۰۳ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۹:۴۰
کد خبر: ۱۲۳۶۴۰
مدیر پژوهشکده سیره و تاریخ اهل بیت‌:

تبلیغات انتخاباتی سبب از بین رفتن اعتماد عمومی نسبت به نظام نشود

خبرگزاری رسا ـ مدیر پژوهشکده سیره و تاریخ اهل بیت‌‌(ع) با بیان این‌که رکن اصلی یک نظام سیاسی، اعتماد عمومی مردم به آن نظام است، از نامزدهای نمایندگی مجلس خواست تا از تبلیغاتی که سبب از بین رفتن اعتماد عمومی به نظام می‌شود، خودداری کنند.
محمد الله اكبري


محمد الله اکبری، عضو هیأت علمی جامعةالمصطفی العالمیه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اصلی می‌گوید که هدف وسیله را توجیه می‌کند و برای رسیدن به آن هدف، می‌توان هر کاری انجام داد که نامزدهای نمایندگی انتخابات مجلس باید مراقب باشند این اصل به حقیقت نپیوندد و به هر طریقی نخواهند به مجلس راه پیدا کنند.

وی با بیان این‌که انتخابات دهم ریاست جمهوری و حوادثی که پیرامون آن رخ داد، قدری اخلاق اجتماعی را تخریب کرد، اظهار داشت: رکن اصلی یک نظام سیاسی، اعتماد عمومی مردم به آن نظام است و این مصلحت یکی از مصالح عالیه‌ای است که باید در آن نظام مراعات شود و باید جلوی هرچیزی که بخواهد به این مصلحت آسیب برساند، به طریق معقول گرفته شود.

مدیر پژوهشکده سیره و تاریخ اهل بیت‌(ع) دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم یادآور شد: حوادثی که در گذشته اتفاق افتاد یک ضایعه و ضربه وحشتناک به اخلاق اجتماعی و اعتماد عمومی بود که پیامدهای آن به تدریج ظاهر می‌شود، اما امروز و در آستانه نهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی باید آنچه خدا، پیامبر اکرم‌(ص) و ائمه اطهار‌(ع) دستور داده‌اند، رعایت شود.

وی با بیان این‌که رعایت برخی نکات واجب در ایام انتخابات ملموس‌تر و واجب‌تر است، به شرایط تبلیغ برای کاندید نمایندگی مجلس اشاره کرد و گفت: هواداران یک کاندیدا و نامزد نمایندگی اگرچه می‌خواهند نماینده مطلوب و محبوب خود را به مجلس بفرستند، اما تنها به معرفی محسنات، ‌هنرها، توانمندی‌ها و توانایی‌های نامزد مورد نظر پرداخته و از تخریب رقبای انتخاباتی به شدت پرهیز کنند.

الله اکبری دو رویکرد بیان محسنات و تخریب رقیب را از تدابیر هواداران یک نامزد انتخابات عنوان و تصریح کرد: تخریب رقیب اخلاق اجتماعی را زیرسؤال می‌برد و جامعه را از تدین خارج می‌کند؛ کاندیدا‌ها و هوادارن آنان باید سعی کنند در تبلیغات انتخاباتی مرتکب گناه کبیره دروغ گفتن، شهادت دروغ، نسبت دادن برخی دروغ‌ها به رقیب، زدن تهمت‌ها و اشاعه فحشا و منکرات برای تخریب و خارج کردن رقیب از صحنه نشوند.

وی به مدت زمانی که برای تبلیغات کاندیداهای انتخاباتی در نظر گرفته شده است، اشاره کرد و گفت: در این مدت، جامعه وضعی پیدا می‌کند که هیچ شباهتی به جامعه دینی ندارد، چراکه قبح دروغ، تهمت و افترا، اشاعه فحشا و منکرات از بین می‌رود و حرف‌هایی شنیده می‌شود، مثل این‌که قیامت، خدا، پیامبر، بهشت و جهنمی در کار نیست.

عضو هیأت علمی جامعةالمصطفی العالمیه با بیان این‌که فضای جامعه در زمان تبلیغات انتخابات نباید به گونه‌ای شود که اعتماد عمومی را نسبت به نظام و دولت از بین ببرد، اظهار داشت: تبلیغات به دور از واقعیت و همراه دروغ و تهمت سبب تخریب دیانت، اخلاق و فرهنگ عمومی مردم می‌شود و نهادی باید بر جریان تبلیغات انتخابات نظارت کند.

وی همچنین با اشاره به این‌که برخی از هواداران نامزدهای انتخابات برای دنیای یک نفر دیگر دین، وجدان و اخلاق خود و دیگران را خراب می‌کنند، پایبندی به دین،‌ اخلاق و وجدان را وظیفه هواداران و نامزدهای انتخابات دانست و از شورای نگهبان به عنوان ناظر بر انتخابات خواست که اعمال نمایندگان را در زمان تبلیغات انتخاباتی رصد کرده و آن را ملاکی برای رد یا صلاحیت آنان قرار دهد.

الله اکبری اظهار داشت: شورای نگهبان چند اصل را در فرایند انتخابات خط قرمز خود قرار دهد؛ هرجای فرایند انتخابات از آغاز تا انتها که احساس و اثبات شد یک نامزد انتخابات با بداخلاقی، بی‌دینی، تهمت، افترا، دروغ و تخریب رقیب می‌خواهد رأی بیاورد، جلوی ادامه کار وی گرفته شده و رد صلاحیت شود، تا اعتماد عمومی مردم به نظام از بین نرود. /920/ت301/ع

ارسال نظرات