۲۱ آذر ۱۳۹۰ - ۱۶:۵۶
کد خبر: ۱۱۸۶۴۱
استاد حوزه علمیه قم:

طلاب مشکلات و مسائل جامعه را دستمایه کار پژوهشی قرار دهند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: طلاب باید در طول زمان درس خواندن با مبانی پژوهش آشنا شوند و اساتید هم با ارجاع دادن طلاب به منابع تحقیق، آنها را به پژوهش علاقمند کند.
کتابخانه آيت الله حائري شيرازي در مدرسه فيضيه قم


حجت الاسلام مجتبی مسعودی، استاد حوزه علمیه قم در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا بیان داشت: زیر بنای کاری طلاب حوزه های علمیه پژوهش است و محققان با انجام پژوهش، امر مجهول را پیگیری و تبدیل به معلوم می کنند.

وی ادامه داد: برای کشف مطالب و واقعیات باید تحقیق، بررسی و پژوهش زنده باشد و حوزه‌های علمیه برای رسیدن به مطالب نو به نو، کشف مجهولات و پاسخ به سوالات جدید باید همواره مسیر تحقیق را ادامه دهند.

این محقق حوزه علمیه قم یکی از مشکلات پژوهش حوزوی را عدم نیاز سنجی دانست و گفت: گام نخست تحقیق، نیازسنجی است و این فرایند تعیین کننده مسیر پژوهش است، باید ببینیم می‌خواهیم پیرامون چه مجهولی تحقیق کنیم.

وی با تاکید بر اینکه تحقیقات باید متناسب با نیاز باشد، گفت: نیازهای حوزه، جامعه اسلامی و جهان باید رصد شده و در اختیار طلاب قرار داده شود.

این استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: طلاب باید حین درس خواندن با مبانی پژوهش آشنا شوند و اساتید با ارجاع دادن طلاب به منابع تحقیق، آنها را به پژوهش علاقه‌مند کند. این کار در طول دوران تحصیل موجب می شود تا طلاب در مسیر دانش‌افزایی، راه تحقیق و پژوهش را یاد گیرند و این مهارت را بعدها به کار گیرند.

محقق حوزه علمیه قم گفت: اعتقاد دارم طلاب باید در پایه های نخست تحصیلی ، مباحث و روش های تحقیقی را بیامورند تا در ادامه مسیر علمی با مشکلات فراوان مواجه نشوند. از این رو اساتید می‌توانند با طرح سوالات اساسی در بحث‌های علمی، قوای جستجوگرانه طلاب را به کار گیرند و با درگیر کردن آنها با سوالات علمی، آنها را به مسیر تحقیق رهنمون سازد.

وی بیان داشت: طلاب باید بعد از چند سال درس خواندن، دوباره به جامعه مراجعه کنند و سراغ مشکلات جامعه بروند و در مواجه و برخورد با مشکلات جامعه، موضوع تحقیق خود را شناسایی کنند.

این محقق حوزه علمیه قم با بیان اینکه طلاب باید در فضای نیاز قرار گیرند، گفت: تحقیق یعنی حل کردن مشکلات و این مشکلات باید موضوعش از دل جامعه بیرون آمده باشد.

وی با ارزشمند خواندن پایان نامه نویسی در حوزه علمیه قم بیان داشت: به اعتقاد من پایان نامه نویسی در حوزه باید الزامی باشد اما افرادی که دارای سابقه علمی بالایی هستند و امروز نیز دغدغه تدریس دارند، ارائه پایان نامه سطح سه الزامی نباشد. چرا که الزام افرادی که می توانند استاد راهنما و مشاور پایان‌نامه باشند به رساله نویسی مطلوب نیست. /909/ت302/ع

ارسال نظرات