۰۹ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۶:۵۸
کد خبر: ۱۲۴۱۸۲
عضو جامعه روحانیت مبارز:

نباید از نمایندگان مجلس شورای اسلامی توقع کارهای اجرایی داشت

خبرگزاری رسا ـ جامعه روحانیت مبارز تهران ضمن تاکید بر حضور حداکثری مردم در انتخابات، بیان داشت: مراقب باشیم در تبلیغات انتخاباتی، بداخلاقی های سیاسی همچون تخریب و شایعه سازی بروز نکند.
حجت الاسلام شجونيامروز حرکت تاریخ ساز و انقلابی ملت ایران جهت تحقق آرمان‌های اسلام در نقطه عطف خود به سر می‌برد، در این فراز حساس تاریخ، دنیای استکباری غرب به سمت نابودی پیش می‌رود و در بحران‌های اقتصادی، مشروعیت سیاسی و محبوبیت جهانی غوطه‌ور است.

با توجه به حساسیت تاریخی حال حاضر، آمریکا و جبهه استکبار برای به زانو درآوردن ایران کمر همت بسته‌ و از همه ابزار خود جهت تحقق این نیت شوم بهره می‌برد، از سویی بر علیه ایران اسلامی جنگ نرم برپا کرده و به فتنه گران داخلی دل خوش نموده است و از سوی دیگر، می‌کوشند تا با ابزار نخ نما شده‌ای همچون تحریم اقتصادی، مردم را از حمایت نظام اسلامی بازدارد.

بر خلاف خواسته استکبارگران خارجی و فتنه گران داخلی، حضور پرشور مردم در راهپیمایی 22 بهمن امسال و حمایت همه جانبه از انقلاب اسلامی در برابر فشارهای غرب سبب شده است که امیدهای غرب به درهم شکستن استقامت مردم ایران تضعیف شود که حضور پرشور مردم انقلابی ایران در انتخابات آخرین امیدهای غرب و نوکران داخلی ایشان برای تضعیف نظام مقدس جمهوری اسلامی را برباد خواهد داد.

بدون شک انتخابات حافظ و مصون بخش نظام ماست و در این شرایط حساس و تاریخی از اهمیت مضاعفی برخوردار است. از این رو با حجت الاسلام جعفر شجونی، عضو جامعه روحانیت مبارز تهران به گفت و گو پرداخته ایم و پیرامون جایگاه مجلس شورای اسلامی، اهمیت انتخابات و تبلیغات انتخاباتی اخلاقی به بحث پرداخته ایم.

رسا ـ مجلس شورای اسلامی چه جایگاهی در نظام سیاسی کشور جمهوری اسلامی ایران دارد؟

همان گونه که امام خمینی (ره) بیان داشت، مجلس در راس امور است یعنی قوانین در مجلس صادر می شود که اگر اسلامی بودن و عدم منافاتش با قانون اساسی احراز شد، برای اجراء به دولت واگذار می شود. در مجلس تعداد زیادی از نمایندگان به نیابت از مردم قانون گذاری می کنند که اگر قانونی از دل شورای نگهبان گذر کرد و به دولت ابلاغ شد، دولت باید آن را اجرایی کند.

نمایندگان باید در وضع قوانین منافع جامعه اسلامی را لحاظ کنند و بدانند که این مردم سال ها مجاهدت کردند و سال ها در انتظار شهدای خود بودند و صدمات فروانی را برای پیروزی و دوان انقلاب اسلامی به جان خریدند و امروز در دوران زعامت مقام معظم رهبری که سکان دار کشتی انقلاب اسلامی است، باید مملکت را از نظر اخلاقی، انسانی، علمی، سیاسی و... به پیش بریم.

امروز جمهوری اسلامی از نظر علمی پیشرفت کرده است و از نظر دانش هسته ای و دانش نانو رشد چشمگیری کرده است که این راه باید ادامه پیدا کند، به هر حال مردم هر چهار سال یک بار پای صندوق های رای می روند و ملت سرنوشت خود را رقم زده و به نمایندگانی پاک نهاد، خدوم و اصولی رای می دهند.

