۲۰ دی ۱۳۹۰ - ۱۹:۲۷
کد خبر: ۱۲۰۸۹۳
استاد حوزه علمیه خوزستان:

در فضای غبار آلود فتنه، روحانیت باید بصیرت افزایی کرده و حقایق را تبیین کند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه خوزستان، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا اظهار داشت: انتخابات پیش رو از حساس ترین مقاطع انقلاب است و روحانیت باید با بصیرت دهی به مردم زمینه حضور حداکثری آنان را در انتخابات فراهم کنند.
انتخابات


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خوزستان، انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی به یقین یکی از مهمترین صحنه های اجتماعی است که تأثیرات گسترده ای در عرصه داخلی و خارجی خواهد داشت؛ از این رو دشمن همه توان خود را به کار گرفته تا بتواند با استفاده از شیوه های نوین تبلیغاتی و جنگ نرم، مردم را نسبت به آینده نظام مأیوس و در نهایت آنها را از شرکت در انتخابات سرنوشت ساز مجلس باز دارد.

حجت الاسلام سید علی هاشمی نژاد، امام جمعه باغملک و یکی از اساتید حوزه علمیه خوزستان معتقد است ما در حال حاضر در یکی از حساس‌ترین مقاطع انقلاب قرار داریم. در این شرایط علما، مراجع، روحانیون و طلاب باید با تبیین شاخص ها و بیان ضرورت ها، مردم را به حضور در صحنه انتخابات و انتخاب افراد صالح ترغیب کنند. در ادامه گفت و گوی رسا را با این استاد حوزه علمیه می خوانید:

رسا ـ وظیفه روحانیت در خصوص بصیرت افزایی در جامعه چیست و با توجه به نزدیکی ایام انتخابات مجلس، روحانیت چگونه می تواند در این عرصه مهم تأثیر گذار باشد؟

این مسأله را علمای اسلام بارها بیان کرده اند که یکی از مهمترین وظایف روحانیان، بصیرت افزایی در جامعه است. این مسأله به ویژه در دورانی که فضا غبار آلود شده و تاریکی اقدام های شوم دشمنان برخی را گرفتار کرده است، اهمیت مضاعف می یابد.

ما هم اکنون در حساس‌ترین برهه زمان قرار گرفته ایم، به طوری که چشم دشمنان و اذهان عمومی جهان به ما دوخته شده است؛ از این رو روحانیان و طلاب مدارس علمیه باید با شرکت در مجالس سخنرانی، روضه های خانگی، هیئت های مذهبی و سایر اماکن عمومی، مردم را نسبت به این گونه مسایل آگاه کنند.

انتخابات پیش رو نخستین رأی گیری عمومی پس از غائله انتخابات 88 است و از حساسیت فوق العاده ای برخوردار است در نتیجه باید علما، مراجع، روحانیت و طلاب حوزه های علمیه سراسر کشور شفاف سازی کرده و حقایق را برای مردم بازگو کنند. البته این بدان معنا نیست که بیایند و از شخص و یا نامزد خاصی دفاع کنند؛ بلکه می توانند با بیان ملاک ها و معیارها که در ادامه مطالبم آنها را بیان می کنم، مردم را آگاه کنند که این شیوه نه برای فردی تبلیغ شده و نه این که فردی در دیدگاه مردم تخریب می شود.


رسا ـ کاندیدای اصلح چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟ اگر به نظر برخی هیچ یک از کاندیداها ملاک های لازم را دارا نیستند، وظیفه چیست؟ آیا باز هم باید به آن فردی که صلاحیت لازم را ندارد رأی دهند و یا این که دیگر در انتخابات مجلس شرکت نکنند؟

یک کاندیدای مجلس باید با با قشر کم درآمد و بی بضاعت جامعه مأنوس باشد و از بطن جامعه برخواسته باشد تا بتواند حرف مردم و مشکلات آنان را درک کند و بتواند از حقوق پایمال شده قشر مستضعف جامعه دفاع کند.

