۱۲ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۷:۲۴
کد خبر: ۱۲۹۹۲۵
امام جمعه مشهد:

رهبری انقلاب را طبق آرمان‌ها و رهنمودهای امام مدیریت کرده‌اند

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه مشهد تاکید کرد: امروز با این‌که 23 سال است امام خمینی(ره) از میان ما رحلت کرده است، اما ایشان جانشینی دارد که گام به گام کشور را طبق آرمان‌ها و رهنمودهای ایشان اداره می کند و هرچه می گذرد انقلاب اسلامی قوی تر و دشمن ضعیف‌تر می شود.
آيت الله سيد احمد علم الهدي امام جمعه مشهد آيت الله علم الهدي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سیداحمد علم الهدی، امام جمعه مشهد در خطبه های نماز جمعه اظهار داشت: ولادت امام جواد(ع) نقطه عطفی در زندگی امام رضا(ع) بود، چرا که ایشان تا سن 47 سالگی اولادی نداشتند و شیعیان نسبت به تداوم ولایت و امامت نگران بودند.

وی افزود: از سوی دیگر پذیرش امامت فرزند هشت ساله امام هشتم پس از ایشان، تنها یک جریان احساسی و عاطفی نبود، چرا که شیعه یک مکتب فکری و علمی است نه یک جریان سیاسی و این وجهه علمی و فکری شیعه، محور مذاهب اسلامی است.

آیت‌الله علم الهدی تأکید کرد: اگر شیعه امامت امام هشت ساله را می پذیرد به این خاطر است که او را همچون امام صادق(ع) 60 ساله و دارای نصب الهی می داند؛ یکی از فقهای محدث مشهور شیعه به نام یونس بن عبدالرحمن از شاگردان خاص امام صادق(ع) است که امام جواد(ع) را درک می کند و در جلسه ای با 80 تن از فقهای بزرگ شیعه دست ایشان را می بوسد.

امام جمعه مشهد ادامه داد: شیعه به عنوان جریانی انقلابی، یک جریان سیاسی خاص در حکومت نبوده است بلکه شیعه یک جریان سیاسی است که معتقد است هر حاکمیتی جز حاکمیت «الله»، طاغوت و اعتقاد به هر حاکمیتی غیر او، شرک است.

وی تصریح کرد: شیعه ائمه اطهار(ع) را مظهر خدا و حاکمیت را حق آنان می داند، از این رو این گونه نبوده است که پس از شهادت امام رضا(ع) بگویند اکنون که رهبر سیاسی مان را از دست دادیم، به طور حتم باید پسر ایشان جانشین شود، بنابراین با اطمینان خاطر، مدیریت و رهبری جهان اسلام را به امام هشت ساله می سپارد.

امام خمینی نظریه ولایت فقیه را در قالب دکترین سیاسی تکمیل کردند

آیت الله علم الهدی در ادامه با اشاره به سالروز رحلت امام خمینی(ره)، ابراز داشت: در طول 1170 سال پس از غیبت امام زمان(عج)، با وجود این‌که فقهای بسیاری در طول تاریخ شیعه به عنوان نایب ایشان آمده اند، اما عظمتی که ملت ما برای بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی قائل است، جایگاه ویژه ای دارد چرا که ایشان توانست دکترین عظیم شیعه یعنی حاکمیت «الله» را نه تنها در بعد نظریه پردازی با عنوان «ولایت فقیه» تکمیل کند بلکه شکل اجرایی آن را نیز در زمان غیبت امام معصوم به دنیا نشان داد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری، تکمیل نظریه ولایت فقیه در قالب یک دکترین سیاسی از جهت فقهی، سیاست، تدبیر و مدیریت از جهت سیاسی و عبد صالح خدا بودن را از ابعاد برجسته شخصیت امام خمینی(ره) عنوان و خاطرنشان کرد: عظمت امام راحل(ره) تنها به خاطر انقلاب استکبارستیز ایشان نبود؛ بیگانگان اغلب امام را به عنوان یک شخصیت کاریزما و نابغه معرفی می کنند‌ در حالی که با وجود همه این ها، عظمت شخصیتی ایشان به دلیل عبدصالح خدا بودن است.

وی گفت: امروز با این‌که 23 سال است امام خمینی(ره) از میان ما رحلت کرده است، اما ایشان جانشینی دارد که گام به گام کشور را طبق آرمان ها و رهنمودهای ایشان اداره می کند و هرچه می گذرد، انقلاب اسلامی قوی تر و دشمن ضعیف‌تر می شود، از این رو پاسداشت و بزرگداشت هر چه باشکوه تر شخصیت ایشان، در و اقع، عبادت و شکرگزاری خداوند است.

امام جمعه مشهد همچنین در خطبه نخست نمازجمعه این هفته ضمن تفسیر سوره جمعه به تبیین مفهوم کلمه «امیین» پرداخت و گفت: در این آیه خداوند، بستر اجتماعی که پیامبران از آن مبعوث می شوند طبقه امییون معرفی می کند.

وی افزود: در این خصوص سه نظریه مطرح است؛ گروهی این کلمه را به معنای بی سوادی وکسی که نمی تواند بخواند و بنویسد می دانند، گروهی دیگر آن را به معنای اهل مکه می دانند و عده ای نیز با استناد به آیات و روایات، امییین را مردمی می دانند که بر آن‌ها کتاب آسمانی نازل نشده است چنانکه در قرآن کریم نیز امیین در برابر اهل کتاب آمده است.

آیت‌الله علم الهدی اظهار داشت: همچنین امام جواد(ع) فرمودند«به خدا سوگند پیامبر اکرم(ص) به 72 زبان سخن می گفت و کتابت می فرمود، کسانی که می گویند ایشان خواندن ون وشتن نمی دانست، ملعون هستند».

وی با بیان این‌که خداوند قرآن را نجات بخش و هدایت‌گر نوع بشر در کره زمین قرار داده است، ادامه داد: امروز پس از 1400 سال، همچنان شاهد گسترش و فراگیری تعالیم پیامبر(ص) در جهان هستیم و به زودی آیینی جز اسلام باقی نخواهد ماند./930/پ201/ج
ارسال نظرات