۰۷ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۰:۰۴
کد خبر: ۱۲۳۹۴۵
استاد حوزه و دانشگاه:

تبلیغات کاندیداها بصیرت دینی را به مردم منتقل کنند

خبرگزاری رسا ـ یک استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر ضرورت حفظ ارتباط مردم و نمایندگان مجلس گفت: سمت و سوی تبلیغات در نظام، مانند نظام های سکولار و لیبرال نیست؛ بلکه الهام گرفته از تعالیم و احکام متعالی اسلام است که به تقویت اندیشه اسلامی منجر می شود،
مجلس شوراي اسلامي
حجت الاسلام علی اکبر نوایی، استاد حوزه و دانشگاه مشهد، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد در خصوص شاخصه های انتخابات اسلامی گفت: رعایت اخلاق در انتخابات بایستی از سوی مردم و کاندیدا به صورت دو جانبه باشد.

صداقت، امانت، مردم داری، توجه به محرومان، و تخصص؛ از معیارهای اخلاق مداری در انتخابات

وی افزود: اخلاق انتخاباتی برای کاندیدا در وهله نخست ایجاب می کند که با مردم صداقت داشته باشد؛ بدین معنا که در تبلیغات و در مواجهه با مردم وعده های گزاف و غیر معمول که خارج از حیطه مسؤولیت او باشد، ندهد.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این سخن امام خمینی(ره)که افرادی نظیر مدرس را به مجلس بفرستید، ادامه داد: افرادی که نتوانند در نمایندگی خود کار شایسته انجام دهند نباید کاندید شوند، نماینده باید وزانت علمی، سیاسی، فرهنگی، دینی و حقوقی جهت حضور در کمیسیون های تخصصی داشته باشد، اگر فردی با وجود این که این ویژگی ها را در خود نمی بیند، کاندید شود، در واقع به ملت خیانت کرده است.

حجت الاسلام نوایی، امانت داری را از دیگر معیارهای اخلاقی مداری در انتخابات عنوان و خطاب به کاندیداها تصریح کرد: آرای مردم امانت است؛ ورود در این عرصه با این اندیشه نباشد که فردا قدرت و ثروتی دست یابید بلکه هدف، خدمت به مردم باشد چرا که رأی مردم در نزد شما امانت است، امانتداران خوبی باشید.

این پژوهشگر حوزوی، ارتباط تنگاتنگ نماینده با مردم را از دیگر شاخصه های اخلاق مداری دانست و افزود: امیرمومنان علی(ع) در نامه به مالک اشتر می فرماید در یک مجلس عمومی همواره با مردم بنشین و در حالی که شرطه ها حضور ندارند با آنان گفت و گو کن تا بتوانند به راحتی حرف خود را بگویند»، لذا مردم داری کاندیداها نباید صرفا به پیش از انتخابشان منحصر شود.

وی با تأکید بر ضرورت توجه و رسیدگی نمایندگان مجلس به محرومان و رعایت کردن جانب آنان‌ خاطرنشان کرد: نماینده مجلس باید وامدار مردم باشد نه سرمایه‌داران جامعه.

حجت الاسلام نوایی، استفاده از فضای انتخابات به عنوان یک فرصت برای تقویت وحدت و استقلال کشور را از مسائل بسیار مهم برشمرد و گفت: هدف تبلیغات، صرفا این نباشد که مردم به صحنه بیایند بلکه حین تبلیغات باید ارزش های اسلامی که اصل مسلم حکومت اسلامی است منتقل شود.

تبلیغات کاندیداها باید ارزش های اسلامی را تثبیت و بصیرت دینی را به مردم منتقل کند

وی یادآور شد: سمت و سوی تبلیغات در نظام، مانند نظام های سکولار و لیبرال نیست بلکه الهام گرفته از تعالیم و احکام متعالی اسلام است که به تقویت اندیشه اسلامی منجر می شود، بصیرتی که مد نظر امام خامنه ای است، دامنه وسیعی دارد؛ از این رو بصیرت دینی باید در تبلیغات کاندیداها منتقل شود، باید به مردم رشد دینی داده شود تا فریب ظاهر را نخورده و برای انتخاب معیار داشته باشند.

در هم شکستن جایگاه شورای نگهبان، در نهایت به تقابل با رهبری می انجامد

این استاد حوزه و دانشگاه، در خصوص تضعیف جایگاه شورای نگهبان از برخی گروه ها ابراز داشت: شورای نگهبان در قانون اساسی اصل مسلم و نگهبان ارزش ها و اصول اسلامی است و آیاتی از قران کریم نیز بر وجود آن دلالت دارد؛ اگر شواری نگهبان را که بازوی رهبری و نظام است، تضعیف کنیم، حاکمیت نظام اسلامی را خدشه دار کرده ایم؛ از این رو در هم شکستن جایگاه شورای نگهبان، نه تنها خلاف قانون بلکه خلاف همه اصول اخلاقی بوده و در نهایت به تقابل با رهبری منجر می شود.

نماینده باید با مبانی فقهی، کلامی، عرفانی و سیاسی ولایت فقیه آشنا بوده و در این راستا گام بردارد

حجت الاسلام نوایی، اعتقاد و التزام عملی به نظام اسلامی و ولایت فقیه را دو ویژگی لاینفک نمایندگان مجلس برشمرد و گفت: شرط اصلی یک کاندیدا، التزام به مبانی نظام اسلامی است؛ التزام عملی به ولایت فقیه نیز معنای گسترده ای دارد از جمله، پیمودن ایده های نظام و در مسیر آن قرار گرفتن و تثبیت این ایده ها در قول، عمل و رفتار. نه آن گونه که متأسفانه برخی مجلس رفتند و در مقابل با نظام ایستادند.

وی خاطرنشان کرد: اعتقاد عملی به نظام و ولایت فقیه یعنی افرادی همچون رجایی، مدرس، بهشتی و ...، این ها را باید الگو قرار داد؛ ولایت فقیه، ولایت نبی اسلام(ص)، ائمه اطهار و خداوند است، بنابراین اگر نظامی می خواهد با خدا مرتبط باشد تنها راه این است که ولی الهی در رأس آن قرار گیرد.

وی، تبعیت از ولایت مطلقه فقیه را از مبانی نظام اسلامی دانست و افزود: نماینده باید ولایت فقیه را به صورت کامل و ملموس درک کرده باشد؛ کاندیدای مجلس جمهوری اسلامی باید ولایت فقیه را عملا درک کرده، با مبانی فقهی، کلامی، عرفانی و سیاسی آن آشنا باشد و در راستای آن گام بردارد./930/ت302/س
ارسال نظرات