۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۷:۵۷
کد خبر: ۱۲۸۰۱۸
با مشارکت مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی؛

تدوین اصطلاح نامه معارف رضوی تصویب شد

خبرگزاری رسا _ عضو هیات علمی مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی گفت: پس از ساعت ها کار کار کارشناسی طرح تدوین اصطلاح نامه معارف رضوی تصویب شد.
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي

 

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پژوهشگاه فرهنگ وعلوم اسلامی، سید مهدی طاهری عضو هیات علمی مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی با بیان اینکه با توجه به سابقه درخشان مرکز در تدوین اصطلاح نامه های علوم اسلامی آستان قدس رضوی همکاری در تدوین اصطلاح نامه معارف رضوی را به مرکز پیشنهاد داد اظهار داشت : پس از ساعت‌ها کار کارشناسی در مرکز و ارائه پروپوزال، طرح در جلسه شورای عالی فناوری اطلاعات و ارتباطات آستان قدس که به ریاست قائم مقام آستان قدس برگزار شد مورد تصویب قرار گرفت.

وی ادامه داد: امیدواریم در آینده نزدیک و با توجه به امضای قرار داد فیمابین کار تدوین اصطلاح نامه معارف رضوی آغاز گردد.

اصطلاح‌نامه‌ در واقع مجموعه‌ای از واژگان کلیدی یک علم است که بین آنها ارتباطات منطقی برقرار می‌کند. ارتباطاتی مانند اعم و اخص، تابع و متبوع و عام و خاص . مقصود از رابطه منطقی این است که جایگاه واژه از نظر معنا، وسعت معنا و نوع مشخص شود.

اهمیت اصطلاح‌نامه ها در طبقه بندی و به تبع آن در بازیابی(مدیریت اطلاعات و دانش)، بر هیچ اهل فنی پوشید نیست لذا در بسیاری از مراکز علمی دنیا از این ابزار مدتهاست بهره جسته اند. مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی، نیز سالهاست در زمینه تدوین و تکمیل اصطلاح‏نامه ‏های علوم اسلامی، و سامان دهی و طبقه بندی اطلاعات دینی فعالیت می نماید،و اصطلاحنامه جامع علوم اسلامی که توسط این مرکز تهیه شده است، با توجه به دارا بودن بالاترین استانداردهای لازم در حوزه مربوط، در نسخه کتابخانه های دیجیتالی، در سایر مراکز علمی و فرهنگی کشور برای سازماندهی منابع دیجیتالی مورد استفاده قرار گرفته است.

شایان ذکر است:موسسه تحقیقات و نشر معارف اهل البیت علیهم السلام، آستان قدس رضوی، موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان، کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران، سازمان فعالیت های قرآنی دانشجویان کشور، سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران – بخش مقالات اسلامی، مرکز فرهنگ و معارف قرآن، موسسه قرآنى دانشجویان سراسر کشور وابسته به جهاد دانشگاهى، موسسه پارسا،  معاونت تبلیغ حوزه علمیه قم، مرکز فرهنگی دفتر نهاد رهبری دانشگاهها ، دانشکده علوم حدیث،  شرکت نرم افزار و سخت افزار (نوسا)، بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسرا وابسته به دفتر آیت الله جوادی آملی، سایت دفتر مقام معظم رهبری، از مهمترین این مراکز هستند./9192/د103/ن

ارسال نظرات