف کنند.
وی با اشاره به درگیری های 150 سال پیش اخباریون و اصولیون در نجف اشاره کرد و گفت: از دل این درگیریها جنبش شیخیه بیرون آمد که توسط افرادی چون سید احمد احصایی و سید کاظم رشتی تأسیس و رشد یافت و نهایتا سراز بابیت در آورد.
این محقق تاریخ معاصر مطرح کردن اصولی چون رکن رابع در شیخیه را با هدف مقابله با مرجعیت شیعی ارزیابی کرد و افزود: بر خلاف مسیر اجتهادی مراجع که به صورت کاملا عقلانی و شفاف احکام الهی را از منابع دینی استخراج می کند، شیخیه ارتباط با امام زمان(عج) را به عنوان حربهای برای دور زدن مرجعیت مطرح کرد.
وی ابراز داشت: توهین به مراجع شیعه و دمیدن در این موضوع که ظهور نزدیک است، مهمترین فعالیتهای شیخیه بود که در جریان انحرافی امروز نیز مشاهده میشود.
حقانی گفت: شیخیه به بابیت و بهاییت گرایید و این دو فرقه زیر چتر حمایتی فراماسونری توانست رشد و گسترش یابد و بسیاری از علما چون شیخ فضل الله نوری به دست همین جریان به شهادت رسیدند.
وی روشنفکری دینی را از دیگر جریان های مقابله کننده با مرجعیت عنوان کرد و اظهار داشت: این جریان تلاش داشت مدرنیته را رنگ اسلامی بزند و با تاویل وحشتناک آیات این هدف خود را دنبال کند.
معاون پژوهشی موسسه مطالعات تاریخ معاصر اضافه کرد: این جریان اسلام فقاهتی را ناکارآمد می دانست و برهمین اساس با شعار اسلام منهای روحانیت در عمل روحانیت ستیزی را دنبال کرد.
وی ادامه داد: جریان روشنفکری دینی که توسط افرادی چون بازرگان و نهضت آزادی شناخته می شود پس از انقلاب اسلامی و تشکیل حکومت دینی حذف ولی فقیه را در دستور کار قرار داد و این مساله در جریان انحرافی جدید هم دیده می شود با این تفاوت که در این جریان فورا به اشکال کار خود پی بردند و گفتند ما ولایت فقیه را قبول داریم.
حقانی ابراز داشت: امروز نقطه مشترک جریانهایی همانند شیخیه و روشنفکر دینی که هر دو از دوره قاجار فعالیت خود را آغاز کردند، مخالفت با ولایت فقیه در گفتار یا عمل است.
وی فساد دینی، فساد سیاسی و فساد اقتصادی را سه مشکل اصلی جریان انحرافی جدید عنوان کرد و افزود: جنس انحراف این افراد از جنس خوارجی است به گونه ای که علیه روحانیت و ولایت دیدگاه دیگری را طرح می کنند.
این پژوهشگر تاریخ معاصر اظهار داشت: ریاکاری و عدم صداقت سیاسی از دیگر شگردهای این جریان است که امروز رگه هایی از ارتباط با آمریکا نیز در آن پیدا شده است./965/پ202/س
ارسال نظرات