۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۳
کد خبر: ۱۲۷۳۶۲
معاون پژوهشی پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی:

علوم انسانی به تنهایی پاسخگوی نیازهای اسلامی جامعه نیست

خبرگزاری رسا ـمعاون پژوهشی پژوهشگاه المصطفی اسلامی سازی را بر بومی سازی برتر دانست و گفت: علوم انسانی به تنهایی پاسخگوی نیازهای اسلامی جامعه نیست.
حجت الاسلام حسن خيري



به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از ستاد خبری نخستین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی حجت الاسلام حسن خیری با اشاره به جهت دار بودن علوم انسانی گفت: علوم انسانی جهت دار و مبتنی بر علم انسان است.

وی خاستگاه علوم انسانی اسلامی را مبانی هستی شناسی و اسلام شناسی دانست و افزود: برای تولید علوم انسانی اسلامی باید تمام استدلال ها برگرفته از منابع انسانی اسلامی باشد؛ یعنی هم از منابع اسلامی و هم از روش های تجربی استخراج شود.

معاون پژوهشی پژوهشگاه بین المللی المصطفی با نفی نکردن علوم انسانی فعلی گفت: یافته های علوم انسانی فعلی در برخی مسائل می تواند کاربردی باشد، اما با توجه به اینکه خاستگاه جامعه ما اسلامی است، علوم انسانی فعلی پاسخگوی نیازهای اسلامی ما نخواهد بود، چرا که نگاه اسلام به انسان تک بعدی نیست.

وی بیان رویکرد و نظریه در انجام تحقیقات را دارای اهمیت خواند و افزود: همانطور که برای ایجاد توسعه انسان شاخص هایی در عرصه های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی تعریف شده است در انجام تحقیقات نیز باید به نیازهای انسان در هستی توجه ویژه‌ای شود.

عضو پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: در علوم انسانی فعلی توسعه انسان بر مبنای عدالت و حق‌الناس شکل نگرفته است و این برای جامعه ما پذیرفتنی نیست، از این رو باید شاخص هایی بر اساس مبانی اسلامی تولید شود.

حجت الاسلام خیری بومی سازی علوم انسانی فعلی را مبتنی بر فرهنگ اسلامی خواند و تصریح کرد: جایگزینی واژه اسلامی سازی بهتر از بومی سازی است. اسلامی سازی به معنای روشن کردن خط مشی مبتنی بر اسلام است و اگر در مسیر با موانعی روبرو شویم می توانیم علاوه بر بهره گیری از منابع اسلامی با استفاده از روش های قیاسی، تجربی و تأملی مسائل را برطرف کنیم. /916/د102/ع

ارسال نظرات