رسا- اینکه مجلس در راس امور است، به چه معنا است؟

باید این نکته را متذکر شوم که ممکن است خیلی از امور در راس باشد که ولایت فقیه، قانون اساسی همه در راس امور است یعنی باید کارکردهای این ها جدی گرفته شود. به هر حال مجلس در راس امور است چون یک کشور وقتی درست اداره می شود که قانون داشته باشد و این قوانین در جایگاه مخصوصی به نام مجلس شورا که نمایندگانش را مردم تعیین می کنند، تصویب شود پس مردم باید سرنوشت خود را رقم زنند و نمایندگان با ایمان و با غیرت و صد در صد اسلامی را انتخاب کنند.

همه ما باید تصمیم بگیریم پای صندوق های رای برویم زیرا اگر کاستی کنیم و مجلس رای نیاورد، هزینه های هنگفتی باید بدهیم ، پس باید در مرحله اول همه احساس وظیفه کنند و پای صندوق روند و در مرحله دوم حساس باشند تا نمایندگان شایسته و اصلح انتخاب شوند.

رسا- مجلس شورای اسلامی تا چه اندازه در طول انقلاب اسلامی توانسته است در معادلات کشور، ایفاء نقش کند؟

مجلس شورای اسلامی بنا به اقتضا کشور کمیسون دارد که خود نمایندگان می توانند طرح لوایح کنند یا قوانینی که از طرف دولت به صورت طرح می آید، مطالعه و بررسی کرده و تصمیم گیری کنند و قوانین را وضع کنند که این قوانین به شورای نگهبان می رود و در صورتی که تایید نشود، دوباره نماینده ها تجدید نظر می کنند که اگر باز هم از سوی شورای نگهبان قبول نشود به مجمع تشخیص مصلحت موکول می شود.

مجلس شورای اسلامی به اقتضای شرایط و نیازها در طول سی و سه ساله انقلاب اسلامی در زمینه های گوناگون صنعتی، تجارت، کشاورزی، فرهنگی و .... قانون گذاری کرده است که نمونه اخیر و بارز آن، قدرت نمایی مجلس شورای اسلامی در تصویب قانون توقف صدور نفت به اروپا بود.

البته نقص هایی هم در این زمینه وجود داشته است، به عنوان نمونه مجلس ششم مسائل هسته ای را دنبال نکرد و اگر هم کاری کردند علاقمند بودند که نشان دهند ما نیازی به مسائل هسته ای نداریم و در مجموع عملکرد مناسبی نداشتند، در همین مجلس ششم بود که برخی از نمایندگان به شورای نگهبان اهانت کردند و اپوزسیون نظام شدند.

رسا - به نظر شما مجلس شورای اسلامی برای کارآمدتر شدن نیازمند چه نوع رویکردی است؟

مجلس باید نمایندگانی سالم داشته باشد تا قوانین سالم وضع کند، اگر مجلس بخواهد گروهی و حزبی و بر اساس گرایش های مضر عمل کند، آن مجلس فایده ای ندارد. باید شهید مدرس الگوی نمایندگان باشد و برای کشور و توده انبوه کوخ نشین تصمیم بگیرند و خدمت کنند و نه برای ثروتمندان قانون وضع کنند و و وام دار کانون های ثروت و قدرت شوند.

رسا - نمایندگان مجلس شورای اسلامی تا چه اندازه می توانند در تصمیم گیری ها در حوزه های انتخابیه و عرصه ملی تاثیر گذار باشند؟

این روالی که امروز مردم حوزه های انتخابیه توقعات اجرائی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی دارند غلط است زیرا تمام وقت نمایندگان باید در کمیسیون های تخصصی مجلس صرف بررسی طرح و لوایح باشد اما مردم در برخی شهرستان ها توقع کار اجرایی از نماینده مجلس دارند که باید توجه داشت، کار اجرایی در دست دولت است و هر کجا بودجه ای از سوی مجلس اختصاص پیدا کرد، دولت می تواند با حضور خود آنجا را آباد کند.

نماینده مجلس شورای اسلامی می تواند به دولت پیشنهاد دهد و یا برای بودجه بندی رایزنی کند تا قوه مجریه با آن بودجه در آن حوزه انتخابیه خدمت کند ولی خود نماینده نمی تواند مجری باشد و نباید در شکل طبیعی دستگاه های اجرایی خلل ایجاد کند.

