۱۲ آذر ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۴
کد خبر: ۱۱۸۱۲۴
اسقف ارامنه ارومیه:

پیروان آیین مسیحیت‌ به ‌حرکت جاودانه امام حسین‌ اعتقاد دارند

خبرگزاری رسا ـ امر به معروف و نهی از منکر، جوهره قیام عاشورا است و کربلا میدان تشخیص خوب از بد. در این میدان کسانی پیروز می شوند که در تشخیص خوبی و بدی، تردیدهای شیطانی را به دل راه ندهند.
عزاداري امام حسين ، محرم، عاشورا
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، گم‌شدن هویت دین و ایمانی در بستر بسیاری کج اندیشی های اخلاقی و اعتقادی، نبود بصیرت و روشنگری برای تشخیص حق از باطل، سست عنصری در پایبندی به ولایت و امامت عصر، انحرافات دینی و دلبستگی بیش از حد به تعلقات دنیوی همه و همه دست به دست یکدیگر می دهد تا مانعی شود برای جاری شدن احکام و دستورات دینی در جامعه، حال آنکه نواده پیامبر به صیانت از رسالت جد بزرگوارش فضای دهشتناک آن زمان را برنمی تابد و بر علیه آن قیام می کند.

امر به معروف و نهی از منکر، جوهره قیام عاشورا است و کربلا میدان تشخیص خوب از بد. در این میدان کسانی پیروز می شوند که در تشخیص خوبی و بدی، تردیدهای شیطانی را به دل راه ندهند. هر چند تردیدهای انسانی، آدمی را به سوی ایمان سوق می دهد، اما این مهم نیز از تشخیص درست نشأت می گیرد که بی شک از مردم تنگ نظر و سطح نگر کوفه آن زمان رخت بربسته بود که اگر چنین نبود تاریخ، حماسه کربلا و عاشورا را با این تفاسیر برای همیشه در تقویم خود ثبت نمی کرد.

با علم به اینکه امت های اسلامی در همه ادوار به وسیله هجمه های مختلف مورد هجوم افکار و اندیشه های بیمار هستند اینک رسالت جامعه امروز انتقال و تبیین صحیح اندیشه های عاشورایی است، عاشورایی که نه یک روز بلکه فرهنگی پرورش یافته در متن صریح آیات قرآنی است که به بلندای تاریخ گسترده شد.

فرهنگ عاشورا همان زیربنای عقیدتی و فکری امام حسین(ع) و شهدای کربلا و اسرای اهل بیت(ع) بود که سبب پیدایش آن حماسه و ماندگاری آن قیام شد.

عاشورا الگویی مناسب برای تحول در زندگی فردی و اجتماعی

حجت الاسلام و المسلمین سید علی اکبر قریشی، نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به اینکه باید گفتار و رفتار عاشوراییان را در زندگی فردی و اجتماعی خویش الگو و اسوه قرار دهیم، گفت: قیام امام حسین (ع) باید از ابعاد گوناگون مادی و معنوی، فردی واجتماعی، اخلاقی و سیاسی و نظامی و فرهنگی الگو و سرمشق باشد.

وی تصریح کرد: نهضت حسینی نه‌تنها به مسلمانان بلکه برای همه جهانیان درس آزادی و آزادگی به دنبال دارد بر این اساس باید از طریق مطالعه رویدادهای دهه اول محرم و بررسی چگونگی شکل‌گیری نهضت حسینی در راستای ایجاد تحول عمیق در وجود خود گام‌های بلندی برداریم.

حجت الاسلام و المسلمین قریشی تاکید کرد: باید جوانان را در رشد معنوی بیش از پیش سهیم کنیم به طوری که از طریق دادن اطلاعات وسیع و کلیدی در راستای روشنگری و آگاه‌‌ سازی آنها مبادرت کنیم.

حجت الاسلام قریشی با اشاره به برکات اخروی سوگواری برای امام حسین(ع) اذعان داشت: پاداش اشخاصی که برای امام حسین(ع) مراسمات عزاداری ترتیب می دهند این است که با امام(ع) محشور شده و وارد بهشت می شوند.

آزاد مردی مهم ترین پیام قیام حسینی

کشیش عزیزیان، با اشاره به این فرمایش امام حسین(ع) که اگر دین ندارید دست کم آزاد مرد باشید، آزادگی و رادمردی به دور از هر گونه گرایش و تعصب سیاسی و دینی را بزرگترین پیام حرکت انقلابی امام حسین(ع) در روز عاشورا عنوان کرد.

