۲۰ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۸
کد خبر: ۱۱۰۶۰۱
رویترز:

عربستان با هدف مقابله با ایران در برابر سوریه قرار گرفته است

خبرگزاری رسا ـ خبرگزاری رویترز در گزارشی تاکید کرد که عربستان با هدف ضربه زدن به ایران در برابر سوریه قرار گرفته است.
ملک عبدالله پادشاه عربستان
به گزارش خبرگزاری رسا، خبرگزاری رویترز در گزارشی از آخرین تحولات سوریه، به بررسی دیدگاه عربستان سعودی در قبال حوادث اخیر در سوریه پرداخت.

در این گزارش آمده است: عربستان سعودی از انتفاضه های عربی که جهان عرب را به لرزه درآورد به شدت نگران است، ولی صبر این کشور هنگامی که بشار اسد، رئیس جمهور سوریه از خشونت جهت مقابله با حوادث این کشور که اغلبیت جمعیت آن را سنی ها تشکیل می دهند استفاده کرد لبریز شد.

رویترز افزود: با توجه به روابط مطلوبی که سوریه با ایران دارد و حوادث پیش آمده در جریان ترور رفیق حریری، نخست وزیر سابق لبنان که از دوستان صمیمی ملک عبدالله به شمار رفته و شناسنامه سعودی نیز داشت بیش از گذشته به وخامت گرایید، با وجود این، پادشاه عربستان تا هفته گذشته در برابر گسترش خشونت در سوریه سکوت اختیار کرده بود، ولی بالاخره صبر وی تمام شد و سفیر سوریه را از کشور اخراج کرد.

این خبرگزاری در ادامه گزارش به بررسی نظرات کارشناسان مسائل سیاسی درباره تقابل عربستان با سوریه پرداخت.

رامی خوری، کارشناس مسائل مدیترانه در این رابطه گفت: عربستان سعودی که به هیچ وجه اجازه اعتراض و راهپیمایی را در کشور نمی دهد و به نظام آل خلیفه در کشتار و سرکوب قیام شیعیان بحرین کمک کرد به این نتیجه رسیده است که نظام بشار اسد در ضعف قرار دارد و به همین دلیل، سفیر سوریه را اخراج و سفیر خود را از این کشور فراخواند.

وی با اشاره به دیدگاه کارشناسان مبنی بر هجمه عربستان علیه سوریه با هدف ایستادگی در برابر ایران افزود: آل سعود در برهه کنونی از انقلاب علیه نظام بشار اسد برای ضربه زدن به ایران استفاده می کند و حاضر است در این راه، همه کشورهای عربی را در آتش آشوب بسوزاند.

جمال الخاشقچی یکی دیگر از کارشناسان سعودی تاکید کرد: بیانیه ای که ملک عبدالله درباره سوریه صادر کرد دارای پیام هایی برای آینده بود و با هدف فشار بیشتر علیه نظام بشار اسد انجام گرفت. انتقاد شدید عربستان از نظام سوریه بر اوضاع جامعه سوریه تاثیر می گذارد و مردم را تحریک کرده و خشم و غضب را در میان شهروندان این کشور گسترش می دهد.

گریگوری جوس، استاد علوم سیاسی دانشگاه فرمونت نیز در این باره تصریح کرد: آل سعود می داند که باید در برابر ایران و قیام های کشورهای عربی از برگ برنده ای به نام شیعه و سنی استفاده کند و با تاکید بر اینکه سنی ها از شیعیان بیشتر هستند، مردم را به سمت نزاع های طایفه ای سوق می دهد.

رویترز با اشاره به خطرات نزاع های طایفی و مذهبی در کشورهای عربی تاکید کرد: نظام سوریه و حتی معارضان نسبت به پیامدهای خطرناک نزاع های طایفه ای آگاه هستند، ولی عربستان سعودی این امر را آغاز کرده و به ترویج فتنه می پردازد.

گفتنی است پس از آنکه پادشاه عربستان سفیر این کشور در سوریه را فراخواند، بحرین و کویت نیز در اقدامی مشابه، سفرای خود را از سوریه فراخوانده و الازهر مصر که سعی می کند روابط خود را با آل سعود مستحکم کند به شدت به نظام بشار اسد هجمه کرد.

سردادن شعارهای علیه جمهوری اسلامی ایران و حزب الله لبنان در جریان حوادث اخیر از سوی آشوبگران نشان می دهد که عربستان سعودی توانسته است فتنه های مذهبی را در این کشور شعله ور سازد./980/ب901/گ
ارسال نظرات