به نظر من نباید از نماینده مجلس توقع داشته باشم که به هر مناسبت در حوزه انتخابیه حضور پیدا کند با توجه به اینکه برخی حوز های انتخابیه فاصله زیادی تا تهران دارد، بلکه نماینده باید به فکر امور محول شده به او باشد و با فکر و تلاش و مشورت در کمیسون های مجلس ایفای نقش کند.

رسا - یکی از وظایف مصرح در قانون اساسی برای مجلس شورای اسلامی بحث نظارت است که نهادهای وابسته ای همچون دیوان محاسبات، کمیسیون اصل نود و.... به این مهم کمک می کند. به نظر شما مجلس شورای اسلامی تا چه اندازه می تواند نقش نظارتی خود را فعال تر کند و به کم شدن تخلف در سطح کلان جامعه کمک کند؟

نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید بر دستگاه ها اجرایی نظارت کنند و این کار را به درستی انجام دهند و ببینند چگونه بودجه را خرج می کنند، به نظر من نمایندگان باید سالم باشند و بدون آبرو ریزی و مزاحمت کارشناسی کنند و وظیفه تحقیق و تفحص خود را با کمال دقت انجام دهند.

رسا - یکی از اهداف دشمن در همه انتخابات به خصوص انتخابات پیش رو، نا امید کردن مردم است، به نظر شما حضور مردم و تعیین نمایندگان مجلس شورای اسلامی چه نقشی در ایفای حقوق مردم دارد؟

دشمن دموکراسی و آزدی را بنا به سلائق خودش معنا می کند، امروز برخی کشورها هستند که پنجاه سال است انتخابات ندارد و زنان جایگاه خوبی ندارند اما چون نوکران استعمار هستند کاری به آنها ندارند اما ایران اسلامی تا به حال سی انتخابات داشته است و تحت سیطره استعمار نرفته و باج نداده است که باید آگاه باشیم و به راه خود ادامه دهیم و مملکت خود را جلو ببریم و دشمن را سرکوب کنیم.

دشمن تا به حال یک کلمه راست و حسابی نگفته است و سخن های امروزش تکرار شعارهای ناکامش در سال های قبل است، من مطمئن هستم که ملت با حضورشان در انتخابات مشتی محکم بر دهن یاوه گویان می زنند.

امروز دشمن که دم از تحریم اقتصادی ایران اسلامی می زند و موج تخریب را به راه انداخته است، در حال فرافکنی است، چون دشمن خودش دچار مشکلات اقتصادی و اخلاقی است و این رو در صدد است با طرح سوژه ایران، اذهان عمومی را منحرف سازد.

مردم ایران اسلامی کاری به یاوه گویی دشمن ندارند و در این دوره مثل دوره های قبلی به احترام مقام معظم رهبری و روحانیت آرای خوبی به صندوق ها خواهند ریخت و دشمن نظام اسلامی را ناکام خواهند کرد.

انتخابات در ایران اسلامی همواره پر شور بوده است چون مردم اهمیت حضور خود را حس می کنند و همچون انتخابات برخی کشورها نیست که رقابت ها صوری باشد و گردش قدرت به نفع سرمایه داران باشد.

انتخابات در ایران اسلامی با همه نظام های سیاسی متفاوت است و افراد در جامعه اسلامی ملزم به رعایت اخلاق اسلامی هستند و باید مراقب باشیم که در تبلیغات، تخریب دیگران، شایعه سازی و آفات اخلاقی بروز نکند.

کاندیداها و طرفداران آنها هم باید مراقب بیت المال باشند و از جرزنی سیاسی پرهیز کنند و مراقب باشند تا بیت المال مسلمین آسیب نبیند.

افرادی هم که مردم آنها را به عنوان نمایندگان خود در مجلس شورای اسلامی انتخاب می کنند باید مراقب رفتار خود باشند و در کارهای خود، نفع محرومین جامعه را لحاظ کنند و مراقب باشند تا بیت المال درست مصرف شود.

رسا - از اینکه وقت شریفتان را در اختیار ما گذاشتید، تشکر می کنم.  /909/ گ402/




ارسال نظرات