کشیش عزیزیان رهبر ارامنه آذربایجان غربی گفت: امام حسین(ع) به تبع همه انسانهای آزاده ای که عاشقانه در راه خدمت به انسانها و برای ساختن جهانی متعالی برای بشر گام برداشته اند، به شهادت رسیده اند.

وی ادامه داد: عشق این افراد به ذات پروردگار به اندازه ای خالصانه و مخلصانه است که برای رسیدن به هدف متعالی خود از تمامی وابستگی های دنیوی همچون فرزندان، جان و مالشان دل برمی کنند.

با اشاره به مصداق این عشق الهی در ادیان الهی همچون مسیحیت، خاطرنشان کرد: تلاش برای هدایت جوامع انسانی به اجرای عدالت الهی نقطه اشتراک تمامی ادیان الهی است.

وی با بیان اینکه در جهان اسلام نیز برگزیدگانی که خالصانه برای اصلاح امتها تلاش کرده اند به نوعی به شهادت رسیده اند گفت: دیدگاه منتخبین خداوند برای ولایت امتها نسبت به انسانها پیامبرگونه و هدایتگرایانه است.

کشیش عزیزیان تصریح کرد: امام حسین(ع) به خاطر اصلاح طلبی و رساندن آدمی به سر منزل مقصود که همان رستگاری در پرتو احکام دینی است، قیام کردند.

وی با اشاره به اینکه امام حسین(ع) به عنوان سالار شهیدان در جهان اسلام متعلق به تمامی امتهای آزادیخواه و عدالتخواه است، اضافه کرد: امام حسین(ع) با این فرموده که اگر دین ندارید دست کم آزادمرد باشید، به فلسفه وجودی انسانها به دور از تمامی گرایشات دینی و سیاسی بحث ارزشی و مفهومی بخشیده است و این بزرگترین پیام حرکت امام حسین(ع) است.

وی ادامه داد: همه افراد آرمانگرا و آزادیخواه از هر مکتب و گرایشی که خالصانه امام حسین(ع) را دوست دارند و به راه و مکتب ایشان ایمان دارند پیام آزادمردی امام حسین(ع) را راهنمای خود برای ساختن زندگی و جهانی بهتر قرار دهند.

کشیش عزیزیان با بیان اینکه امام حسین(ع) خود نیز چیزی بیشتر از رادمردی و آزادگی و حرکت در مسیر حق و حقیقت از یاران و امت خود انتظار نداشت، ابراز امیدواری کرد کسانی که در مراسم سوگواری سالار شهیدان شرکت می کنند بتوانند حاملان واقعی این پیام به بهترین نحو در جامعه باشند و به آن جامعه عمل بپوشانند.

مسیحیان، امام حسین‌(ع) را به عنوان اسوه آزادی می شناسند

اسقف توماس میرم، اسقف اعظم ارامنه ارومیه، بزرگترین عبرت و پیام واقعه عاشورا را ایستادگی در برابر ظلم و پلیدی عنوان کرد.

وی با بیان اینکه دفاع از حق وحقیقت و ایستادگی در برابر حاکمان فاسق و زورگو برای ساختن جهانی آرمانی و عدالت محور نقطه اشتراک تمامی پیامبران الهی است، افزود: امام حسین(ع) نیز در مکتب اسلام برای اصلاح امت حضرت محمد(ص) در برابر حاکمان زمان خود قیام کرد.

توماس میرم با بیان اینکه چنین حرکتهای آزادیخوهانه تنها متعلق به پیروان یک دین و مکتب خاص نیست، ادامه داد: پیروان آئین مسیحیت نیز به این حرکت جاودانه امام حسین(ع) احترام خاصی قایلند.

اسقف اعظم ارامنه ارومیه، خاطرنشان کرد: جامعه ای بدور از ظلم و سیاهی خواست بشریت در تمامی ادوار بوده است و امام حسین(ع) در دین اسلامی نیز از جان، مال و حتی فرزندان خود در راه تحقق آرمانهای بشری گذشت.

وی ادامه داد: چنین افرادی در قاموس ادیان الهی مورد تقدیر و تکریم هستند و مسیحیان نیز در ایران اسلامی به سبب هم زیستی مسالمت آمیز با برادران مسلمان به مقام امام حسین(ع) به عنوان اسوه آزادگی احترام می گذارند.

