۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۸:۰۳
کد خبر: ۱۲۷۴۸۷
اوایل مهرماه؛

دانشنامه فرهنگ فاطمی رونمایی می‌شود

خبرگزاری رسا ـ مجموعه پنج جلدی دانشنامه فرهنگ فاطمی همزمان با ولادت امام رضا‌(ع) از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی رونمایی می‌شود.
حجت‌الاسلام فاضل حسامي


حجت‌الاسلام فاضل حسامی، معاون خدمات پژوهشی پژوهشکده دانشنامه‌نگاری پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا از برگزاری مراسم رونمایی مجموعه پنج جلدی دانشنامه فرهنگ فاطمی اوایل مهرماه امسال همزمان با ولادت با سعادت حضرت ثامن‌الحجج حضرت امام رضا‌(ع) خبر داد.

وی افزود:‌ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی از نیمه دوم سال 1381، در سه گروه «منزلت و شخصیت فاطمی»، «حکمت فاطمی» و گروه «زن و خانواده» کار تدوین و تألیف این دانشنامه را آغاز کرده است که سه جلد آن به چاپ رسیده و دو جلد دیگر نیز در آینده‌ای نزدیک منتشر خواهد شد.

معاون خدمات پژوهشی پژوهشکده دانشنامه‌نگاری با بیان این‌که دانشنامه فرهنگ فاطمی در نظر دارد به صورت تخصصی زوایای مختلف زندگانی، سیره و تعالیم حضرت فاطمه(س) را به عنوان الگوی عینی زن مسلمان معرفی کند، تألیف این دانشنامه را گامی بلند در راستای ارتقای جایگاه زن مسلمان در جهان معاصر دانست.

وی تصریح کرد: این دانشنامه پنج‌ جلدی دارای ساختار موضوعی و مشتمل بر 120 مدخل کلی و حدود 10 هزار مدخل فرعی است که در سه بخش تاریخ و سیره حضرت فاطمه‌(س) به مثابه الگوی عینی زن مسلمان، تحلیل و بررسی علمی و نظری مباحث مربوط به حقوق زن و هویت و منزلت خانواده و تبیین مباحث فلسفی، اعتقادی، اخلاقی و عبادی با استناد به گفتار حضرت زهرا‌(س) تنظیم شده است.

حجت‌الاسلام حسامی تبیین جامع و علمی از زندگانی، منزلت الهی، بینش و منش و رفع شبهات و تحریفات از زندگانی حضرت زهرا‌(س)، پاسخگویی به شبهات کلامی تاریخی، افشا، تحلیل تحریفات و تبیین سیره حضرت زهرا(س) در عرصه‌های مختلف اجتماعی و خانواده به مثابه نمونه انسان کامل و به منظور ارائه الگوی عینی زن مسلمان را از جمله اهداف تدوین دانشنامه فرهنگ فاطمی برشمرد.

وی ادامه داد: تبیین ماهیت و مرتبت، حرمت و حقوق زن، مبانی و منزلت نهاد خانواده و حقوق و تکالیف ارکان آن از منظر اسلام به شیوه‌ اجتهادی، نظریه‌پردازانه و روزآمد، رفع شبهات و تحریف‌زدایی در این زمینه‌ها و نقد نظرها و نظریه‌های معارض با اندیشه دینی و نگرش‌های متحجرانه و متجددانه درباره زن و نهاد خانواده در جوامع اسلامی از دیگر موارد قابل توجه در این دانشنامه است.

معاون خدمات پژوهشی پژوهشکده دانشنامه‌نگاری با اشاره به رعایت اصول راهبردی در تدوین دانشنامه فرهنگ فاطمی افزود: در این دانشنامه نویسندگان به یکی از سه رویکرد بنیادی به منظور گسترش مرزهای معرفت دینی، راهبردی به منظور زمینه‌سازی برای انجام پژوهش‌های کاربردی و کاربردی به منظور تعمیق و تحکیم فرهنگ و اندیشه اسلامی و ارائه راهکارهای عملی، ملتزم شده‌اند.

وی همچنین اهتمام به نوآوری در حوزه مباحث نظری از طریق اتخاذ موضوع تازه و یا ارائه «نظریه جدید» یا «تبیینی نو» با راهکاری تازه و یا نقد عالمانه و اساسی نظریه مشهور و مطرح، اهتمام ویژه به «نظریات معاصر» و توجه به پیشینه تحقیق، منبع شناسی و تهیه فهرستی از منابع مرتبط از پیش شرط‌های پژوهش را از دیگر ویژگی‌های اساسی این مجموعه برشمرد. /920/ت302/ن

ارسال نظرات