۲۰ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۹
کد خبر: ۱۲۲۸۳۱
عضو هیات مرکزی حزب الله لبنان:

بسته بودن درهای اجتهاد سبب بروز تعصب های افراطی می شود

خبرگزاری رسا ـ عضو هیات مرکزی حزب الله لبنان بسته بودن درهای اجتهاد را عامل بروز تعصب های افراطی در میان مسلمانان عنوان کرد.
حجت الاسلام حسن بغدادي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام شیخ حسن بغدادی، عضو هیئت مرکزی حزب الله لبنان در دومین روز از بیست و پنجمین کنفرانس وحدت اسلامی در تهران گفت: پیشگامان تقریب در طول تاریخ تلاش های فراوانی انجام داده و از همه مردم مخلص تر و مسوولیت پذیرتر بودند.

وی از برگزاری کنفرانس وحدت در قاهره یاد کرد و افزود: کنفرانس وحدت تقریب مذاهب با حضور علمای شیعه و سنی از عراق و ایران و مصر و سایر کشورهای اسلامی در قاهره مصر برگزار و نکته بسیار مهمی که در ان کنفرانس به آن پرداخته شد مساله لزوم باز شدن درهای اجتهاد بود.

حجت الاسلام بغدادی تصریح کرد: بسته بودن درهای اجتهاد به تعصب های افراطی می انجامد و علمای جهان اسلام را از صدور فتواهای درست و مطلوب بازمی دارد. چگونه ممکن است که یک مجتهد بدون آگاهی از آرای سایر مذاهب اسلامی به افتا بپردازد و فتوای خود را درست قلمداد کنند.

عضو هیئت مرکزی حزب الله لبنان از حساسیت علمای مذاهب مختلف به یکدیگر به شدت انتقاد کرد و اظهار داشت: متاسفانه بسیاری از علمای مذاهب اسلامی نسبت به آرای علمای مذاهب دیگر حساسیت نشان می دهند و بدون اینکه ذره ای نسبت به آرای خود شک و تردید داشته باشند به انتقاد شدید از آرای علمای مذاهب می پردازند.

وی بر لزوم استفاده از عاشورا تاکید کرد و ادامه داد: عاشورا مکتب بزرگی است که همگان باید از آن استفاده کنند و تنها به شیعیان تعلق ندارد، متاسفانه برخی از افراد جاهل به جایگاه و مقاوم والای اهل بیت (ع) و همچنین دشمنان فرزندان رسول خدا (ص) به شدت تلاش می کنند تا مسلمانان این واقعه را به فراموشی بسپارند و از درس های گرانبهای این مدرسه استفاده دور شوند.

شیخ حسن بغدادی بیان داشت: عاشورا از اهمیت بسیار فراوانی برخوردار بوده و تنها متعلق به یک دهه نیست، اگر با درایت و اخلاص و دوری از جهل به واقعه عاشورا توجه شود تاثیرات بسیار زیادی بر وحدت جهان اسلام می گذارد.

این عالم لبنانی در بخش پایانی سخنان خود گفت: امام حسین (ع) به مذهب و دین خاصی اختصاص ندارد و با توجه به اینکه در برابر ظلم و فساد دستگاه حکومت یزید ایستاد می توان از او به عنوان الگویی برای مبارزه با فساد بهره برد./980/ب913/گ
ارسال نظرات