۲۹ تير ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۳
کد خبر: ۱۰۹۱۹۴
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم:

تضارب آرا موجب شکوفایی دانش اسلامی می‌شود

خبرگزاری رسا ـ عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: انتقاد وارد بر پژوهش‌های دینی این است که به جای برگزاری کرسی‌های نقد و بررسی و گفت‌و‌گو، متاسفانه به طرد و تکفیر هم نشسته‌ایم.
پژوهش


حجت الاسلام رضا عیسی‌نیا، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا بیان داشت: در حوزه علوم اسلامی، دانش‌ها بر چهار پایه عقل، حس، اشراق و وحی تبویب شده است.

وی اظهار داشت: هیچ گاه در جامعه دینی این چهار سطح با یکدیگر به گفت‌و‌گو نشسته‌اند و تا به حال لجنه‌ای تشکیل نشده است تا نتایج این دانش ها با یکدیگر تعامل کنند.

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: دانشمندان پیوسته دستاوردهای دانش‌های دیگر را سست انگاشته‌اند و شهودیان پای استدلالیان را چوبین تصور کرده و عقلی‌ها منش شهود را آماج انتقادات ساخته‌اند.

این محقق حوزه علمیه قم بیان داشت: انتقاد وارد بر پژوهش های دینی این است که به جای برگزاری کرسی های نقد و بررسی و گفت‌و‌گو، متاسفانه به طرد و تکفیر هم نشسته ایم.

وی بیان داشت: اگر قبول داریم که حس در پاره‌ای از دانش ها نقش دارد و عقل هم در بخشی دیگر و هر کدام از اشراق و وحی هم مجرای خاص خود را دارند، پس باید از تمامی دستاوردها به صورت استاندارد استفاده کرد.

وی بیان داشت: محور علوم اسلامی، آیات و روایات است که البته باید به عقل هم توجه کافی بشود.

این محقق علوم اسلامی بیان داشت: راهکار ما برای انجام یک پژوهش دینی صحیح توجه به منابع برداشت به صورت منطقی است به صورتی که حرمت و جایگاه هر منبع حفظ و حراست شود.

وی بیان داشت: جامعه‌ای محل رشد است که محل بیان دیدگاه‌ها و تضارب منطقی آرا باشد که باید مقدمات این فضای آرام گفت‌وگو اندیشیده شود.

این محقق علوم اسلامی بیان داشت: کرسی‌های نظریه‌پردازی که مورد تاکید مقام معظم رهبری است، قالبی مناسب برای طرح آراء و نظریات گوناگون است.

وی بیان داشت: باید حرف‌های نو در ساحت‌های علوم به صورت دقیق و علمی و با توجه به آداب علمی خودش طرح شود و در نقد باید به صورت دقیق عمل کرد. /909/ت302/ع

ارسال نظرات