جامعه از اقشار گوناگونی تشکیل شده است. یقینا یک نماینده نمی تواند همه انتظارات مردم را برآورده کند؛ اگر یک نماینده به همه نیازهای مردم پاسخ مثبت داد یقین کنید که این فرد نامزدی اصلح نخواهد بود؛ چرا که وظیفه یک نماینده تنها نظارت بر عملکرد دولت و قانون گذاری است و دیگر نمی تواند به جز این دو کار، اقدام دیگری را انجام دهد.

اگر فرد یا گروه خاصی به این نتیجه رسیدند که در شهر مورد نظر خود، هیچ نمایند اصلحی وجود ندارد، تکلیف از آنان ساقط نمی شود و در این صورت باید از میان بد و بدتر به فردی که بد است رأی دهند، البته در این دوره قطعا افرادی ولایت مدار و ارزش گرا در عرصه حضور دارند و اغلب آنان به آرمانهای انقلاب و رهنمودهای امام و مقام معظم رهبری پایبند هستند و اکنون زمانی رسیده که مردم باید از میان خوب و خوب‌تر نماینده انتخاب کنند.

رسا ـ وظیفه رسانه های گروهی در قبال انتخابات آینده نظام چیست؟

در ایران دو نوع رسانه وجود دارد، یکی رسانه های ملی و دیگری رسانه های خصوصی؛ دسته اول وظیفه دارند که مردم را نسبت به حضور گسترده در انتخابات تشویق و ترغیب کنند تا شاهد حضوری گسترده و پر شور در انتخابات باشیم. اما دسته دوم به دلیل این که به صورت خصوصی اداره می شوند علاوه بر این که باید مردم را ترغیب به شرکت در انتخابات کنند، می بایست افراد اصلح را به مردم معرفی کرده که برای این مسأله می توانند با انجام مصاحبه های تخصصی مواضع نامزدهای انتخاباتی را مشخص کرده و مردم را با چهره های واقعی آنها آشنا کنند و علاوه بر این دو مورد هم باید افرادی را که آشنای به قانون بوده و توانایی لازم را برای نظارت بر حوزه های اجرایی کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را دارند به مردم معرفی کنند.

رسا ـ وظایف روحانیان نسبت به توطئه های دشمنان و منافقان داخلی و خارجی نظام اسلامی چیست؟ آنها چه اقدام هایی را می توانند انجام دهند که شاهد حضور پرشور مردم در انتخابات آینده باشیم؟

روحانیت از آنجایی که علمدار و پرچم دار مقابله با استکبار جهانی و دشمنی های آنان است، باید در درجه اول توطئه های دشمنان را شناسایی و در درجه دوم خود را نسبت به آنها مصون بدارد؛ چرا که تاریخ ما پر از روحانیانی است که از راه اصلی دین و اسلام به وسیله تبلیغات و توطئه های دشمنان خارج شده اند.

در درجه سوم می بایست مردم را با هدایت گری های دلسوزانه خود از اقدام های دشمنان مصون دارند.

اگر این چنین باشد یقینا تبلیغات گسترده و عظیم دشمنان هیچ تأثیری نسبت به حضور مردم در انتخابات نهمین دوره مجلس شواری اسلامی نخواهد داشت.

رسا ـ ضمن تشکر از حضرتعالی در پایان اگر نکته ای دارید بفرمایید؟

در پایان این نکته را تذکر دهم که ایران اسلامی در گذشته همواره مورد هجوم بیگانگان قرار گرفته و دشمنان ایران از هر فرصتی برای نفوذ به بدنه ملت و هجوم فکری و عملی استفاده کرده‌اند اما با تدابیر مقام معظم رهبری در مقابله با این توطئه‌ها، خوشبختانه هیچ‌گونه آسیبی به پایه‌های این نظام وارد نشد اما باز هم باید رسانه های گروهی و همه کسانی که دغدغه این نظام و انقلاب را دارند هوشیار باشند که مبادا فتنه هایی مانند غائله 88 رخ دهد.

مردم ایران باید بدانند که دشمنان به دنبال فرصت برای تفرقه میان مردم و مسؤولان هستند؛ از این رو نباید اجازه ایجاد تفرقه را به دشمنان بدهیم؛ چرا که اگر چنین اجازه‌ای را به دشمنان اسلام دهیم چهره انتخابات را مخدوش و مکدر می کنند. /9465/گ403/ر

ارسال نظرات