بصیرت دینی و ولایت‌پذیری از شاخصه‌های بارز اصحاب کربلا بود

حجت‌الاسلام صفدر محمدی، معاون ‌نهاد نمایندگی مقام ‌معظم ‌رهبری در دانشگاه ‌ارومیه گفت: امام‌حسین(ع) برای به پا داشتن فریضه امر به معروف و نهی از منکر و همچین احیای مجدد اسلام ناب محمدی‌(ص) قیام کردند.

وی اضافه کرد: معرفت به مقام امام‌زمان خویش، بصیرت دینی و ولایت‌پذیری از شاخصه‌های بارز و وجه تمایز یاران امام حسین (ع) با دیگران بود این درحالی است که دشمنان امام‌حسین(ع) به علت تهی بودن از این شاخصه‌ها با وجود افراد زیاد شکست خورده به شمار می‌آیند.

معاون ‌نهاد نمایندگی مقام ‌معظم ‌رهبری در دانشگاه ‌ارومیه، درباره خصوصیت افرادی که امام‌حسین(ع) را به شهادت رساندند، گفت: آنان نیز مسلمان بودند ولی نداشتن همین معرفت و بصیرت دینی موجب شد تا ولایت‌پذیر نباشند و سخن حق را نشنوند و امام‌حسین(ع) را به شهادت برسانند.

شاکله اعتفادی امت اسلامی ریشه در حماسه کربلا دارد

حجت الاسلام نورپور، رئیس تبلیغات اسلامی نقده حماسه عاشورا را زیر بنای عقیدتی و فکری امت مسلمان عنوان کرد و افزود: با توجه به این که پایه های اعتقادی امت مسلمان ریشه در حماسه عبرت ساز کربلا دارد ضرورت پرداختن به ابعاد محتوایی، ایجاد و توسعه فرهنگ نهضت حسینی در جامعه امروزی با دقت در مقتضیات زمانی امری بدیهی به نظر می رسد.

وی با اشاره بر اهمیت و رسالت خطیر مبلغ و روحانی امروزی در اشاعه و تبیین فلسفه قیام عاشورا خاطر نشان کرد: مبلغ با آگاهی یافتن از رسالت عظیم خود در برابر بیان معارف دینی می تواند به عنوان بازوان توانای حکومت اسلامی برای توسعه فرهنگ دینی محسوب شود.

وی ادامه داد: مبلغان و روحانیون با بهره گیری از مستندات قرآنی و آوردن ادله محکم تاریخی و دینی می توانند عرصه را برای نفوذ خرافه و انحرافات به درون مسائل دینی توسط دشمنان اسلام تنگ تر کنند.

حجت الاسلام نورپور اظهار کرد: برخوداری صحیح از معارف و تاریخ سیره اهل بیت (ع) و آگاهی یافتن به اهداف حرکت های انقلابی همچون قیام عاشورا و گسترش آن در جامعه میان نسل حاضر زمینه بهره مندی هر چه بهتر از برکات آن را فراهم می سازد.

وی با اشاره به وجهه ارزشی امر به معروف و نهی از منکر در سازندگی، اصلاح و حرکت جامعه اسلامی به سوی رشد و تعالی خاطر نشان کرد: دین اسلام دارای ظرفیت های بالقوه در ارتباط با سعادت اخروی و دنیوی بشر است و اگر ما بتوانیم تنها از همین یک زمینه برای اصلاح خود و جامعه بهره بگیریم مسلما بسیاری از مشکلات اجتماعی و فرهنگی موجود را حل کرده ایم.

بر اساس این گزارش؛ فرهنگ عاشورا در طول تاریخ، همواره برای جامعه اسلامی و مومنین الهام‌بخش بوده و به تعبیر روایت، حرارتی در دل‌های مومنین ایجاد کرده که هرگز به سردی نمی‌گراید و همین موضوع را می‌توان یکی از فلسفه وجوه نهضت دانست.

آنچه در این مسیر مهم به نظر می رسد تلاش برای تبیین و ترویج انتقال درست فرهنگ حماسه ساز و پند آموز عاشورا به نسل های آینده است تا فرآیند تغییر و تحول جوامع انسانی غبار تحریف و انحراف بر چهره آن ننشاند . این مهم ممکن نمی شود مگر با ورود متعهدانه و متخصصانه عاملان حوزوی و دینی و استفاده از ابزارها و گفتمان های نوآورانه./936/ز501/س
ارسال نظرات