۱۹ دی ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۴
کد خبر: ۱۲۰۷۸۰

صلوات؛ راه نزول رحمت الهی

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در دانشگاه سیستان و بلوچستان به بیان آثار صلوات بر پیامبر(ع) و ائمه اطهار(ع) پرداخت و گفت: صلوات وسیله قرب و نزدیک شدن به رحمت و نگاه خاص خداوند است.
صلوات
حجت الاسلام پورذهبی مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه سیستان و بلوچستان، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در زاهدان اظهار داشت: امت اسلامی مدیون مجاهدت های پیامبر اکرم‌(ص) ‌هستند همچنین اصحاب خاص ایشان به خصوص امیر مؤمنان‌(ع) که زحمات بسیار زیادی کشیده اند که خود پیامبر (ص) نیز سفارش کرده اند بعد از من به قرآن و عترت ‌مراجعه کنید؛ از این رو ما همواره سعی می کنیم بر پیامبر(ص) و عترت ایشان سلام بفرستیم.

حجت الاسلام پورذهبی افزود: صلوات یک دعاست. از آن که وقتی کسی به ما کمک می کند او را دعا می کنیم پس چرا این کار را در حق آن بزرگواری که این همه زحمت کشیده و لطمات زیادی خوردند انجام ندهیم؟ همانگونه که پیامبر (ص) فرمودند هیچ پیغمبری مثل من اذیت نشد.

وی ادامه داد: فلسفه صلوات این است که ما برای پیامبر‌(ص) و ادامه دهندگان راه ایشان که آل پیغمبر(ع)‌‌ هستند همواره دعا می‌کنیم و این دعا را یک دعای مستجاب می‌دانیم.

حجت الاسلام پورذهبی گفت: در روایات آمده است که صلوات صد حاجت را برآورده می سازد که 30 حاجت در دنیا و 70 حاجت در آخرت است.

وی، برآورده شدن حاجت، برطرف شدن فقر، از بین بردن نفاق، استجابت دعا و عافیت و سلامتی دنیا و آخرت را از برکات دنیوی صلوات عنوان و بیان کرد: بزرگان گفته اند هر وقت میخواهید دعا کنید ابتدا صلوات بفرستید بعد دعا کنید و سپس صلوات دوم را بفرستید. وقتی صلوات دعای مستجاب است چنان‌که اول و آخر دعا مستجاب باشد خدا وسط آن را نیز می بخشد.

مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه سیستان و بلوچستان ادامه داد: صلوات در آخرت نیز آثار فراوانی دارد همچنان‌که وسیله قرب و نزدیک شدن به خداوند است و موجب خوشنودی او می شود، موجب شفاعت پیغمبر و اهل پیغمبر‌(ص) است‌، ترازوی اعمال را سنگین می‌کند، خلاصی از جهنم و نجات از هول های جهنم را به دنبال دارد، تشنگی و عطش قیامت را برطرف کرده و موجب نزول رأفت الهی می شود.

حجت الاسلام پورذهبی با بیان اینکه از امام صادق (ع) سفارش شده که در روز جمعه بسیار صلوات بر پیغمبر و آل پیغمبر بفرستیم افزود: در روایات شیعه و سنی آمده است که انسان هر گاه می خواهد پیامبر‌(ص) را یاد کند ولو این‌که لقب ایشان را بگوید، صلوات بفرستد.

وی در مورد کیفیت صلوات نیز گفت: پیامبر اکرم‌(ص) می فرمایند‌«‌کسی که نام مرا بشنود و صلوات نفرستد به من جفا کرده است» از این رو بهترین نوع صلوات این است که بگوید «‌اللهم صل علی محمد و آل محمد» چنانکه ما در تشهد نیز همینگونه صلوات می فرستیم یا بگوید«‌رب صل علی محمد و آل محمد‌» و یا «صلی الله علیه و آل محمد».

حجت الاسلام پورذهبی ادامه داد: شنیده می شود که بعضی ها فقط بر پیامبر (ص) صلوات می فرستند و به آل وی صلوات نمی فرستند در حالی‌که روایت داریم که صلوات حتما باید به شکلی باشد که نام اهل بیت‌(ع) نیز در آن وجود داشته باشد. /940/ت302/س
ارسال نظرات